Print Friendly, PDF & Email

Ur arkivet: Gynna marknaden, inte företagen

Av Redaktionen | 14 februari 2020



”Det har lett till en polarisering av den ekonomiska debatten, där den ena ringhörnan utgörs av antikapitalister och socialister som helt eller delvis vill nedmontera den fria marknaden till förmån för andra, i viss mån oklara, alternativ. Och där den andra utgörs av okritiska och oreflekterade frimarknadsförespråkare. Vad som behövs, menar Zingales, och vad han själv vill bekänna sig till, är kritiska kapitalister. Förespråkare av den fria marknaden som samtidigt förmår se och erkänna problem marknadens problem.

För det som är pro business – sådant som gynnar vissa storbolag eller branscher – är inte nödvändigtvis pro market – sådant som gynnar marknadsekonomin i stort. Tvärt om är storföretagen ofta kapitalismens största fiender. Företagaren älskar den fria marknaden när de är på väg att etablera sig på den, men när man karvat ut sin marknadsnisch är det viktigare att försvara den från konkurrenter än att faktiskt konkurrera med dem. Vinnaren är den som har flest kontakter i den politiska sfären, inte den som gör den bästa produkten.”

2014 var den liberala ekonomins rockstjärna, Chicagoekonomen Luigi Zingales, på besök i Stockholm och bland annat hos Timbro. Ett besök som efter den senaste veckans debatt blivit aktuellt på nytt. Därför är veckans rekommendation ur arkivet ”Gynna marknaden, inte företagen” av Amanda Wollstad från 2014. Hela texten finns att läsa här.

Svensk Tidskrift grundades 1911 och i samband med tidskriftens hundraårsjubileum digitaliserades hela arkivet som nu finns fritt läs- och sökbart på vår hemsida. Över hundra år av borgerlig idédebatt hittar du här.

Comments are closed.

ANNONSER:

Axess

Reflektioner om politik : Elva essäer om idéer och reformer

fplus

Läs mer här

webshop_banner

Ladda ner E-boken om Liberalkonservatism