Print Friendly, PDF & Email

Är kvinnor rationella?

Av Amanda Wollstad | 11 juni 2021



En branschtidning ”avslöjar” att en handfull företag med produkter som primärt marknadsförs mot kvinnor, med feministiskt budskap, till större delen ägs av män. Kvinnorna som handlar av företagen förväntas rasa. En del gör det också. Produkten är den samma, priset lika så, reklamen lika fånig som förut – ändå förväntas vi känna oss lurade.

Några veckor senare lanserar en – kvinnlig – influencer en ny skönhetsprodukt via sitt egenägda kosmetikaföretag. På sociala medier anklagas hon för att ”lura” unga kvinnor att de behöver en glittrig kräm för benen till det kanske inte så facila priset av femhundra kronor flaskan.

Och på SVT visas en ”dokumentärserie” om skönhetsprodukter som – med föga vetenskaplig metod – visar att den billigaste krämen från snabbköpet minsann är bäst.

Stackars oss. Ständigt lurade och bedragna av storkapitalet. Frånlurade våra hopslitna slantar med pastellfärgade reklambilder som berättar för oss att vi duger som vi är.

För inte kan en kvinna vara en rationell konsument. Skita fullständigt i vem som äger företaget som tillverkar rakhyvlar som är både billigare och snyggare än den marknadsledande globala jätten. Tycka det är kul med kräm och kladd. Helt medvetet prioritera en lyxig förpackning och dyra dofter. Eller lusläsa dermatologiska studier och ha betydligt bättre insyn i verksamma ämnens kort- och långsiktiga effekter på hudens åldrande än kändisarna som sitter och kladdar med Nivea framför public services kameror.

Jo, visst är fukt och fett det viktigaste för en välmående hy, i vart fall på kort sikt. Och ja, visst ger mataffärens lågprisburkar gott om den varan. Men det är som att konstatera ett en Kia minsann tar dig från Malmö till Stockholm mycket billigare än en Porsche, och kalla det konsumentjournalistik.

Låt oss gissa att det inte är nästa programidé. Precis som vi kan anta att ingen kommer börja anklaga Zlatan för att skapa ett konstlat behov hos unga killar och spela på deras osäkerhet när han kränger duschkräm på sitt instagramkonto. Manliga konsumenter behöver nämligen inte skyddas på samma sätt som vi väna fruntimmer. De förväntas kunna bestämma själv vad de prioriterar att göra med sina pengar.

Och visst är kvinnors ägande viktigt. Men tanke att den kan stjälpas över på kvinnliga konsumenter av kvinnligt kodade produkter är skrattretande. Bara tanken att kosmetika är den bransch där kvinnor ska beredas plats är direkt antifeministiskt. Kvinnor ska äga tech, media, tung industri – och mode och skönhetsföretag, för all del.

Problemet är synen på pengar, föråldrade trygghetssystem, straffskatt på entreprenörskap och svårigheter att kombinera barn och företagande – inte vem som står bakom den rosa reklamen i flödet. Undanröj de system som hindrar entreprenörskap och företagande oavsett kön, så ska vi nog klara av att både tjäna och bränna pengar helt efter eget huvud.

Amanda Wollstad är chefredaktör för Svensk Tidskrift, och skamlös skönhetsnörd

Comments are closed.

ANNONSER:

Axess

När postmodernismen kom till sverige/

Läs mer här

Samtida röster om konservatism