Amanda Wollstad: Snask med en bismak av blod

Förra veckan svartlistade Ukraina livsmedelsföretaget Mondelez, som man anser stödjer Rysslands krig mot Ukraina genom att fortsätta verka i Ryssland. I Sverige äger Mondelez bland annat Daim, O’boy, Oreo, Philadelphia – och Marabou.

På omslaget till sina chokladkakor stoltserar Marabou med en certifiering för hållbar kakao-produktion – samtidigt som ägarföretaget fortsätter göda den ryska krigskassan. Tydligare kan skillnaden mellan så kallad corporate responsibility och faktiskt ansvarstagande knappast illustreras.

Moral blir en snygg logotyp att vifta med – tillsammans med en undangömd flik på hemsidan om hur man assisterar de ukrainska medarbetare som tvingats fly Rysslands härjningar och blivit arbetslösa när Ryssland bombade Modelez ukrainska fabriker till kaffeved. Ord i stället för handling, något att visa upp för att framstå som modern och upplyst – så länge det inte kostar.

Mondelez påstår sig för all del ha pausat investeringar och reklambudget i Ryssland sedan den senaste invasionen påbörjades. Det har uppenbarligen inte spelat någon större roll då företagets inkomster från den ryska marknaden ska ha ökat med över 300 procent under 2022. Mondelez är marknadsledande eller god tvåa i Ryssland inom flera segment, bland annat choklad, kex och tuggummi.

De 12 miljoner dollar företaget säger sig ha donerat till humanitära insatser i Ukraina bleknar i jämförelse med de 61 miljoner dollar man betalade i skatt i Ryssland förra året – pengar som både direkt och indirekt finansierar de bomber som dödar ukrainska civila.

Den svenska pressavdelning ursäktar sig med att produkter som säljs i Norden inte tillverkas i Ryssland, och att den svenska grenen inte har någon direkt export till Ryssland. Det spelar naturligtvis ingen roll. Att köpa Mondelez svenska produkter är att stödja företaget som inte bara stannat utan ökat sin försäljning i Ryssland, och som fortsätter gynna den ryska krigsekonomin.

Ytterligare en dimension av bojkotten av inte bara Mondelez, utan även Unilever och andra företag som vägrar avveckla sin ryska verksamhet, är vilken total dominans ett fåtal, globala företag har också på den svenska marknaden. Pernod Ricard, ägare till ursvenska Absolut som nyligen fick backa – i vart fall tillfällig – från sina planer att återuppta exporten till Ryssland, är ytterligare ett exempel.

Flera ursprungligen svenska varumärken, ofta en stolthet i sin hembygd, ägs plötsligt av utländska oligopolföretag med all rätt att fatta beslut om strategier och planer som borde vara varumärket helt främmande. Måhända finns det en marknadslogik bakom, men utvecklingen är inte bekymmerfri.

Den moraliska aspekten har blivit tydlig sedan den 24 februari 2022 – svenska konsumenter vill i gemen inte stödja företag som handlar med Ryssland. Samtidigt vill man inte förlora svenska arbeten, eller slå undan benen för företag som är viktiga för den lokala ekonomin. Man vill stödja det lokala företaget – men inte de globala ägarna.

Det finns ytterligare dimensioner – logistik, försörjningstrygghet, hur ägaren prioriterar och agerar i ekonomisk nedgång. Var ägarna finns och hur ägarstrukturen ser ut spelar roll, och förutsättningarna för svenskt ägande och svenskt företagande är en prioriterad fråga även i dessa aspekter.

Under tiden faller ansvaret fortsatt på konsumenten. Alternativ finns – svenska Cloetta, finska Fazer och lokala producenter är några som erbjuder fredagsmys och lördagsgodis som inte bidrar till att finansiera övergrepp och folkrättsbrott i Ukraina.

Valet i butiken är fritt, men bör vara upplyst. På sociala medier delar riksdagsledamoten Lars Beckman (M) en bild av Marabou-hyllan på en ICA-butik i Stockholmsområdet. Handlaren har satt upp en skylt där kunderna informeras om att Mondelez svartlistats av Ukraina.

Förhoppningsvis följer fler butiker efter, kanske till och med någon med tillräckligt dra åt helvete-kapital för att helt plocka bort varorna från hyllan. Precis som Svenska Brasserier plockade bort Absolut från sina namnkunniga Stockholmsrestauranger som svar på Pernod Ricards planer. Ansvarsfullt ägande på riktigt, utan billiga floskler.

Fortfarande forskas om – och talas om – vilka företag som fortsatte handla med och i Tyskland under andra världskriget. Historiens dom kommer knappast bli mildare mot de som stannar på den ryska marknaden. När kriget direktsänds kan ingen med någon som helst trovärdighet hävda sig inte förstått vad det är som pågår.

Amanda Wollstad är chefredaktör för Svensk Tidskrift