Preppa lokalt!



Sent ska syndaren vakna, senare ska svensken börja preppa. Men glöm inte de lokala butikerna när ni hamstrar, eller värdet av att hålla moralen uppe med sötsaker, skriver Amanda Wollstad.

Nästan två år efter att MSB gav ut nyutgåvan ”Om krisen eller kriget kommer” och rådde oss alla att fylla på med konserver, flaskvatten och värmeljus har COVID-19 äntligen drivit hem budskapet att det kan vara en bra idé att kunna klara sig i vart fall några dagar även om man av någon anledning inte kan ta sig till sitt lokala snabbköp.

Visserligen lite för sent –  preppar gör man INNAN krisen, därav namnet – men tack och lov ändå under ett skeende som om än nog så jobbigt i alla fall inte innebär elavbrott och stängda butiker.

Nog har det gapat tomt i en del hyllor runt om i landet – kuriöst nog primärt på avdelningarna för toalettpapper och färskt bröd – men någon egentlig varubrist är det inte, och kommer troligen inte heller att bli. Allt finns, det ska bara ut till affärerna och upp på hyllorna.

Vad som finns att tillgå efter krisen är kanske intressantare. De stora kedjorna må ha tappat i börsvärde, men tjänar just nu storkovan på nervösa hamstrare och kommer fortsätta kunna kränga mjölk och färskvaror även efter att den initiala skräcken för att fastna i karantän utan vita bönor i tomatsås passerat.

De små handlarna däremot, de går en betydligt osäkrare framtid till mötes.

”Kom och köp så vi är kvar även efter virusutbrottet. Som liten småföretagare med mycket små marginaler räcker det med några få dagars utebliven försäljning för att få oss på fall. Vi behöver ert stöd.”

Det är undertecknads favoritpralinproducent, Cacaofoni i Malmö, som skickar nödrop på Facebook. City gapar tomt när stadens tjänstemän jobbar hemifrån och ingen kikar längre in på väg hem från jobbet. Och det kan se likadant ut i veckor än.

Visst är det bekvämt att köra ut till någon av de stora köpladorna och fylla bilen med konserver och pasta, men kriser är en tid för solidaritet. Så om ni kan ge er ut och handla, ta en sväng också förbi bageriet, slaktaren och chokladaffären. Det är glest mellan kunderna och alla erbjuder de numera handsprit. Vissa också hemleverans.

Det kommer en tid efter Corona. Den kommer bli tuff, men vi kan påverka hur tuff. Visst kommer det krävas regelförenklingar och skattelättnader för att detta ska gå vägen, men om ingen handlar hjälper det föga.

Dessutom ska man inte underskatta vad en pralin kan göra för stridsvärdet. Visst kan man överleva på konserver, men kul är det inte.

Amanda Wollstad är chefredaktör för Svensk Tidskrift

Foto från och av Cacaofoni.