Rainer Zitelmann: Kvinnor spelar en viktig roll i Vietnam – och de vill bli rika

I september 2021 genomförde Ipsos MORI en representativ undersökning av befolkningen i Vietnam som är 18 år och äldre. En av undersökningens frågor var ”För vissa människor är det viktigt att vara rik. Hur viktigt, om alls, är det för dig personligen att vara rik? Som svar angav 39 procent av de vietnamesiska intervjupersonerna att det är ”mycket viktigt” för dem att vara rika och så många som 37 procent sa att det är ”ganska viktigt”. Endast 7 procent sa att det ”inte är särskilt viktigt” för dem att vara rika, medan bara 1 procent sa att det ”inte alls är viktigt”. 16 procent uttryckte en neutral åsikt och sa att det är ”varken viktigt eller oviktigt” för dem personligen att vara rika.

Sammantaget är 76 procent av de vietnamesiska respondenterna överens om att det är viktigt för dem att vara rik. Detta kan jämföras med i genomsnitt bara 28 procent i västländer (USA och Europa), 43 procent i Japan och 50 procent i Kina. Samtidigt är Vietnam det enda undersökta landet där kvinnor är ännu mer benägna än män att vilja vara rika: 80 procent av vietnamesiska kvinnor och 72 procent av vietnamesiska män säger att de vill vara rika. I samtliga av de andra 11 länderna där undersökningen genomfördes säger fler män än kvinnor att det är viktigt för dem att vara rik.

I Hanoi talar jag med Din Tuan Minh, chef för en privat tankesmedja. Han lyfter fram den nyckelroll kvinnor spelar i den vietnamesiska ekonomin. Enligt en undersökning från 2019 av Grant Thornton är 36 procent av cheferna i Vietnam kvinnor, jämfört med 19 procent i Thailand. I mitt hemland Tyskland är siffran 29 procent. I en artikel om Vietnam skrev Schweiz ledande dagstidning Neue Zürcher Zeitung: ”Till skillnad från kvinnor i andra sydostasiatiska länder är dörren till alla yrken och ledningsnivåer vidöppen för vietnamesiska kvinnor.”

Medan jag är i Hanoi föreläser jag vid flera universitet, inklusive det berömda NEU (National Economics University) och Foreign Trade University. På Utrikeshandelsuniversitetet bjuds jag in till en workshop om motivationen att bli rik. Enligt föreståndaren är 70 procent av studenterna kvinnor – och andelen kvinnliga akademiker som undervisar vid universitetet är lika hög.

I Vietnam har allt detta uppnåtts utan feminsitisk ideologi. Jag träffar Xuan Nguyen, en 36-årig entreprenör. Hon säger: ”I Vietnam handlar det mindre om att kräva rättigheter för kvinnor och mer om att göra något själv för att lyckas som kvinna. Vi vill inte behöva förlita oss på män, vi vill förlita oss på oss själva.” Detta är något jag redan hade observerat i Kina: Asiater, som förmodligen är ”kollektivistiska” ur ett europeiskt perspektiv, är mycket mer individualistiska i detta avseende än européer och amerikaner. De tycker inte att du ska förvänta dig att staten ska göra något för dig, de tycker att du ska göra det själv. De förväntar sig inte mer jämlikhet genom juridiska och politiska reformer; deras mentalitet är att personligen sträva efter rikedom och framgång.

Xuan själv är ett bra exempel: Hon startade sitt första företag, en kedja av smörgåsrestauranger (liknande Subway) när hon bara var 23 år. Hon äger nu 12 restauranger i Vietnam och 20 i Sydkoreas huvudstad Seoul. När restaurangkedjan var igång startade hon en apotekskedja och för tre år sedan ett förlag för ljudböcker som har gett ut 700 titlar.

Idag är Vietnam hemvist för sju dollarmiljardärer. Denna grupp domineras fortfarande av män, men det finns äntligen en kvinna bland dem: Nguyen Thi Phuong Thao (i USA, som jämförelse, finns det bara en kvinna bland de 20 rikaste individerna, Alice Walton, och hon har ärvt sin förmögenhet). Nguyen Thi Phuong Thao föddes 1970 och är bland de 1,000 rikaste människorna i världen med en förmögenhet på 2,4 miljarder dollar, enligt Forbes (september 2022). Hon tjänade sin första miljon vid 21 års ålder som student i Moskva genom att sälja faxmaskiner. 2011 grundade hon lågprisflygbolaget VietJet Air. Hon hade en god känsla för marknadsföring från dag ett. 2012 skapade hennes flygbolag rubriker med reklamfilmer som visade flygvärdinnor i bikini. Flygvärdinnorna kunde välja om de föredrog att flyga i traditionella uniformer eller bikini, och de flesta valde det senare. Nguyen Thi Phuong Thao säger att hon inte har några problem med att människor associerar hennes företag med bikinivärdinnor: ”Om det gör människor glada, så är vi glada. ” Som svar på anklagelser om att detta gör kvinnor till sexsymboler, säger hon: ”Om en vacker bild hjälper våra kunder att känna sig lyckliga, kommer vi alltid att göra vårt bästa. I den här världen finns det många skönhetstävlingar där de tävlande bär bikini … Bikinin visar vackra egenskaper. Vårt budskap på VietJet är att vi gjorde detta till förmån för skönhet och lycka.”

År 2017 börsnoterades det Saigon-baserade företaget och Thao blev miljardär. Dessutom har hon investerat i banksektorn (HD Bank) och i fastighetssektorn, vilket inkluderar tre badorter.

Jakten på rikedom behöver inte handla om miljoner eller ens miljarder. Även i liten skala tittar många kvinnor i Vietnam på hur de kan tjäna lite mer pengar, till exempel i skuggekonomin. Kosmetiska produkter är ofta mycket dyra på grund av tullar och skatter. Jag märkte det själv när jag ville köpa solspray i en butik och fick betala motsvarande 30 dollar för en liten burk, mycket mer än i Tyskland. Min tolk Huong förklarade för mig att väldigt många kvinnor idag importerar kosmetiska produkter från Kina eller USA och sedan säljer dem på nätet. Detta var ursprungligen en del av skuggekonomin, men har sedan dess blivit en etablerad marknad med en platt skatt på 7 procent.

Den kanske tydligaste indikationen på den viktiga roll som kvinnor spelar i det vietnamesiska samhället är det faktum att det inte görs något större väsen av det, eftersom många helt enkelt tar för givet att kvinnor startar företag och intar ledande positioner i ekonomin. Ändå finns det fortfarande betydande skillnader mellan vietnamesiska män och kvinnor när det gäller hur intresserade de är av finans- och investeringsämnen: En framgångsrik YouTuber från Saigon som gör videor om dessa ämnen har 250 000 prenumeranter och 75 procent, berättar han, är män, vilket inte är någon skillnad mot andelen du hittar på de flesta finansiella portaler i Europa och USA.

Rainer Zitelmann är historiker och författare till Förebilder och syndabockar – Synen på rika i Sverige och andra länder och Hitlers nationalsocialism https://hitlers-national-socialism.com/