Print Friendly

Festliga kommunslogans i fokus

Av Veronica Nordström | 13 maj 2011

Daniel Kouthoofd, Svante Ekberg & David Rune
Var femte invånare är en häst
Kartago, 2011

Kluriga, töntiga, roliga eller helt obegripliga, det råder ingen tvekan om att kommunala slogans skulle kunna ses som en konstform i sig. En del kommunslogans som ” Var femte invånare är en häst”, ”Jag är tokig i Säter” och ”Sveriges kotätaste kommun” har till och med fått eget liv på internet. Men hur har alla dessa slogans egentligen kommit till och vilken historia och tradition bär de med sig?

När det gäller slogans är Sveriges kommuner väldigt uppfinningsrika. En vanlig skylt med kommunens namn anses ofta inte längre räcka, utan många kommuner hälsar sina besökare varmt välkomna med kreativa, ibland vitsiga, slogans som kan lyda ”Botkyrka – Långt ifrån lagom” eller den talande men för många helt okända ”Vännäs – Norrlands Venedig.

Boken Var femte invånare är en häst bjuder läsaren på en lärorik, och många gånger dråplig resa genom Sveriges olika kommuner. Sverige består idag av 290 kommuner och de allra flesta försöker marknadsföra sig med hjälp av en egen reklamkampanj, eller åtminstone en minnesvärd slogan.

Idén till själva boken föddes en kall januaridag 2010 då författarna Svante Ekberg, David Rune och Daniel Kouthoofd var på väg till Sälen och passerade förbi Fagersta. Där välkomnades de av skylten ”Här får du livstid”. I bilen uppstod en diskussion kring denna och andra slogans.

Författarna blev nyfikna på hur alla dessa kommunslogans egentligen kommit till. Diskussionen resulterade till slut i en bok där man samlat och sammanställt samtliga av Sveriges viktigaste, roligaste och tokigaste kommunslogans. Boken redovisar 267 kommuner som har – eller har haft – en slogan. Här träffar vi på roliga och kluriga slogans. Det är roligt att författarna även valt att skriva om äldre kommunslogans, som ofta suttit kvar någonstans långt där bak i ryggmärgen, även om de i vissa fall numera ligger och samlar damm i något kommunhus.

I boken får vi också träffa några av de kloka kommunalmän och -kvinnor som knåpat ihop snillrika slogans genom tiderna. Ofta är det nämligen just kommunala tjänstemän och politiker som står bakom de vitsiga kommunuttrycken, även om de själva inte alltid riktigt vill erkänna detta. I ärlighetens namn är det inte bara lokala förtroendevalda som varit delaktiga i processen för att hitta en perfekt slogan, även reklambyråer och PR-byråer har ofta kopplats in.

Den viktiga frågan som fortfarande ändå kvarstår, och som boken inte riktigt ger svar på, är om det här verkligen är ett bra sätt för kommuner att marknadsföra sig på. En intressant uppgift är att många av Sveriges kommuner påstår att de inte har en egen slogan, i alla fall ingen som de använder sig av i sin egen marknadsföring. Ändå möter man alltid välkomstskylten varje gång man passerar förbi kommunen.

För den som är intresserad av reklamhistoria och reklamslogans, eller bara kommunal kreativitet i största allmänhet, erbjuder denna bok läsaren många goda skratt. Författarna har hittat mängder av roliga och knasiga förklaringar till varför dessa slogans, nödrim och ordvitsar överhuvudtaget har fått liv.

Läs den här boken och briljera för dina vänner. Du lär dig exempelvis snabbt bakgrunden till Vallentunas påstående ”Var femte invånare är en häst” och får veta att kommunen anser att det verkligen stämmer – enligt dem trivs hästar bäst i Vallentuna, det bevisas ju genom cirkelresonemanget att var femte invånare i Vallentuna är en häst. I alla fall om man ska tro på de som har knåpat ihop en av Sveriges knasigaste, men om den här boken får spridning snart mest kända kommunslogans.

Veronica Nordström är liberal skribent, skriver om politik, reklam och kultur. Till vardags arbetar hon som projektledare och studerar Reklam och PR på Stockholms universitet.

Comments are closed.

ANNONSER:

Axess

Pengar för ingenting

webshop_banner

Ladda ner E-boken om Liberalkonservatism