EU borde lära av britternas ambitioner för företagsklimatet
Britterna gör vad de kan för att stärka sina kort i kampen om jobb och investeringar. Deras främsta politiska ambition har alltsedan Theresa Mays tid på Downing Street varit att bli bäst i Europa på business. Det borde EU se som en utmaning, inte som ett hot, skriver Jörgen Warborn.

Boris Johnson leder nu landet med samma mål i sikte. Tories-regeringen har därför lanserat förslag om lägre skatter, minskad regelbörda och  gynnsammare villkor för utländska investeringar. 
Den här inriktningen möts av många EU-ledare och politiker i Bryssel med  skepsis och ett stort mått av oro. De menar att det inte vore rättvist  att Storbritannien skulle kunna konkurrera genom färre kostsamma  regleringar och mindre krånglig byråkrati. EU:s direkta reaktion är  förfäran över att man inte får en jämn spelplan. Vi som tror på  drivkraften i konkurrens, fria marknader och minimal byråkrati drar  förstås en helt annan slutsats. Vi tycker att EU borde välkomna  britternas kaxiga målsättning och göra vad vi kan för att följa efter,  eller allra helst leda, en utveckling mot bättre företagsklimat. 
I en tid när EU sedan decennier har halkat efter i den globala  konkurrensen kan Storbritanniens fokus på konkurrenskraft faktiskt bli  den väckarklocka som tvingar EU:s politiker att inse vilka problem vi  har och presentera en färdplan för att rusta vårt näringsliv. Under  alltför lång tid har nämligen frågan om företagarnas villkor lyst med  sin frånvaro på EU:s politiska agenda. Detta har förstås haft omfattande  negativa följder. Jämfört med andra stora ekonomier i världen  underpresterar EU rejält. Politiken har varit för lat och bekväm och man  har saknat den tävlingsanda som behövs för att bli framgångsrik. 
Brexit är och förblir förstås en dålig idé för såväl Storbritannien som  EU, men vi får inte glömma att det finns positiva spiraler som Brexit  kan sätta igång. Storbritannien kommer att lägga i högsta växeln för att  stärka sitt företagsklimat – och det måste få fart på EU också.  Alternativen för EU inför den här situationen är antingen att försöka  hålla tillbaka Storbritannien, eller att anta utmaningen och själva  sjösätta ett kraftfullt reformpaket för bättre företagsklimat. För mig  är det helt självklart att vi borde göra det senare. 
För egen del har jag följt Brexit-frågorna nära alltsedan jag tillträdde  som Europaparlamentariker. Särskilt mycket har jag arbetat med  frågetecknen som uppstått på handels- och transportområdena och försökt  att räta ut dem så gott det går. Jag ansvarar för EPP-gruppens arbete  med EU-UK-avtalets transportkapitel och alldeles nyligen röstades vårt  förslag igenom i parlamentets transportutskott. 
I förhandlingarna mötte jag hårt motstånd från de som helst vill isolera  och straffa ut Storbritannien. Det är tyvärr ett drag som förenar både  socialister och självutnämnda liberaler i parlamentet. Både den  socialdemokratiska och den liberala partigruppen har varit väldigt  ointresserade av att ta småföretagens oro för ökat regelkrångel på  allvar. Istället har de velat öka avståndet mellan EU och UK och lämna  fältet fritt för växande byråkrati, vilket skulle drabba ekonomin på  båda sidor havet. Jag är glad att de till slut gav med sig för mina och  Moderaternas krav. Efter flera veckors förhandlingar är jag väldigt nöjd  att ha lyckats få stöd för en företagarvänlig och framtidsorienterad  förhandlingsstrategi. 
Jag har drivit på för att få in skrivningar i avtalet med UK som  säkerställer obehindrade transportmöjligheter och att nya administrativa  bördor för exporterande små och medelstora företag undviks. Vi bör också  samarbeta med Storbritannien runt gemensamma forskningsprojekt och med  att bygga ut ett heltäckande system för laddinfrastruktur, vilket vore  mycket betydelsefullt för svensk fordonsindustri. Transportutskottets  ställningstagande är ett viktigt steg på vägen, men fortfarande ligger  merparten av arbetet framför oss. Med den snäva tidsram som Boris  Johnson till varje pris vill hålla fast vid, kommer det inte bli lätt  att få färdigt ett genomtänkt, heltäckande och välfungerande EU-UK-avtal  i tid, men det jag kan göra för att underlätta processen kommer jag att  bidra med. 
För att matcha britternas ambitioner och se till att EU inte hamnar på  efterkälken, behöver EU nu lägga fram en färdplan för att åstadkomma en  omfattande minskning av administrativa bördor för företagen, i synnerhet  de små och medelstora. Det behöver resultera i direktiv till  medlemsländerna som slår fast ett ambitiöst mål för hur stor minskningen  ska bli och vilka praktiska åtgärder som måste vidtas för att nå dit. Om  vi ska lyckas återstarta ekonomin efter dessa kristider behöver  europeiska småföretagare kunna fokusera helhjärtat på att bedriva sin  verksamhet och inte behöva hantera en aldrig sinande ström av  pappersarbete. Byråkratin kostar både tid och pengar som näringslivet  inte har. 
För den långsiktiga konkurrenskraftens skull måste EU sluta se  Storbritanniens som en fientlig konkurrent och istället inspireras av  deras ambitioner för företagsklimatet. Kan de stärka villkoren för sina  entreprenörer, så kan vi det också. Om Storbritannien vill bli ett  företagsparadis ska inte EU hindra dem, vi ska gå före dem. 
Jörgen Warborn är Europaparlamentariker för Moderaterna