Print Friendly

Noterat

Av Redaktionen | 31 december 1999


1999


Artiklarna från Svensk Tidskrifts årsböcker är inskannade och sedan hjälpligt överförda till text. Denna sida ska mest ses som en bas för sökfunktionen. Läsbarheten blir bäst om man väljer PDF-versionen.

Acrobat Reader för att läsa PDF kan hämtas här.

Självrannsakan för medier
E
n fotograf fångar Eva och
Efva topless utomlands.
Pressens Bild köper bilderna och säljer ensamrätten till Se & Hör som
tapetserar landets kiosker med dem.
Det går ett tag.
Eva känner sig ”våldtagen” av
skvallerpressen och orkar snart inte
vara i offentligheten. Kanske inte i
äktenskapet heller. Det deklareras för
säkerhets skull offentligt, på DN
Debatt.
Övriga medier hakar på. Från det
pressetiska seminariet Aftonbladet
meddelar pressetiker RolfAlsing att
måttet nu är rågat.
Samtidigt polemiserar Svenskans
Sune Sylven med Expressens/Blecks
Linna Johansson om tennisspelaren
Martina Higgins utvik i ett herrmagasin. sexighet är inget nytt påfund,
skriver Sylven. Det spelar ingen roll
IIISvenskTidskrift 11999, nr 31
om varje kvinna har våta fantasier
om boxaren Oscar De La Hoya, svarar Johansson. Och efter att ha räknat sidfördelningen i den egna tidningen, får man förmoda, tillägger
hon att herrpress och sportjournalistik är samma sak.
Allerskoncernen, som äger Se &
Hör, blir nervös och desavouerar sin
chefredaktör Tua Lundström genom
att be Eva om ursäkt. Offentligt,
givetvis.
Lundström vill ge igen och ger
sig på DN. De upplät ju utrymme åt
Eva när det var ett företag inom
deras egen familj som sålt bilderna
till henne. skenheligt, skriver hon på
Svenskans kultursida. Fast det skulle egentligen ha stått i DN. Hon hade
ju skickat repliken med e-post till
DN:s Mats Bergstrand på morgonen,
men inte fått svar förrän på eftermiddagen. Och där emellan hade
hon skickat iväg en version till SvD.
För säkerhets skull. När Bergstrand,
som hävdar att han inte fått e-post
förrän under eftermiddagen, får tag
i Lundström på eftermiddagen kan
hon inte stoppa publiceringen i SvD.
Hon fick ju inte tag i den ansvarige
redaktören. Står det i DN.
I DN står det också att de inte
har något med Pressens Bild att göra.
I allmänintressets namn, får man
förmoda, publicerar samma tidning
någon dag senare en artikel om den
interna kritiken mot Se & Hör. Tua
Lundström är en stor skit, får man
veta.
Se & Hör säljer en massa lösnummer. Aftonbladet och DN går
bra. Svenskan och Expressen går…Ja,
just det.
Vi har den press och den pressdebatt vi förtjänar. Pressetik har vi
ändå inte.

Comments are closed.

ANNONSER:

Axess

Efter demokratin

webshop_banner