Intervju: Skattebetalerne vill representera Danmarks 5,3 miljoner skattebetalare
Danmark har länge saknat en organisation för skattebetalare. Behovet och marknaden för en sådan bör vara stort, Danmark har efter Frankrike näst högst samlat skattetryck i OECD. År 2023 var de samlade skatternas 43,4 procent av BNP. Det var år 2005 som Danmark gick om Sverige i skattetryck.
I september fick Danmark en ny organisation för skattebetalare – Skattebetalerne. Initiativtagare är Martin Ågerup som grundare till den framgångsrika tankesmedjan Cepos. På sin hemsida använder Skattebetalerne svenska skattesänkningar i höstbudgeten som goda förebilder för Danmark. Låt oss hoppas att vi i Sverige framöver kommer att kunna lära av modiga och kloka reformer i Danmark.
Svensk Tidskrift fick ett samtal med Martin Ågerup om den nya organisationen.
Vad är Skattebetalerne och hur skiljer sig det från andra skattebetalarnas organisationer?
– Skattebetalerne är en gräsrotsorganisation som representerar intressena för Danmarks 5,3 miljoner skattebetalare. Våra viktigaste frågor är lägre skatter, enklare skatteregler, bättre rättssäkerhet i kontakterna med skattemyndigheterna, effektivitet och sparsamhet i användningen av skattebetalarnas pengar samt öppenhet och insyn i hur pengarna används. Skattebetalerne bygger på erfarenheter från liknande organisationer i andra länder, såsom Skattebetalarna i Sverige, TaxPayers’ Alliance i Storbritannien och Bund der Steuerzahler i Tyskland.
Vad är målet för den nya organisationen?
– Vi hoppas och tror att vi kan bidra med något nytt till skattebetalarnas sak internationellt genom att utveckla innehåll som på nya sätt talar direkt till medborgarna via sociala medier och aktiverar dem som skattebetalare.
Vilka lärdomar har du dragit av den framgångsrika tankesmedjan Cepos som du startade?
– Kärnan i framgångsrikt arbete för att åstadkomma politisk förändring är innehållet. Det innebär att ha förmågan att analysera ett politikområde, identifiera och beskriva problemen och hitta lösningar på dem. Man måste också kunna göra allt annat som hör till, till exempel kommunicera. Men medan dålig kommunikation kan förstöra bra innehåll, kan utmärkt kommunikation inte rädda dåligt innehåll. Endast anställda med djup professionell insikt kan skapa utmärkt innehåll. Allt beror på att rekrytera rätt personer. För att veta vilka som är rätt personer måste man förstå vad man har att göra med och ha en plan.
Vilka är de viktigaste skattefrågorna för er?
– På intäktssidan är de största problemen i Danmark att skattesystemet har blivit för komplicerat och att medborgarnas lagliga rättigheter har försvagats. För att danskarna ska fortsätta att lita på vår sociala modell är det avgörande att de upplever att skatterna är begripliga och tas ut på ett rättvist och begripligt sätt. Vårt skattesystem uppfyller dock inte längre dessa krav. Detta är inte acceptabelt.
– På utgiftssidan är de största problemen bristande vilja att prioritera och bristande fokus på effektivitet. Välfärden bör mätas i termer av resultat – inte utgifter. Politikerna bör se till att de får mest välfärd för pengarna innan de tar ut mer skatt från medborgarna.
Hur kommer ni att arbeta, kommer fokus att ligga på lobbying eller opinionsbildning?
– Båda, men troligen det senare, om man ser till vår totala resursförbrukning. Vi kommer att organisera nätverk av yrkesverksamma, såsom skatterådgivare, revisorer och företagsledare. I samarbete med dem kommer vi att analysera problem och föreslå lösningar. Framgång innebär att uppnå positiva förändringar inom våra fem nyckelfrågor. Detta kommer att uppnås genom en kombination av att sätta agendan och ha inflytande på allmänheten.
Hur kommer ni att finansiera verksamheten?
– Skattebetalarnas ekonomi är beroende av stöd från det danska folket: medlemskap, donationer och stöd från stiftelser. Vi har redan 4 000 medlemmar. Det ger en bra bas. Starten möjliggjordes genom filantropiska lån på totalt cirka 4,5 miljoner danska kronor från cirka 20 långivare. Lånen kommer att återbetalas när våra finanser tillåter det, men utan ränta och utan riskpremie.
Kommer Skattebetalerne att samarbeta med andra skattebetalarnas organisationer?
– Det gör vi redan. Jag har varit i dialog med sju av de bästa skattebetalarnas organisationer i världen under planeringen av Skattebetalerne. Här är svenska Skattebetalarna en stor inspirationskälla för oss – och det är inte bara namnet som har inspirerat oss. VD Christian Ekström har varit till stor hjälp under planeringsprocessen och gett värdefulla råd. Vi räknar med att fortsätta behöva och dra nytta av detta, eftersom Skattebetalarna är vår erfarna storebror. Jag tror också att vi internationellt kan dra nytta av varandras insikter om våra egna länder och utbyta erfarenheter om att driva en skattebetalarnas organisation.
Svensk Tidskrift önskar Martin Ågerup och Skattebetalerne stort lycka till! Läs mer om Skattebetalerne här.
Anders Ydstedt är styrelseordförande för Svensk Tidskrift