André Nilsson: Tankar från ett Tesla-reservat

Att passera Klaratunnelns in- och utfart på Mäster Samuelsgatan till fots är inte en särskilt angenäm upplevelse. Trafiken bullrar och luftkvalitén påstås vara så usel att man nästan känner alla giftiga partiklar i varje andetag.

Dessutom är det extra påfrestande för en modern kontorsråtta att spatsera omkring här eftersom det inte går att ha ögonen på mejlen eller teams-chatten samtidigt som man promenerar. Här är det bilarna som bestämmer och sätter jag en fot fel är det med livet som insats.

Nej, det är inte svårt att förstå varför vänsterstyret i Stockholms stadshus vill införa en miljözon här. City skulle onekligen bli lite trevligare om bullret och bilismen minskade.

Vägen hem igen hoppar jag in i en taxi och börjar reflektera över vad miljözonen faktiskt skulle innebära. Taxin ska ta mig till Söder och svänger såklart tillbaka ner mot Klaratunneln, vilket bidrar till att tillvaron för citys frusna flanörer blir någon procent sämre.

Taxin är en Volkswagen Golf och kör för Uber. En klassisk prisvärd el/bensinhybrid som absolut inte kommer få köra på Mäster Samuelsgatan om miljözonen blir verklighet. Då kommer bara taxichaufförer, och vanliga stockholmare, som har råd med en Tesla eller någon annan elbil att få köra här.

Vad innebär det för alla företag som är verksamma i zonen? Kommer deras leveranser och kunder att kunna ta sig dit? Kommer rörmokaren kunna rycka ut akut när ett rör läcker i city?  Och kommer inte bara trafiken flytta till kvarteren runt omkring och göra exempelvis Kungsgatan ännu mer trafikerad?

En stad måste få låta, leva och lukta. Bilism i city är kanske inte guds gåva till mänskligheten, men det är ett nödvändigt ont som måste accepteras om vi ska ha en levande citykärna.

Och just acceptans är ju det som kännetecknar en god stockholmare och storstadsbo. Du behöver inte gilla den märkliga gatumusikanten på tunnelbanan eller jubla över att det öppnat ett nytt Bröd och Salt i gathörnet där du jobbar.

Men du måste lärda dig att acceptera det. Annars är inte Stockholm platsen för dig.

Som en god (men icke-infödd) stockholmare säger jag därför tack, men nej tack, till Tesla-reservatet i city. Förbud har vi nog av i den här stan.

André Nilsson är näringspolitisk expert, miljö, klimat, infrastruktur hos Företagarna