Aldous Huxleys barnklubb i Tallinn
International Aldous Huxley Center i Tallinn bildades för ett och halvt år sedan av Estonian Business School och Edmund Burke Society. Inspiration hämtades från Zürich där det också finns ett Aldous Huxley Center bildat av universitetet och Hull´s English College i Schweiz. Hull’s English College ägs och leds av Mr. Robin Hull, som för vidare sin fars mission att sprida Aldous Huxleys idér internationellt.
Svensk Tidskrifts utsända beökte utställningen och fick några ord med Kaie Metsla som är medlem i Aldous Huxley Center in Tallinn och Edmund Burke Society samt kurator för barnutställningen.
– Aldous Huxleys barnklubb startade för ett år sedan, på initiativ av några föräldrar som ville inspirera sina barn att läsa och att uttrycka sig icke-verbalt genom teckning och målning – och därigenom använda alla sinnen. Varje kurs bygger på en klassisk barnbok som vi läser och tolkar tillsammans för att sedan uttrycka dess centrala teman i målningar. Allt är frivilligt, det finns ingen prestationspress; huvudsyftet är att skapa en fri och kreativ atmosfär där barnen kan ha roligt och utveckla sina konstnärliga färdigheter.
Barnklubben började med ”Den lille prinsen” och fortsatte med ”Alice i Underlandet” och ”Nalle Puh”. Bilderna är från den senaste kursens utställning och består av metodövningar i akvarell, mjuka pasteller och oljepasteller, inspirationsmålningar och andra kreativa övningar.
– I varje kurs introducerar vi också en större filosofisk fråga. Denna del leds av Hardo Pajula, som är den andre medlemmen av Edmund Burke-sällskapet och undervisar på kursen The Great Books vid Estonian Business School. I varje kurs besöker vi dessutom en betydande konstutställning tillsammans för att hjälpa barnen att förstå och uppskatta konst. Varje barn ombeds välja sitt favoritkonstverk från utställningen och i den efterföljande diskussionen på kaféet berättar de om sina val och förklarar dem. Syftet med denna övning är att utveckla deras samarbetsförmåga.
Kursen avslutas med en utställning av barnens mästerverk. Varje barn uppmuntras att säga några ord om sina målningar och välja sin egen favorit. På så sätt utvecklar de både sina presentationsfärdigheter och känner att deras ansträngningar under kursen har varit meningsfulla och uppskattade av deras föräldrar och vänner.
Svensk Tidskrifts redaktion tar gärna emot tips på om det finns något motsvarande i Sverige.
Anders Ydstedt är styrelseordförande för Svensk Tidskrift