Veckan som gick

”Galningar som borde placeras på dårhus” – det var kommentaren från ryska ambassadens pressattaché Anatolij Kargapolov till det faktum att Sveriges Television i lördags visade en så kallad satir i en paus i Melodifestivalen, ett sju minuters inslag kallat ”Tingeling” som drev med Ryssland.

Det ligger förstås nära till hands för en rysk företrädare att hota med inspärrning; så behandlas numera oppositionella, som förr i världen. Kargapolov varnade också för att inslaget kunde kosta Malena Ernman röster i finalen i Moskva.

Det skrämde skiten ur Sveriges Television – det fria tv-företaget, ni vet – som skyndade sig att be om ursäkt för tilltaget med blommor till ambassaden. Efter kritik mot SVT för detta angrepp på den egna integriteten skyndade sig företaget att be om ursäkt för ursäkten. Det var svenska fördomar man ville driva med, inte Ryssland.

Håhå, dubbel satir! Inte undra på att ”Tingeling” nu fått hundratusentals nya tittare på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=NcOw6aJpSsw

Där kan man bland annat se maffialiknande figurer och dansöser som på grund av tygbrist starkt påminner om Moskvas übersminkade prostituerade, som särskilt utmanande exponerar sina främsta tillgångar, de aktre kroppsdelarna. Och då får man förstå om Kreml reagerar som en gång drottning Victoria: ”We are not amused.”

Eller som den ryske ambassadören Alexander Kadakin uttryckte saken: ”Vad skulle ni säga om vi lät en naken flicka dansa runt den svenska flaggan i Moskva?” Se där ett kreativt uppslag till ny lördagsunderhållning!

Det verkar som om ryssarna inte har fattat att detta är nya public service. VD Eva Hamilton och programgurun Annie Wegelius satsar stenhårt på att konkurrera ut de kommersiella kanalerna med deras egna metoder; ju sämre desto bättre.

Se bara på ”Grillad”, den nya familjeunderhållningen med svordomar och könsord som främsta humorinslag, som är så råkokt att till och med Claes Malmberg hoppar av. Första förnedringen porträtterade en skådespelare som blivit kändis på att laga mat. Han framställdes med sådan finess att Robert Aschbergs pruttprogram i TV3 framstår som kultur.

Det blir säkert en tittarsuccé. Det är många som vill uppleva igenkännandets glädje i drängstugan.