När kändisarna tar över – en studie av faran med kommersialisering av SVT

Det finns ingen väg tillbaka. Digitaliseringen har för alltid förändrat medielandskapet. Gamla medier kommer att ersättas av nya, nya kommer att visa sig undermåliga.” Så skriver jag i inledningen till en ny mediestudie: ”Divergens eller konvergens? Medierna och mediepolitiken”, utgiven av Timbro Medieinstitut.

”Förändringen är inte enbart av ondo; nätet ger utgivarna stora möjligheter att nå helt nya grupper, med helt nya tjänster. Det är heller inte enbart av godo; kvantiteten på nätet överskuggar kvaliteten. Kunskapssamhällets infrastruktur vacklar när massan blir den nya eliten. Hierarkierna skakas. Den som rätt använder de tekniska möjligheterna för att paketera meningsfullt innehåll kommer att överleva, utvecklas och tjäna mycket pengar. Det är härliga tider.”

Studien presenterades vid ett fullsatt lunchseminarium på Timbro, med två opponenter: Sveriges Radios VD Mats Svegfors och Resumés chefredaktör Viggo Cavling. Min inledning och deras invändningar finns att ta del av i inspelningen för nätet här.
Hela rapporten finns att läsa här.

Dagens Nyheter har i flera artiklar den senaste veckan skrivit i ämnet, vilket gav mig tillfälle att bland annat utveckla synen på public service-uppdraget, med utgångspunkt i kritiken mot valrapporteringens underhållningsinslag, här. Även reklamfinansieringen är ett växande problem för Sveriges Television, ett ämne jag tagit upp i en riksdagsmotion som också uppmärksammades av DN, här.

Sveriges Television VD Eva Hamilton har uppenbarligen känt trycket från kritiken, vilket föranledde en försvarsartikel i onsdagens DN.

Om den är att säga att den speglar den svåra balansgång SVT har att gå och inte alltid klarar. Desto viktigare att slå vakt om public service särart och försvara den mot kommersialiseringens effekter som hör de marknadsberoende bolagen till.

Redaktör Mats Johansson är riksdagsledamot (M) och styrelseordförande i Svensk Tidskrift.