Stari Most var inte bara känd för sin unika konstruktion, för att locka till sig turister eller för att binda samman de två delarna av staden. Bron var också en länk mellan öst och väst, mellan olika etniska grupper och kulturer och den var en symbol för en multietnisk stad. Före kriget i början av 90-talet hade Mostar en befolkning som bestod av ungefär lika många muslimer, kroater som serber och en mindre grupp "övriga". Mostar var den stad i Bosnien och Hercegovina som beräknades ha högst andel blandäktenskap. Ändå var det här några av de bittraste striderna hölls, strider som delade staden, enstaka gator och dess befolkning, till och med familjer. ![]() Själv har jag bott i ett par år i gamla stan i Mostar med utsikt över Neretvafloden och resterna av Stari Most. Att arbeta i Mostar är mycket spännande men också oerhört frustrerande. Under den tid jag tillbringat där har jag sett positiva förändringar men framsteg har hela tiden varvats med bakslag. Mostar administrerades under en tid av EU som genom en massiv insats hjälpt till att renovera förstörelsen efter år av krig och har därmed också bidragit till att återställa åtminstone grundförutsättningarna för ett normalt liv - Mostar har fått ungefär fyra gånger mer internationellt bistånd per capita än andra städer i Bosnien och Hercegovina. ![]() ![]() |