Har Asien en framtid?För inte länge sedan stod de asiatiska tigerekonomierna modell för europeer. Sedan kom krisen. Nu vill Asien lära sig av Europa. Frågan är om asiaterna överlever det. 1av Tomas Larsson I EUROPA HAR ASIEN OFTA betraktats SOm "framtiden". Denna fascination för det orientaliska sträcker sig längre tillbaka än till 1980-talets alla böcker om Japan som "nummer ett" och senare populistiska verk om asiatiska "megatrender". Nu har pendeln alltså svängt. Det är Asien som försöker lära av Europa, inte tvärtom. Kommer denna situation att bestå även på andra sidan årtusendeskiftet? Det är givetvis svårt att sia om, men om ekonomisk dynamism och djärvhet är det som får fo lk att höja ögonbrynen, är Redan 1553 författade fransmannen Guillaume Poste! en bok med titeln Des merveilles du monde i vilken han drev tesen att öst i alla avseenden var vida överlägset väst. Poste! uppfattade Japan som ett rationalismens utopia. Senare tyckte sig upplysningsfilosoferna se rationalismens klaraste ljus strömma från den kinesiske kejsarens palats - inte från någon europeisk akademi. Med tiden avtog intresset för Kina, som uppfattades som korrumperat och förstelnat. Istället började europeer som Herder, Goethe, Hegel och Schopenauer dyrka Indien och den indiska filosofin. Den rationalistiska franska sinofilin ersattes av romantisk tysk indofili. Det är med andra ord inget fenomen som är unikt för våra tider att asiatiska "modeller" av än det ena och än det andra slaget uppfattas som utomordentligt spännande, intressanta och relevanta. "På grund av de senaste årens asiatiska ekonomiska kriser har det dock blivit svårare att i positiv bemärkelse risken stor att ingen kommer att vilja lära av Asien på många år ännu. J APAN HAR STAGNERAT, och få utomstående betraktar i dag det landet som en förebild. I Tokyo hörs nu tongångar som minner om svenskt 1970-tal. Konservativa japaner hävdar att den krympande japanska ekonomin, världens näst största, inte behöver finna några eftersträ- reformeras. Japan bör tvärtom eftersträva nolltillväxt framöver, menar man, emedan landets åldrande och krympande befolkning inte behöver någon mer tillväxt. Vem hade för tio år sedan kunnat tro att stagnationens evangelium skulle predikas i Japan på tröskeln till 2000-talet? Inte jag. Men att så sker är allvarligt. Ekonomisk tillväxt är ytterst ett mentalt tillstånd. Frågan är om samhället betraktas som "färdigt" eller ej. I Japan tycks man för tillfället anse landet vara extremt färdigt. Japan har på det viset blivit Sveriges olycksvansvärda asiatiska modeller. Tvärtom är det just nu så att Asien ser ut att ha mer att lära från väst, än vad väst har från öst." PÅ GRUND AV DE SENASTE ÅRENS asiatiska ekonomiska kriser har det dock blivit svårare att i positiv bemärkelse finna några eftersträvansvärda asiatiska modeller. Tvärtom är det just nu så att Asien ser ut att ha mer att lära från väst, än vad väst har från öst. Detta inser också asiaterna. Tidigare var de kaxiga som få- nu betraktar de med avund hur Europa har sjösatt en gemensam valuta. Reaktionen var: "Tänk om vi kunde göra samma sak här broder. De var under 100 år industrialismens snabbast växande ekonomier. Nu är de välfärdsstater stadda i långsamt förfall, som räds förändring och förnyelse. De gamla arrangemangen och systemen, som tycktes fungera så bra, bryts nu sakta, sakta ner. Sveriges nedgång började 1970, Japans 20 år senare. Också resten av Asien håller på att förlora sin roll som inspirationskälla för europeiska reformister. 1997 fick sig Asien en så kraftig ekonomisk chock att mani Asien!" IIJ lSvensk Tidskrift 11999, nr 1 l ännu inte har återhämtat sig. Och det är en öppen fråga när på 2000-talet som den starka uthålliga tillväxten av gammal tigermodell skall komma tillbaka. Om den överhuvudtaget kommer tillbaka. Kanske blir det i stora delar av Öst- och sydöstasien som det blev i Sverige och övriga Europa, där 1950- och 60-talens rekordår aldrig kom åter? Därmed inte sagt att Asien nu är helt ointressant. För ett och ett halvt år sedan skrev jag ett blygsamt bidrag till debatten om vad som finns att lära av Asien, i form av en skrift för SAF med den något olyckliga titeln Varför går det så bra för Asien? Det skall dock sägas att mycket av det som jag pekade på då fortfarande är högintressant: t ex den dynamiska entreprenörskulturen på Taiwan, den boomande mjukvaruindustrin i staden Bangatore i södra Indien, och den nya generationen Internetsurfande unga urbana kineser. Men sådant framstår i dag närmast som svaga ljuspunkter i ett tämligen kompakt asiatiskt mörker. MEN HUR ÄR DET MED ANDRA VÄRDEN, med de asiatiska dygderna? När jag var i Kuala Lumpur strax före jul åt jag lunch med den malaysiska författarinnan Foong Wai Fong. Jag frågade henne om hon fortfarande tyckte att väst har något att lära av Asien. Hon svarade att de asiatiska dygderna - studera hårt, arbeta flitigt, inte förlita sig på staten, osv- fortfarande är av högsta relevans för Europa. Och det är nog riktigt. Asiens problem är dock att dessa dygder inte räcker. Kanske är det också så att de kan bli synder. Det är givetvis inte bra om baksidan på det asiatiska dygdemyntet är att man satsar på sig själv och familjen, och struntar i att politiker och tjänstemän missköter sina uppgifter. Foong menar att det är av yttersta vikt att politisk delaktighet och vakenhet etableras som ett centralt "asiatiskt" värde under de kommande åren. S Å SKALL DOCK INTE TILLÅTAS ske om man får tro Kinas president Jiang Zemin som nyligen deklarerade: "Det västerländska politiska systemet får aldrig kopieJ usT NU ÄR DET USA som triumferar ekonomiskt och teknologiskt. I början av januari tit- , .. .. tade jag lite närmare på aktievärden i Det ar latt absurt att ras." Detta imperativ är synnerligen motsägelsefullt. Dagens kinesiska ledare motiverar och legitimerar ju, bisarrt nog, sitt styre med hänvisning till en ideologi som skapades i Europa. Det är en alltför sällan uppmärksammad ironi att Kinas ledare, samtidigt som de gör anspråk på sitt lands civilisatoriska storhet, inte kan hitta några bättre intellektuella hjältar än de i Västeuropa verksamma figurerna Marx, Engels och Lenin. Det är i själva verket en tragedi att kommunismen - denna ureuropeiska produkt, vars idehistoriska rötter sträcker sig tillbaka till Platon - i slutet av innevarande millennium framstår som ett närmast urasiatiskt fenomen. Det är ju nästan enbart i Kina, Nordkorea, Vietnam och Laos som marxismens, leninismens och stalinismens sista överlevande ideologer häckar i maktens boningar. USA och Asien. Jag fann då att inter- Kinas politruker gör netföretaget Yahoo! är mer värt än hela den thailändska börsen. Det amerikan- alit fÖr att roffa åt sig ska internetföretaget America Online är så mycket västerländsk värt nästan lika mycket som hela den sydkoreanska börsen. Det unga person- hårdvara OCh teknisk datorföretaget Del! är värt praktiskt taget lika mycket som hela Singapore- kompetens SOm man börsen. Och mjukvarujätten Microsoft har ett marknadsvärde som överstiger värdet på alla aktier i Hongkong. Detta reflekterar inte bara de omogna och osofistikerade asiatiska aktiemarknaderna. Om man tittar på vad de ledande asiatiska företagen gör, är bristen på framtidsorientering också någonsin kan- men samtidigt vägrar befatta sig med de mjukare västerländska produkterna: demokraslående. Möjligheterna finns, men de ti , pluralism, rel igiÖs utnyttjas inte. T ex köper japanska konsumenter mer varor från amerikanska tolerans, pressfrihet, Internetbutiker än från japanska. Det är ett bevis på hur anmärkningsvärt rättssäkerhet, osv." Givetvis är det också ytterst paradoxalt att Kina och många andra asiatiska länder är så oerhört angelägna om att lära av väst på alla andra områden- utom de "mjuka': Kina har t ex beordrat Ericsson och andra högteknologiska företag att "överföra teknisk kompetens" till kinesiska företag och personal. dåliga de japanska företagen har varit på att baka in onlinehandel i sina affärsstrategier. Det innebär i sin tur att Asien nu, tillsammans med Europa, hamnar rejält på efterkälken i den kommersiella delen av cyberrymden. Måhända har värdena på de amerikanska !T-aktierna drivits upp av en spekulativ mani. Icke desto mindre tycks Asien för ögonblicket ha mycket litet att lära omvärlden vad gäller skapandet av spetsteknologier för multimedieåldern och av aktieägarvärden. Syftet är att Kina skall bli en högteknologisk makt av rang i början av nästa århundrade. Staten har t ex satt upp fasta mål för hur stor marknadsandel för GSM-telefoner, telefonväxlar och annan !T-utrustning som skall tillhöra inhemska kinesiska företag år 2003. Det är lätt E :l t: t: Q) c: Q) (/) c:::x: lSvensk Tidskrift 11999, nr 1 l[g E :l s:: s:: CIJ c Q) (f) <t absurt att Kinas politruker gör allt för att roffa åt sig så mycket västerländsk hårdvara och teknisk kompetens som man någonsin kan - men samtidigt vägrar befatta sig med de mjukare västerländska produkterna: demokrati, pluralism, religiös tolerans, pressfrihet, rättssä- kerhet, osv. Denna mentalitet - att hylla teknologins framsteg, men sky de arrangemang som är dess förutsättning- är inget unikt kinesiskt fenomen. Vi ser det också i Singapore och Malaysia. Kanske är motsägelsefullheten mest uppenbar i Malaysia. Där har premiärminister Mahathir Mohamad med stor uppmärksamhet sjösatt ett över hela världen uppmärksammat prestigeprojekt kallat Multimediasuperkorridoren. Detta i ett land som helt saknar anständiga medier. KINA ÄR KOMMUNISTISKT. Malaysia är islamiskt antikommunistiskt. Hur kan det komma sig att dessa båda länders regeringar i synen på teknik och samhälle kommer så nära varandra? Ett möjligt svar är att de är reaktionära modernister. Mahathir och andra asiatiska ledare har ofta imponerat på västerländska observatörer. De är pragmatiska, teknikvänliga och visionära. Men deras modernism är av en väldigt speciell art. Det är en reaktionär modernism. En modernism som är hardware och mainframes, inte software och persondatorer. Den reaktionära moderSvensk Tidskrift Har du missat något nummer av Svensk Tidskrift? Vi har en begränsad upplaga av de två senaste årens utgivning (förutom nummer 4/1997) som vi säljer billigt. För enstaka nummer betalar du 20 kronor. Vill du köpa utgivningen för ett helt år tar vi 100 kronor, och för två år 150 kronor. För 70 kronor tår du också en inbindningspärm. Skriv, ring eller faxa in din beställning. Adress och telefonnummer finns i tidskriftens innehålssförteckning. Det går naturligtvis också bra att skicka e-post till mimmi.krstic@svensktidskrift.se. Journalistik som inte dör IJ'a lSvensk Tidskrift 11999, nr 1 l nismen placerar kontrollen före friheten, staten framför medborgarna. Med andra ord handlar det om det slags tekniksyn som en gång härskade i Nazityskland och därefter i Sovjetunionen. Det för nästa århundrade mest intressanta i Asien lär inte komma från de reaktionära modernisterna. "Håll ögonen på gräsrötterna", uppmanar Foong. Det är där - bland småföretag och småfolk - som ett nytt, progressivt, modernt Asien sakta håller på att växa fram, menar hon. Måhända att det tar längre tid än man hade önskat. Kanske att de alltmer ålderssjuka reaktionärerna i regeringskanslierna får hållas ännu några år. Att det kommer att dröja en bra bit in på 2000-talet innan vi kan se hur de nya asiatiska modellerna ser ut. Men frågan är om framtidens Asien kommer att se så väldigt mycket annorlunda ut än vad vi finner i andra delar av världen? Mahathir tror inte det: "I själva verket har Asien knappast någon framtid. I alla fall inte en distinkt asiatisk framtid. I den globaliserade, avreglerade världen kommer Asiens framtid att vara så nära sammantvinnad och sammankopplad med resten av världen att den inte kan särskiljas från världens framtid." Tomas Larsson (tomas@loxinfo.co.th) är frilansjournalist bosatt i Thailand och författare till boken Asiens kris är inte kapitalismens (Timbro, 1998). Tror du att ideer spelar roll? Då är det säkrast att du börjar prenumerera på Svensk Tidskrift. Vi ger dig inblick i samhällets idedebatt, en kvalificerad samtidsanalys och politisk journalistik. Vår ide är enkel. Vi tror att människan spelar roll! Vår åsikt är enklare. Vi tror på ett friare och civilare Sverige! Svensk Tl'dskrl'ft Prenumer~tion: 295 kr. Studentpns: 100 kr. Tidskriften utkommer med sex nummer årligen. Sätt in pengarna på post- eller bankgiro med namn och adress på talongen. Eller skicka ett e-post till: prenumeration@svensktidskrift.se. Postgiro: 7 27 44-6. Bankgiro: 575-7620.