KONSTEN ATT FÅ EN.. HAST TILL FASTLANDET KNUT CARLQVIST Medans den franske bonden med ett- Merde, högeligen struntar i propåerna från Bryssel tycks vi svenskar finna oss i det mesta från det hållet. EUs regler om djurskötsel har på kort tid slagit en sextioårig svensk veterinärtradition i spillror. ag tror inte att Carl Bildt bryr sig om råd och det må vara hänt. Råd ska skådas i ryggen. Däremot har vi ett problem i Hoburgs ridklubb (Gotlands sydspets) som vi behöver hjälp med. Våra ryttare har svårt att ra över hästarna till fastlandet. Vi tävlar. Det går till så att hästen leds in i transporten, körs upp till Visby och ombord på farjan kring fem på eftermiddagen for att nå långresor som tillkom för ett par år sedan. Vi gjorde upp planen själva och hade den till hands i bilen för att länsveterinären vid en flygande besiktning skulle ha något att gå efter. Från årsskiftet är det annorlunda. Då ska resplanen om resan överstiger åtta timmar lindertecknas av officiell veterinär på avsändningsorten (Statens jordbruksverk, SJVFS 1996:105) och besiktning av häst, stall och hästtransport ske på plats inom 24 tinmur före avresan från avsändOskarshamn eller Nynäs vid nio- ningsorten. I vårt fall överstiger eller tiotiden på kvällen. Tillkonm1er 2-4 timmars resa till tävlingsplats och uppstallning. Tar det längre tid ordnas övernattning hos bekanta längs vägen. En säsong rör det sig om fem till tio resor, beroende på gren. Så har det varit så länge vi kan minnas, bortsett från kravet på resplan för KNUT CARLQVIST är författare och kulturchef på Fi11anstidnit1gen. restiden inklusive färjan nästan alltid tidsgränsen. Veterinären måste tillkallas. Han eller hon ska avgöra om golvet i transporten är "tillräckligt starkt för att kunna bära de transporterade djurens vikt", en bedömning som bilbesiktningen borde göra. Det ska undersökas om en fulltränad häst på väg till en nationell fälttävlan i Boxholm eller en distansritt över tolv mil i Göinge klarar resan. Påföljande dag genomför tävlingsveterinären i Boxholm SVENSK TIDSKRI FT eller Göinge en betydligt grundligare besiktning, där räcker det med en lätt hälta för att hästen inte ska ra starta. Hittills har ingen tävlingsryttare ertappats med att bege sig till en tävling med en häst som är så sjuk att den inte klarar resan. Riskerna vid transport av häst uppstår vid vårdslös körning och om föraren inte bryr sig om att hästen är orolig. Då rör det sig om dåligt omdöme och det kan veterinärer inte göra mycket åt. Inte heller poliser, som bekant. Vem känner till hälsoläget? Nå, återstår inspektionen av hälsan i stallet. Sedan kravet på vaccination mot A2-virus avskaffades för travhästar har luften gått ur det slagets profylax, men tanken är god. Vem känner till hälsoläget på orten? Den lokale veterinären. Resplanen ska emellertid undertecknas av den officielle veterinären, den som är knuten till Jordbruksverkets nya distriktsorganisation. Om denne är specialist på grisar, kor eller hästar spelar ingen 15 roll. Inte heller var han är verksam. Vår officielle veterinär håller till på norr, i Slitetrakten, och kan tursamt nog en del om hästar. Men så snart en av våra ryttare ska tävla på fastlandet ska han kvällen fore avresan köra ner till oss, drygt 20 mil tur och retur. Om eventuella smittohärdar i Sudrets stallar vet han inte mycket, han tittar på hästen som är pigg och på transporten som ser ut som andra transporter. Han signerar och stämplar resplanen, blankett E9:35 som rekvirerats från Statens jordbruksverk, 551 82 Jönköping, och fyllts i av den tävlande eller den tävlandes nlanmla. Klå oss på pengar Allt detta är arungen omständligt, men det har ett syfte. Sett från klubben och stallbacken tycks det vara att klå oss på pengar. Grundavgift for besiktningen är 180 kr, till vilket kommer frarnkörn.ingen och 40 kr i stationsavgift. 27 kr/mil i reseersättning gör 540 kr, till vilket kanuner inställelsearvodet om 180 kronor halvtitmnen. En och en halv tinm1e till Burgsvik och en och en halv åter till Slite gör tre, inställelsearvodet blir alltså 1.080 kronor. Totalt hatnnar vi på 2.200 kronor inklusive icke avdragsgill moms, eftersom ra aktiva har jordbruksrörelse och möjlighet att dra den. För att undvika missforstånd bör påpekas att den officielle veterinären inte ser skymten av pengarna. Han sänder in ett underlag till Jordbruksverket, där ett nyinrättat kontors- 16 landskap for fakturering knappar in uppgifterna, fakturerar oss och med övlig statlig seghet så smån.ingom krediterar veterinären 36 procent av arvodesdelen av fakturan, 453 kronor sedan skatt och sociala avgifter dragits. De bilar som används av de officiella veterinärerna har inköpts centralt, och då ska rätteligen milersättn.ingen gå till Jordbruksverket. Allt ska införskaffas från Verket centralt, medicin, soffor och skrivbord. Vi snackar retro, 50-talet revisited. Vi har klagat hos Jordbruksverket som inte bryr sig om att svara. Verket har inte brytt sig om några andra klaVilka är Jordbruksverket till for? Hästarna? Vi förvånas inte över att planen efter fullbordad resa ska lämnas in till miljö- och hälsovårdsnätunden i den kommun, där resan påbörjades, for att där arkiveras i minst tre år. Verket har fattat fler egendomliga beslut. Häromåret bestämdes att husdjur som gick ute dygnet runt skulle ha tillgång till ligghall, kvadratmeterytan fastlades efter respektive djurs storlek. Det gällde även utegångsfar och russ. Tydligen hade de föredragande djurvännerna fatt for sig att hästar i regn och blåst söker upp denna ligghall. Hästar brukar vid gande heller, så vad avser ridklubbar oväder ställa sig mitt i hagen med föreligger ingen mannamån. Fannek rumpan mot vinden och härda ut. möts med större fOrståelse. Vill man ha in dem far man släpa Egendomligt nog accepterar Jord- dem. bruksverket om hästar står 24 tinunar om dygnet i spilta vintern igenom, På sina fem fingrar något som ingen tävlingsryttare Den administrativa energi som utskulle utsätta sina hästar for. Fem tinm1ar på en fårja i hästtransport, även det en spilta, räknas som en påfrestn.ing som kräver extra vila. Som vila räknas däremot deltagandet i tävling, till exempel terrängritten i fälttävlan eller åtta timmars hård ridn.ing över tolv mil i Göinge. Inom klubben är vi mer benägna att se tinunarna mumsande hö på fårjan som vila. Om hästen skadar sig under tävlingen, vilket är mer troligt än att den skadar sig i henm1ahagen, är ryttaren oförhindrad att resa hem med den (även om han inte gör det). Han har ju en av Verket godkänd och stämplad resplan. SVENSK TIDSKRIFT vecklats under senare år kan återforas på Svante Englund, generaldirektören som for sex år sedan till stockholmarnas lättnad dumpades i Jönköping. Fram till dess hade han, vad jag förstått, lyckliggjort Statens avtalsverk. Min forsta erfarenhet av honom kom 1995, då min hustru skulle delta i en maratonritt i Qatar på inbjudan av statsöverhuvudet, som också storsint erbjöd sig att stå for flygresan. Våra danska vänner berättade att vi behövde ett intyg, som tillät oss att återimportera hästen. Den avdeln.ingsdirektör som "kunde exportreglerna inom EU på sina fem fingrar" forklarade att det inte kräv- < r m z m () > o des något intyg. Jag insisterade. Hon vägrade. - Jag vill inte bli sittande i Qatar med hästen, sade jag. pletteringarna i 95/29/EG. Ministern i fråga, Margareta Winberg, hade plockat poäng på att posera med Brigitte Bardot och ville hemskt gäravfarda folks beky1m11er som lappri. Medborgarna är inte länliar och de tvekar för att den strama handen pekar ut i Nybroviken. - Har man råd att resa till Qatar na följa upp genom att vara först med med en häst har man väl råd att flyga implementeringen, så EV-motstånhem den, sade kärringen och lade på luren. Hipp som happ En dansk veterinär faxade över ett formulär, jag strök det danska huvudet och präntade ett Royaume du Suede över det och bad en halländsk veterinärvikarie att signera. Hon ringde Verket och fick tag på en beslutsför ställforeträdande. Jodå, dare hon var. Nu är det förstås så, att direktiven är frukten av idogt kattrakande nationerna emellan och fa implementerar annat än vad som passar. Svansarna står som borst ur kräkbilarna i Brennerpasset och vad kan veterinärerna göra åt det? Det far inte finnas några handelshinder. Det gäller att bli av med de galna korna i tid. För att ta ett exempel: En svensk '' Svansarna står som borst ur kräkbilarna i Brennerpasset och vad kan veterinärerna göra åt det? Det får inte finnas några handelshinder. Det gäller att bli av med de galna korna i tid. '' sade han, de där blanketterna har ko med juverinflammation far inte legat här i ett halvår. Bäst du stämp- leverera mjölk under de två karens- !ar, så de far hem hästen. Det intyget var det enda de krävde på flygplatsen. EV hade otnsider nått Jönköping, underifrån och hipp som happ. Samtidigt som jag överlade med avdelningsdirektören Fem Fingrar forbereddes "anpassningen till EV:s nya transportdirektiv" (Pressmeddelande från JV den 23 juli 1996). "Sverige blir ett av de första länderna inom EV som inför de strängare kraven", heter det. Direktiven som berörs är 91/628/EEG och komveckor, då penicillinet lämnar kroppen. Prover tas regelbundet på mejerierna och Gud nåde den bonde som slarvar. Hur är det i Frankrike? Ja, några spenar är väl alltid friska. Merde, Vem hittade på resplanen? EV, säger Svante Englund och det är riktigt. Men EV har inte hindrat Verket att delegera, medge undantag eller hitta smidigare lösningar än att säger den franske veterinären och skicka veterinärer från Slite till rycker på axlarna, om jag tvingar Burgsvik. EV-direktivet användes i dem att slå ut mjölken blir jag stället som förevändning for att slå arbetslös. sönder den gamla distriktsveterinärl inget annat land i Europa är rytt- organisationen och göra en Stalinare tvungna att skaffa sig en stämpel krokan av den. av officiell veterinär för att fa ta Iden är nämligen äldre än EV-inhästen till en tävling på annan ort. trädet. Den kläcktes av en nyutexaFinns mot förmodan någon sådan förordning någonstans, så är det ingen som bryr sig. stolligheter struntar folk i. Så icke Jordbruksverket. Det magiska ordet är EV, det paralyserar förståndsgåvorna. Till det bär Carl Bildt en icke ringa skuld. Ledarskap är inte att med stram hand anvisa fardriktningen och SVENSK TIDSKRIFT minerad veterinär vid namn Leif Denneberg på 80-talet och avfardades då som fuoskig. Men vinden vände. Svante Englund som inte kan skilja på valack och hingst fann den lysande. Han skaffade sig så små- ningom regeringens uppdrag att "skapa en riks- och dygnstäckande statlig distriktsveterinärorganisation", 17 < r o z "' () > r r CJ Dennebergs tanke. Att Denneberg och andra stjärnor på Verket plockas från skolbänken och inte är besmittade av erfarenhet från fåltet gör det möjligt att genomföra vad som helst. Den 4 augusti 1995 skildes Verkets och flertalet distriktsveterinärers vägar. Få av veterinärerna hade något till övers för den Dennebergska "myndighetsmodellen". Uppgörelsen med Sveriges Veterinärförbund förefaller fredlig: "Jordbruksverket kommer att samarbeta med andra än statligt anställda veterinärer för att ordna djurhälsooch djursjukvården på bästa sätt ... Även privat veterinär skall kunna vara förordnad som officiell veterinär". Det var då det. Verk med lönsamhetsproblem Eftersom reformen innebar en kraftig fördyring av veterinärvården, vände sig såväl bönder som hästägare till privata veterinärer eller så valde de att hoppas på självläkning. Verket brottas därför med lönsarnhetsproblem. Det jagar intäkter. Stämpelavgifter. Nu används det politiska monopolet för att dölja en administrativ skandal. Plötsligt överges principen om självkostnadspris på 18 veterinärmedicin, distrikten ska göra ett 25-procentigt påslag på apotekspriset. Plötsligt uppmuntras distrikten att inrätta smådjursmottagningar. Förr kunde smådjur tas emot i mån av tid. Numera subventionerar skattebetalarna innehavare av hundar, katter och papegojor med inemot en tredjedel av anslaget på 70 mkr. Sammanbrottet förutsågs av enmansutredaren Anita Bråkenhielm (m), på den tiden landshövding i Kristianstad. Hon avrådde från myndighetsmodellen som den sämsta av de tre, som övervägdes. Den skulle indirekt leda till anarki inom veterinärväsendet, vilket äventyrade såväl smittskyddet, som kontrollen av användningen av antibiotika och hormoner och folkhälsan (genom salmonellan). Hon föreslog ökat självbestämmande och minskad statlig lön, en smidig och anpassbar organisation. Men en sådan skulle inte tillåta Verenkelt inte runt. Ibland tvingas de stämpla resplanerna i kön till fårjan. Från Verket mumlades om att det kanske gick att be kollegerna på södra Gotland att göra besiktningen och skicka upp blankett E9:35 till Slite för påskrift och stämpel? Tjänstemannen föreslog alltså de officiella veterinärerna att frångå Verkets just utfårdade förordning. Förfaringssättet tilltalade varken de privata veterinärerna eller de i Slite. Kvar på stallbacken Så upplöses en 60-årig veterinär tradition i det europeiska normaltillståndet. Smittskydd och hänsyn till djur helgas i ord, medan handelshindren undanröjs. Kvar på stallbacken står ryttarna, som inte längre har råd att tävla på fastlandet. Klubbens två stora nationella tävlingar, Sundre falttävlan och Hoburgsritten, måste inställas eftersom byråkratin ket att expandera. omfattar även de stackare som vill Från de folkvalda hördes inte min- konuna till Gotland och tävla. Och sta pip. De gjorde sig så små som veterinärkostnaderna har på grund av möjligt för att inte vara i vägen för kravet på officiell tävlingsveterinär världsanden- Unionen. fördubblats. De var för HoburgsDen nya organisationen klarar som ritten i höstas 16.000 kronor. väntat inte av sina officiella förplik- Vad kan de hoppas på, flickorna på telser. Veterinärerna hinner helt stallbacken? Legaliseringen av hasch? SVENSK TIDSKRIFT < r z () > r r o