GULLAN LINDBLAD: S a ts a o p a socialpolitiken L ika övertygad som jag är om att Moderata Samlingspartiet en dag kan bli Sveriges största part1, lika övertygad är jag om att "den sociala dimensionen" av vår politik måste ra ett större utrymme i vår politiska debatt, om vårt parti ska bli det verkligt stora partiet. Jag är inte ensam om detta. Jag har medlemmar i hela vårt land bakom mig. Vi har en bra socialpolitik, men vi är dåliga på att tala om detta for medborgarna. Med en god socialpolitik menar jag naturligtvis inte mera bidrag, fler generella politikerstyrda system, mera av socialdemokratiskt lappande och lagande utan ett klart alternativ till dagens hoplappade sociala stödsystem, som mer eller mindre har kollapsat. GULLAN LINDBLAD är vice ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott och ordförande Moderata Kvinnoförbundet. 50 Jag sticker inte under stol med att jag varit kritisk till att mitt parti länge haft ett något ensidigt utåtriktat budskap, inte minst infor valrörelserna. Vi har fort fram de traditionella frågorna: rättstrygghet, forsvar, ekonomi och skatter, skola och i någon mån familjepolitik. Och så vet vi att den fråga som alla väljare senaste valet prioriterade högst var vården. Vi nådde tyvärr inte längre än att väljarna uppfattade budskapet "avskaffa landstingen" med likhetstecken for vård! Ingen trovärdighet Vi som velat ta upp de sociala frågorna, såväl i en djupgående intern debatt som i våra utåtriktade program, har av partistrategerna allt for länge fatt höra att vi inte har någon trovärdighet i dessa frågor. Min motfråga har alltid varit: "Och när far vi trovärdighet om vi aldrig talar om dem?" Programarbetets främsta uppgift är - som jag ser det - att visa på klara SVENSK TIDSKRIFT alternativ till den socialdemokratiska politiken, som i dag fors utan såväl karta som kompass, när pengarna är slut och de politiska systemen inte håller. Med utgångspunkt från vårt partiprogram, som säger att social trygghet är en medborgerlig rättighet, forsöker vi i programkommitten presentera handlingslinjer som passar moderna människor i en helt ny tid. Vi vill betona statens ansvar for dem som p g a sjukdom och handikapp behöver hjälp och stöd - och där ska ansvaret vara stort! - men for övrigt lägga ett större ansvar hos den enskilda människan for hennes egen och hennes familjs sociala trygghet. Offentligt stöd ska ges till dem som bäst behöver det. I dag ser vi paradoxala exempel på motsatsen, där stöd rycks från handikappade, änkor och låginkomstpensionärer, medan opinionsstarka LO-grupper far många miljoner i bidrag till utbildning eller formår vända en skongress till högre ersättningsnivåer! Ett ökat personligt ansvarstagande möjliggörs genom lägre skatter. Våra gamla teser håller: Man ska kunna leva på sin lön när skatten är betald. Ingen som har rätt till bidrag ska behöva betala skatt och den som betalar skatt ska inte behöva bidrag. I dag betalar hälften av socialbidragstagarna 23.000 kr i skatt och rar tillbaka 21.000 kr i bidrag. Var och en kan dra slutsatser av en sådan politik! Frågan om s k medborgarkonton fors också fram. Sådana bygger på att en del av de pengar som nu betalas i form av skatt istället går till ett obligatoriskt enskilt sparande. Detta sparande ska vara öronmärkt for trygghetskostnader, till exempel vid arbetslöshet, kortare tids sjukdom, studier eller foräldraskap. Det är möjligt att medborgarkonton är det system som passar bäst i det moderna samhället och flera politiska partier diskuterar en sådan trygghetsreform. Lappa och laga Det forenar ett offentligt ansvar med Tryggheten i "den lilla världen" och enskild valfrihet. Givetvis behöver i de sociala gemenskaperna betonas ett sådant system analyseras och liksom ansvarstagande människors utredas vidare. rättighet att slippa vara helt beroende När det gäller vårdpolitiken for vi av politiskt styrda system. De måste även fortsättningsvis fram vårt forslag ges valfrihet när det gäller vård, barn- om en obligatorisk hälsoforsäkring, och äldreomsorg. När detta skrivs är inte programarbetet slutfort. Det finns olika vägar att gå när det gäller att utforma de framtida socialforsäkringssystemen: att lappa och laga på de gamla som fornt, vilket gör att människor far betala allt mera i form av skatter och avgifter och far ut allt mindre, att staten endast garanterar en minimitrygghet och därutöver lämnar människor att helt klara sig på egen hand eller att staten garanterar ett gott grundskydd till alla i form av socialforsäkringar med möjlighet till kompletterande forsäkringar som möjliggörs genom lägre skatter och avdragsgilla premier. För mig är det naturligt att fortsätta på den sistnämnda vägen, vilken vi redan foreslagit i tidigare program. som ersätter dagens landstingsskatt. Detta system har fordelen att det är den enskilde som forfogar över sin vårdforsäkring och därn1ed kan välja mellan privat och offentlig vård. Det ger också kvinnor i vården möjlighet att bedriva egen verksamhet och att välja mellan flera arbetsgivare. Kvinnorna i vården behöver inte längre vara livegna under monopol! Även om en majoritet av riks- och kommunpolitiker ännu inte har forstått hur nödvändigt ett sådant systemskifte är, så har medborgarna visat att de inte längre litar på den offentligt bedrivna vården utan tar egna vårdforsäkringar. Subjekt och inte objekt Landstingen gapar nu över ännu fler och större uppgifter i forn1 av läns- - - - - - - ---- SVENSK TIDSKRIFT och regionparlament. Hur många tror på fullt allvar att Kalmarmodeller och "vårdskatter" kan ge bättre vård när landstingen inte prioriterar sin huvuduppgift: vården? Jag ser fram mot en fruktbärande debatt om trygghetssystemen infor 2000-talet - trygghetssystem där den enskilda människan står i centrum, blir subjekt och inte objekt for politikers sociala ingenjörskonst! Rissmuggling Efter vårt inträde i EU har den svenska tullen fått ett nytt problem att brottas med - nämligen rissmuggling. EUs yttre tullmur gör att priset på ris bara är hälften så högt i Norge som i Sverige. Resultatet har blivit att en ny smugglingsvåg uppstått. - Vi vet inte heller vad vi skall göra med de beslagtagna partierna, säger Olle Skogman, informationschef vid Tullverket, till Göteborgs-Posten. l Strömstad, nära gränsen till Norge, har den svenska tullen beslagtagit 50 ton ris som den inte vet var den skall göra av. Bara hyreskostnaderna för att kunna förvara riset uppgår till 10.000 kronor i månaden. Jonas Hellman 51