verige står iriför ett säkerhetspolitiskt vägval. Denna ofta upprepade mening är missvisande. Den antyder en i tiden koncentrerad, rationell beslutsprocess. Så går det alls inte till. För säkerhetspolitik gäller principen "det går så länge som det går." Kursen ändras först efter ett skeppsbrott. Norge, Danmark, Nederländerna och Finland övergav sin alliansfrihet sedan den i Andra världskriget visat sig inte skydda mot angrepp. Sveriges neutralitetspolitik led inte skeppsbrott men drabbades av diverse haverier genom att grannländerna lämnades i sticket och genom eftergifterna till Tyskland. Därav försöket att skapa ett skandinaviskt försvarsförbund, som ett sätt att undvika att det moraliska dilenmut från Andra världskriget skulle upprepas. Sedan förbundsförsöket misslyckats var det naturligt att vi återgick till neutralitetspolitiken - och att mytbildningen om dennas välsignelse tilltog. 34 BO HUGEMAR.K: Allianslöshetens lov Det kan emellertid också inträffa att verkligheten gradvis förändras så att den gällande doktrinen blir obsolet. Den reella säkerhetspolitiken förändras då, medan den officiella kvarstår. Retorisk dimma läggs för att dölja att man övergivit en doktrin som tidigare betecknats som evig sanning. Dessutom är den officiella doktrinen ofta ett mycket användbart vapen i partipolitiken. Att en sådan förändringsprocess pågår just nu är tydligt. Men faktum är att den pågått under större delen av efterkrigstiden. Hjälp utifrån uteslöts inte Alla känner till att vår doktrin fram till 1992 löd Allianifrihet ifred syftande till neutralitet i krig. En del tror att den fortfarande gör det. Många förstod/ förstår bara hälften av vad detta innebar. Det berodde på att man inte uppfattade att syftande till inte var det sanmu som garanterande. Undertexten till doktrinen var att alliansfriheten - eller allianslösheten som är ett mera relevant ord i det sanmunhanget - försämrade våra chanser om krig ändå utbröt. Dock uteslöt den inte att vi ändå skulle kunna fa hjälp. Vi hade fördelen av SVENSK TII)SKRIFT ett antal lyckliga omständigheter: 1. Sovjetunionens sannolika strategiska mål l g i Norge och operationer mot Sverige var däm1ed endast ett första steg. 2. Detta gav NATO starka motiv för att ingripa till vår hjälp. 3. Det starka svenska försvaret skulle kunna göra angriparens första steg tidsödande. 4. Detta skulle ge NATO tid att ingripa. S. De militärgeografiska förhållandena, bl a Östersjön som vallgrav, gav NATO goda möjligheter att avgörande kvadda ett angrepp. 6. Sovjetunionens resurser för kustinvasion (stridsflyg, landstigningsfartyg m m) innehöll många flaskhalsar. Klokt nog insåg svenska politiker och militärer att vi kanske skulle behöva förstärka punkterna 4 och S. Utan att uppge själva allianslösheten gjordes förberedelser för att underlätta hjälpen, något som numera efter neutralitetspolitikkommissionens rapport blivit offentligt. Med andra ord kunde vi vara fripassagerare, vi slapp förpliktelsen att inskrida till andras hjälp, medan vi hoppades på att själva fa hjälp om det knep. Utvecklingen under 70- och 80- talen av Sveriges fOrsvar och Sovjetunionens kapacitet och strategiska intressen gjorde våra chanser att stå utanfår ett krig allt mindre och vårt behov av snabb hjälp allt större. Hur fårberedelserna får qjälp utvecklades är okänt eftersom neutralitetspolitikkommissionens mandat genom politisk kohandel begränsades får åren fram till 1969 av hänsyn till Palrnes eftennäle. trodde att neutralitet i krig innebar att vi, om vi angreps av ryssarna, med vapenmakt måste avvärja fårsök från NATO att komma till vår hjälp. Det fanns också ett mera anständigt motiv får den svenska alliansfriheten: Ett svenskt närnunde till väst antogs kunna innebära ett ökat sovjetiskt tryck på Finland, kanske ett hot mot dess självständighet. Inte heller detta motiv talades det tydligt om, det fårpackades i retorik om alliansfriligen NATO:s dörr inte stå öppen får dem får tillfållet. Men ett framtida medlemskap är knappast möjligt om Sverige och Finland står utanfår NATO. Omvänt skulle svensk-finskt medlemskap kunna både påskynda det baltiska inträdet och i mellantiden låta, som Ingemar Dörfer uttryckt det, "NATO:s skugga ... falla över de baltiska staterna."(Svenge är inte neutralt Längre, Timbro 1996). I detta läge tar neutralisterna sm hetens roll får den nordiska stabili- tillflykt till två, delvis motsatta, teser. Snedvriden verklighetsbild Klart är emellertid att den officiella neutralitetsretoriken under sjuttiooch åttiotalen ökade i styrka. Tal om hjälp utifrån blev tabu. Den som teten. Man kan emellertid också vända på Finlandsresonemanget: Sveriges alliansfrihet tvingade Finland till VSBpakten med Sovjetunionen. Om det vågade säga att vi troligen skulle dras skulle ha velat söka sin säkerhet i en in i ett storkrig anklagades får att vilja skrota neutralitetspolitiken. Kritik av utrikespolitiken utmålades som hot mot freden (Exempelvis Palmes utfall under debatten om fårslaget till misstroendevotum mot utrikesminister Bodström). Det otrevliga med denna diskrepans mellan verklighet och retorik var inte bara att den var intellektuellt oanständig. Retoriken snedvred också verklighetsuppfattningen hos såväl allmänhet som hos dem som hade att hantera olika ingredienser i den svenska säkerhetspolitiken. Exempelvis handlade svensk militär operativ planering uteslutande om hur vi skulle avvärja ett angrepp med egen kraft. Några funderingar om hur vi skulle fåra operationerna om vi fick NATO-hjälp tilläts inte. Det fanns t o m politiker och tjänstemän som västanknytning skulle detta ha omöjliggjorts av att Sverige låg som ett hinder får väpnat bistånd, på samma sätt som det gjorde inför de franskbrittiska planerna på en expeditionskår vårvintern 1940. Ovanstående resonemang rar väl snarast anses vara av akademiskt intresse; inget tyder på att en västallians konkret övervägdes. Nu har det mer verklighetsanknytning. Finland har konunit ur den ryska slagskuggan tack vare Sm.jetunionens sammanbrott och Rysslands svaghet. Det söker efter nya lösningar på sitt säkerhetsproblem. Elisabeth Rehn höll alla dörrar öppna, men Ingvar Carlsson slog okänsligt igen NATO-dörren genom att i Helsingfors fårklara att svensk anslutning var utesluten. Delvis samma beroende gäller får de baltiska staterna. Nu verkar visserSVENSK TIDSKR.IFT Den ena är att militära allianser fårlorat sin roll i och med att hoten inte längre är militära. Detta sedan NATO äntligen gjort slut på fem års krig i Bosnien! Håller fripassagerarlinjen? Den andra är att NATO fortfarande är den gamla alliansen med dess biståndsfårpliktelser. Knappt underförstått: vill inte ta några risker om andra hotas. (Så helt fritt från krigsrisker är det tydligen inte). Frågan är då: håller den gamla fripassagerlinjen i framtiden? Frågan är fårstås relevant endast om vi kan komma att utsättas fOr hot. De som vill behålla alliansfriheten får att slippa ingripa till andras hjälp kan naturligtvis komma ur den moraliska knipan genom att hävda att just vi med säkerhet inte konm1er att hotas. Låt oss emellertid bortse från sådana intellektuella trapetskonster. Problemet är alltså: kan vi klara framtida hot på egen hand? Om inte: kan vi ra hjälp trots allianslöshet? Till svaret på den fårsta frågan kan 35 arrforas att å ena sidan är den ryska krigsmakten i ett miserabelt tillstånd just nu. Å andra sidan håller det svenska forsvaret på att kraftigt minskas. Enligt fastlagd anpassningsprincip kommer vi att få tillräcklig forvarning for att i tid kunna möta ökade hot. Huruvida detta är realistiskt tvista såväl lärde som olärde om. En av de sistnänmda, forre forsvarsministern Peterson, tror att framtida politiker kommer att vara tillräckligt informerade och framsynta for att rusta upp i tid. Eftersom han samtidigt hävdar att det forsvar som beslutats är starkt och bra och anklagar "militären, forsvarsindustrin och högern" for desinfonnation, kan Rättelse om ABC-kiniken I SvT 6/96 publicerades en artikel av Patrick Belfrage med rubriken "Förtroendekrisen i Stockholms läns landsting". I samband med redigeringen kortades artikeln ner, vilket tyvärr ledde till att uppgifterna om ABC-kliniken blev missvisande. Så här skulle det egentligen ha stått: "Meningsskiljaktigheterna mellan läkare och sjuksköterskor har accentuerats under de senaste åren. sjuksköterskefacket har dock hela tiden haft ett m.ycket gott stöd både poli- 36 man undra om han eller hans efterträdare formår identifiera en situation då det är dags att rusta upp. Svaret på den andra frågan beror också till del på det svenska forsvarets styrka. Moderna krigforingsmetoder kan få motståndet att snabbt kollapsa. Kommer ett svagare svenskt forsvar att kunna hålla ut tills hjälpen anländer? En annan faktor är huruvida hjälparen vill eller kan ingripa i tid. Hur ser västalliansen ut i framtiden? Hur engagerat är USA? Osäkerheterna är många. Givetvis är chansen att få snabb hjälp större om vi är medlemmar än om vi skall lita på att alliansen ingriper i sitt eget intresse och improviserat. debatten forsöker motståndarna skrämma NATOmed NATO:s kärnvapenstrategi. Men risken for att kärnvapen kommer till användning på eller nära vårt område borde vara större vid en improviserad hjälp i ett panikläge än om vi själva inom pakten kunnat medverka i den gemensamma forsvarsplaneringen. solidaritetsaspekten bör inte glömmas bort. Kan måhända viljan att hjälpa oss bli mindre om vi dels tar avstånd från att hjälpa andra, dels genom vår allianslöshet hindrat andra att i tid få sin egen säkerhet garanterad? tiskt och mom sjukvårdsadmini- ungefår 20 procent av alla ABC-klistrationens 'nomenklatura'. Ett ut- nikens patienter. Denna verksamhet märkt exempel på detta är den så kallade ABC-kliniken på södersjukhuset. Med en i det närmaste religiös iver forlöses där drygt 200 patienter vaije år. Det som synes vara det viktigaste for denna verksamhet är dels avsaknaden av läkare, dels att alla läkemedel och andra hjälpmedel vid forlossningar är totalt bannlysta. Den moder som inte klarar av sin smärta eller vars forlossning avstannat måste hänvisas till den vanliga forlossningsavdelningen. Detta motsvarar SVEN SK TID S KRIFT l kostar fyra miljoner kronor valje år, men skulle kunna skötas på den normala forlossningsavdelningen utan problem och for endast en bråkdel av den aktuella kostnaden. Politiker och administratörer väljer att låta denna verksamhet fortgå samtidigt som man kraftigt stryper resurserna till vården av svårt sjuka patienter. Uppenbarligen är trycket från sjuksköterskorna och en liten grupp högljudda patienter alltfor stort." 9