LEDARE: Borgerligheten måste sluta deppa I nget gott som inte också for något ont med sig. Denna princip vägleder for närvarande många inom den svenska borgerligheten. Marknadsekonomin och demokratin har segrat i världen. För 20 år sedan krävde LO att det svenska näringslivet skulle socialiseras. Socialdemokratiska kvinnoförbundet ville införa forbud mot parabolantenner. Stockholms kommunfullmäktige fattade beslut om att helt dra in stödet till friskoloma. Att tillåta andra än kommunerna att driva skolor vore lika dumt som att bygga parallella järnvägsspår, hävdade Ingvar Carlsson. I dag säger alla - till och med Gudrun Schyman - att de nya jobben måste komma inom det privata näringslivet. TV-monopolet är ett minne blott. Sverige har blivit medlem i EU. Diskussioner fors om hur de offentliga välfärdssystemen skall reforn1eras. Lite tristare är det att det knappt kan gå en vecka utan att 2 det avslöjas att någon ny socialdemokratisk politiker har varit på porrklubb, har missbrukat kommunens kontokort eller på något annat sätt gjort bort sig. Samma rosornas krig som rasade i slutet av 80-talet och som ledde fram till socialdemokraternas valforlust 1991 rasar nu i ännu värre omfattning. Dessutom har socialdemokraterna raserat det mesta av fortroendet bland väljarna i sin viktigaste fråga, nämligen arbetslösheten. Detsamma gäller många andra av partiets traditionella hjärtefrågor som sjukvård, äldreomsorg, barnomsorg med mera. Lättrörliga väljare Det är svårt att föreställa sig ett tacksammare läge for de borgerliga oppositionspartierna. Men från landets borgerliga opinionsbildare hörs mest suck och stön. De borgerliga partierna har inte en chans i 1998 års val, är en vanlig uppfattning. Huvudskälet till uppgivenheten är SVEN SK T IDS KRIFT att valmatematiken ser så knepig ut. Centern samarbetar for närvarande med socialdemokraterna, och moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna samlar tillsanm1ans inte mer än 35 procent av rösterna. Å andra sidan är väljama mer lättrörliga än någonsin. Andelen partilösa har inte varit så stor sedan augusti 1991. Den som tror att vi nu är på väg in i en situation av långvarig politisk stabilitet bedrar sig. Den kris som vi har upplevt i Sverige under de senaste åren handlar inte om en tillfållig konjunktursvacka. Kanske är det till och med så som Mauricio Rojas skriver i sin nya bok Efterfolkhemmet, att den inte enbart handlar om industrialismens kräftgång och välfärdsstatens kris. "Den handlar också om en historisk vändpunkt som rycker undan grunderna for vår nations moderna och formoderna historia, som undergräver inte bara det senaste århundradets grundstrukturer, utan också fundamentet i svensk historia över huvud taget." I detta perspektiv ter det sig nästan lite futtigt att hösten 1996 sitta och räkna på opinionsundersökningar, som om det ur dessa skulle gå att utläsa hur valresultatet kommer att bli 1998. En erfarenhet som de borgerliga partierna borde ha lärt sig av regeringsåren 1991-1994 är att det är svårt att forutse vad som kommer att hända inom politiken. Det skulle förvåna om inte verkligheten kommer att spela Göran Persson åtskilliga spratt under de kommande två åren. Många väljare uppger i dag att de sympatiserar med vänsterpartiet eller miljöpartiet. Men höger/vänsterskalan är inte lika betydelsefull som tidigare. Vänsterpartiet uppfattas inte längre som ett extremt kommunistiskt parti. Moderaterna har under Carl Bildts ledning fårvandlats till ett respekterat regeringsparti. Sannolikt styrs väljarnas partival i allt mindre utsträckning av hur de olika partierna positionerar sig ideologiskt, och i allt större utsträckning av vilka svar de ger på tidens frågor. Nytt regeringsprogram Att v1 skall fortsätta fora en traditionell socialdemokratisk politik kommer i längden inte att uppfattas som ett relevant svar. Många av de frågeställningar vi i dag står infor är helt nya. Den regering som tillträder 1998 måste till exempel ta ställning till om Sverige skall gå med i EMU, om vi skall gå med i Nato och hur spelreglerna på arbetsmarknaden skall förändras. Även de borgerliga partierna måste tänka framåt och våga ta ställning till nya frågor. Den borgerliga regeringen 1991-1994 åstadkom faktiskt en hel del som socialdemokraterna inte har återställt. Infor 1998 krävs det ett nytt regeringsprogram. Inte enbart for att nya frågor har tillkommit, utan också for att det på många områden finns skäl att gå vidare. statsfinanserna är tyvärr inte alls sanerade. De flesta enkla utgiftsminskningar är dock redan genomförda. Nu gäller det att ra till stånd en ny ordning, som innebär att vi medborgare rar större utrynm1e att själva bestänm1a hur våra pengar skall användas. Ett viktigt borgerligt projekt bör bli att på olika områden växla bidrag mot lägre skatter. Attityden till den offentliga sektorn måste förändras. Hur skall anställda inom vård och omsorg formås att rösta borgerligt, om de borgerliga partiernas budskap är att denna verksamhet skall "skäras ner"? Det måste bli möjligt for människor som arbetar inom den offentliga sektorn att göra karriär och gå vidare - gärna i fristående form. MålSV EN SK TID S KR. IF T sättningen for en borgerlig regering bör vara att lyfta dagens offentliganställda, inte att sänka dem. De programarbeten som for närvarande pågår inom moderaterna och folkpartiet innehåller en hel del trådar att spinna vidare på. Det kommer emellertid att krävas mycket arbete for att de båda partiernas fåreträdare fullt ut skall forstå och ta fasta på de nya ideerna. Mer överens än någonsin Med folkpartiet, kristdemokraterna och moderaterna finns det en bas for en ny borgerlig regering. Trots allt tal om borgerlig splittring förefaller dessa tre partier i dag vara mer överens än någonsin. Förbättrade villkor for foretagen har goda forutsättningar att utvecklas till en borgerlig portalfråga. En annan fordel som de borgerliga partierna har, och som de inte alls har haft på sanuna sätt tidigare, är en stark statsministerkandidat. Carl Bildt inger större fortroende hos allmänheten än Göran Persson. Att det blir en borgerlig valseger 1998 kan inte tas for givet. Men det fdrefaller minst lika sannolikt som att socialdemokraterna rar sitta kvar. Om moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna fornmlerar ett tydligt regeringsalternativ, samtidigt som de olika partierna profilerar sig i sina hjärtefrågor, har de goda chanser. 3