DET SKONINGSLÖSA KUNSKAPSSAMHALLET MATS SVEGFORS Det postindustriella samhället är i mänskligt avseende hårdare än det högindustriella. Utslagningen blir tydligare och leder till svåra motsättningar. Det sätter våra grundläggande värden på svåra prov. alet 1948 var ett av samtidens mest dramatiska. Kriget var slut. Socialblockpolitisk struktur. Ja, strukturen blev med tiden så fast att många forväxlar politiken med just denna politiska lägerbildning. Om Ingen kan på särskilt goda grunder hävda att han eller hon riktigt kan bedöma och värdera denna utveckling. Många påstår i och for sig demokratin hade skiljelinjen mellan höger och vänster med säkerhet i stänm1an att något forsökt fora över den krigstida förlorar sin signifikans tolkas detta som heter kunskaps- eller planhushållningen till en fredstida planerad hushållning. Det är ingen överdrift att påstå att valrörelsen det året blev formativ for hela efterkrigspolitiken. När man går tillbaka till diskussion så som den då speglades i tidningsspalterna fanns där redan embryot till den blockpolitik som vi har levt med sedan dess. Det var en politik som handlade om vilket av de båda blocken som skulle inneha regeringsmakten. Inte ens 50-talets koalition mellan socialdemokrater och bondeförbundare formådde bryta denna utveckling mot en mycket fast MATS SVEGFORS är chefredaktör för Svenska Dagbladet. som att politiken skulle gå in sitt nirvana. Vi skulle ha nått fram till historiens slut i hegeliansk mening. Föreställningen är besynnerlig. Vad är kunskapssamhället? Nästan alla kan vi i vår egen vardag se hur högindustrialismens gamla samhälle rämnar och avlöses av något annat och nytt. De gantia arbetaryrkena försvinner. Ingen plats finns for den lågutbildade eller okvalificerade i det nya samhälle som växer fram. Arbetslösheten växer därmed snabbt. Belastningen på statsbudgeten blir mycket tung och hotar forutsättningarna for politisk kontroll över de offentliga utgifterna och de politiska välfärdssystemen. SVENSK TIOSKRIFT informationssamhället håller på att ta över. Men vilken insikt ligger under ett sådant påstående? Vad är kunskapssamhället mer än att det inte är industrisamhället? Är det mer än beteckningen på den nästintill totala ovissheten om vad det nya är? Det närmast till hands liggande svaret är att människor i detta kunskapssamhälle i mycket liten utsträckning arbetar i direkt varuproduktion. I stället är de verksamma att producera och forn1edla kunskaper. Ingen harmoni Det är nog rätt. Men särskilt mycket är ju inte sagt därmed. Vad innebär det for olika medborgargruppers relationer sinsemellan? Vilken roll tar 13 staten- kan staten fa - visavi enskilda medborgare och familjer? Vad innebär det for olika länders och regioners inbördes forhållanden? Visst finns länder som fortfarande har låg arbetslöshet. Men den globala tendensen är en långsiktigt ökande arbetslöshet oavsett olika samhällens utanfor det etablerade samhället och hotar detta, eller kanske snarare uppfattas hota detta. Det är mycket som talar for att betydande Kvintensen i allt detta, dvs i alla de utvecklingsnivå och sociokulturella invandrargrupper hamnar en frågor som jag fonnulerar, är att vi tradition. process av exklusion och så inte vet hur detta annorlunda Visst kan detta vara en effekt av att småmngom mer eller mindre samhälles motsättningar konm1er att se ut. Men det är knappast så att samhälleliga motsättningar avlöses av en total samhällelig harn1oni. Tvärtom är nog det postindustriella samhället mänskligt avseende det är ett gammalt samhälles institutioner som nu verkat i ett tämligen annorlunda samhälle. Och självfallet är det i någon mån så. Men mycket tyder ändå på att exklusionen är ett fenomen som hör det nya hårdare än det högindustrialismens samhället till, inte bara att den är ett samhälle som vi alla har fostrats in i. övergångsfenomen. Materiellt rikare, men 1 andra Och forklaringen är i så fall mycket avseenden mer skoningslöst. Det tekniskt sett forhållandevis osofistikerade industrisamhället gav på tämligen jämlika villkor arbetsuppgifter åt alla. Det fanns alltid ett fabriksgolv att sopa, en ritning eller ett kontrakt som måst kilas iväg med från en stadsdel till en annan. Jämställda Och åtskillnaden mellan kapital och arbete var tämligen självklar. enkel. De nya teknologierna gör det möjligt att ersätta i stort sett allt okvalificerat arbete med maskinella processer. Även vid låga löner blir det billigare att utfora arbete med hjälp av elektronik än med mänsklig arbetskraft. skinnskallar =kaoter Kvar blir väsentligen intellektuellt krävande arbetsuppgifter. Mot dem som inte kan konkurrera om dessa Anställningsforhållandet var ett arbetsuppgifter, beroende på rationellt sätt att organisera de allra flesta arbetandes forhållande till produktionskapitalet. Därvidlag var roretagsledaren och budkillen jämställda. Det mesta av det vi ser världen över talar for att det nya saniliället innehåller en inneboende tendenstill utslagning, eller med ett ännu inte riktigt etablerat begrepp: exklusion. 14 bristande utbildning eller bristande personliga forutsättningar, är det nya saml1ället hårt. Och härur växer rimligen nya och mycket svåra motsättningar. Jag tror att den kategori av "kaoter", for vilken Hans L Zetterberg varnade for några år sedan, blir en realitet. Frågan är om vi inte i skinnskallarna ser just sådana "kaoter" som samtidigt står SV ENSK TIDSKRIFT organiserat står emot det vita, väletablerade svenska samhället. För detta talar inte minst vår ofom1åga att på ett rimligt sätt och i rimlig grad integrera människor som har konunit till Sverige från andra länder. ' ' När vi skall hantera dessa nya motsättningar som växer fram i Sver(~e, liksom i andra utvecklade samhällen, kommer våra grundläggande värden att sättas pa hårdare prov än tidigare. Det nya samhället kommer inte att vara "värde"-löst. I stället kommer 11i nog att på allvar tvingas klara 111 för oss själva vilka värden vi egentligen står för. ' ' När vi skall hantera dessa nya motsättningar som växer fram i Sverige, liksom i andra utvecklade samhällen, kommer våra grundläggande värden att sättas på hårdare prov än tidigare. Det nya samhället konuner inte att vara "värde"-löst. I stället konuner vi nog att på allvar tvingas klara ut for oss själva vilka värden vi egentligen står for.