LEDARE: EMU-medlemskapet måste vänta till efter 1999 venge bör inte sträva efter att bli medlem i EMU redan 1999. Inte minst förespråkarna av en europeisk valutaurnon har starka skäl att fårorda att Sverige väntar med att ta ställning. Det finns många argument får en gemensam europeisk valuta. Handel motstånd. En folkomröstning inom omröstningen. En folkomröstning de närmsta åren korruner med stor om EMU kommer att kräva minst sannolikhet att sluta med ett nederlag lika stora styrkeinsatser - och ändå, får ja-sidan. Ett nej i en EMU- troligen, sluta med att nej-sidan omröstning kan a politiska konse- vinner. kvenser som sträcker sig långt utanfår Ett vanligt argument får ett svenskt EMU-frågan och riskerar att binda EMU-medlemskap är att Sverige av Sverige får lång framtid. ekonomiska skäl inte kan stå utanför. Om så är fallet är det ännu vaninom valutaunionen blir billigare Vansklig profilfråga skligare att riskera att dörren helt slås genom att växelkursosäkerhet och Enligt vår uppfattning bör EMU- Igen. kostnader får växling minskar. En frågan inte avgöras genom en folkstark europeisk centralbank kan min- omröstning. Liksom kärnkraftsfrågan Högt ställda krav ska riskerna får hög inflation. Om är den alldeles får tekniskt kom- För det andra ligger det inte i Sveriges finanspolitiken samordnas genom en plicerad. intresse att det bildas en europeisk stabilitetspakt, som innebär att del- Tanken att moderaterna skall valutaunion som inte fungerar. ragadänderna successivt tvingas minska sina statsskulder, kommer räntorna att sjunka. Alla dessa argument är väl kända. De leder dock inte till slutsatsen att Sverige bör bli medlem i valutaunionen redan från starten 1999. För det första är Sverige inte politiskt moget får projektet. Både inom det borgerliga och det soCialistiska blocket finns ett starkt 2 tvingas ha EMU som sin stora profilfråga under de närmsta åren känns nedslående. Risken finns att det folkliga motståndet mot EMU kommer att smitta av sig på andra frågor, och att opinionsbildningen för att sänka skatterna och reformera välfärdssystemen kommer att bli lidande. Det krävdes stora styrkeinsatser från borgerligheten och näringslivet får att klara hem EUSVENS K TIDSKR IFT Valuta- och penningpolitik är inte områden som lämpar sig får experiment. Europa bör därfår minimera osäkerheten vid övergången till en gemensam valuta. Detta sker genom att kraven på deltagarna ställs högt. För Sveriges del kornn1er EMUs krav på hur stort det finansiella spararrdet lägst far vara troligen att uppfYllas till 1997. Detsarruna kan tyvärr inte sägas om kravet for hur Problemet är att EMU med dessa skylldes på Dagens Nyheters hög skuldsättningen maximalt far länder som medlemmar kommer att ledarsida den 29 augusti for att skjuta vara. Olämpliga för EMU sakna den stabila grund som är nödvändig for att projektet skall kunna fungera. Till detta kommer att Möjligheterna att bedriva en tro- erfarenheterna av att forsöka framvärdig antiinflationspolitik beror på tvinga strukturforändringar genom hur väl ekonomin som helhet en sträng valutaregim inte ger hopp fungerar. Sveriges är ett av de med- om framgång. Endast de länder som lemsländer i EU som har störst redan tidigare tagit itu med sina strukturproblem. Utan omfattande strukturproblem har klarat av att avregleringar, lägre offentliga utgifter avhålla sig från devalveringar. och sänkt skattetryck, är vi inte Innan det råder bred enighet om lämpliga for ett EMU-medlemskap. behovet av reformera våra välFör att uttrycka det rakt - vi fardssystem är Sverige inte moget att svenskar bör for närvarande inte gå ingå i ett stramt ekonomisk-politiskt med i en valutaunion som vill ha oss samarbete. Det krävs sannolikt minst som medlemmar. Vissa anhängare av ett svenskt EMU-medlemskap hävdar att ett sådant kan hjälpa till att framtvinga nödvändiga strukturförändringar. Det samma bör i så fall även gälla for länder som Italien, Spanien och Grekland. ett halvt decennium av förnyelsepolitik for att vi skall nå dithän att ett EMU-medlemskap över huvud taget kan övervägas. Uppfattningen att vi skall vänta med att ta ställning till EMU brukar kritiseras for att den är bekväm. Finansminister Erik Åsbrink beSVENSK TIDSKI1..1FT frågan om Sverige skall sluta dricka eller inte på framtiden. Det är möjligt att det for Åsbrinks del forhåller sig så. Vi vill däremot varna for motsatsen. Om Åsbrink och hans regeringskollegor ger sken av att Sverige kan komma med i ett välfungerande valutasamarbete snabbt, som kommer att lösa deras dryckesproblem, kan de fortsätta supa mer ostört på kort sikt. Vaksamheten från omgivningen kommer att avta, efter som alla vet att de har forbundit sig att sluta. Tid att vänta Vi har tid att vänta och se hur EMUprojektet utvecklar sig. Det kommer att vara möjligt for länder som inte är med i EMU i starten att senare ansluta sig. Däremot har vi inte tid att vänta med förnyelsen av Sverige. 3