HöG TID FÖR EN NY FAMILJEPOLITIK INGEGERD TROEDSSON - Det skall erkännas att det smärtat mig att också moderaterna Htan någon som helst analys tycks ha accepterat att flerbarnstilläggen kraftigt skurits ned för att helt försvinna för barn som föds 1996 och senare. Det är hög tid för moderaterna att återvända till de grundläggande familjepolitiska värderingarna, där införandet av ett förvärvsavdrag har särskilt stor betydelse. o r 1962 hade Jag formånen att tillsammans med dåvarande Högerns ungdomsförbund utge debattskriften Hög tid för ny familjepolitik. Det nya var att familjens inte enbart kvinnans - valfrihet ställdes i centrum. Våra forslag, som främst byggde på rätten att kunna och fa ta ansvar och en utvidgad hänsyn till skatteformågan, kom också att till största delen accepteras av dåvarande högerpartiet. Trots detta har familjepolitiken sedan 1970-talets början utvecklats i rakt motsatt riktning: Familjerna har med skatte- och bidragspolitikens hjälp allt mer forsatts beroendeställning. Därigenom har den också kunnat styras att leva i enlighet med den forhärskande järnlikhetsdoktrinen, helt oberoende INGEGERD TROEDSSON är j d riksdagsledamot och var un.der åren 1991-94 riksdagws ta/malt. av familjens egna önskemål och behov. Huvuddelen av dagens familjepolitiska stöd är också direkt konsumtions-styrande, främst genom sitt kraftiga men ensidiga stöd till den kommunala barnomsorgen. Vid den moderata extrastänunan i höstas intog familjepolitiken på nytt en framträdande plats. Det dokument som då lades fram Familjen i det moderna samhället hade också det kunnat rubriceras Hög tid för ny familjepolitik. Imponerande barnvänlighet? Tre principer bör enligt detta dokument vägleda den moderata familjepolitiken, nämligen minskat beroende av politiska beslut, ökat ansvar samt mångfald och valfrihet. Avdrag och inte bidrag skall utgöra huvudinriktningen for familjepolitiken. Beskattningen skall ta hänsyn till skatteformågan, dvs till hur många som skall leva på inkomsten och till nödvändiga barnomsorgskostnader. Dessutom SVENSK TID S KRIFT skall skattetrycket överhuvudtaget sänkas. Rapporten innebär inte något brott med de tankar och ideal som sedan länge kännetecknat moderaterna och som också genomsyrade skriften från 1962. Men verkligheten är, som här skall visas, att riksdagsmajoriteten steg for steg avlägsnat s1g från skatt-efterfonnågeprincipen. Detta tillsammans med en rad nya skatter gör uppgiften i dag långt svårare än den var då vi skisserade våra forslag 1962. Det s k familjestödet kostar i dag över 70 miljarder kr, mångdubbelt mer än när vi skrev vår skrift. Detta kan ge intryck av en imponerande barn- (och kanske också kvinno-) vänlighet: "När våra barn var små, fick vi minsann klara oss utan alla de bidrag som dagens barnfamiljer far". Ändå är dagens familjestöd främst en kompensation for att varJe skatteomläggning alltsedan 1970 slagit hårdare mot barnfamiljerna än mot andra grupper. Hänsynen till 31 skatteförmågan har steg för steg eliminerats. Samtidigt vänder de nya skattema ofta den tunga änden nedåt. Fram till 1947, då barnbidraget infördes, fanns ortsavdrag för barn. individuella beskattningen där varje make beskattades för sig. Detta innebar en mycket kraftig skattehöjning för de flesta barnfamiljerna, inte minst kraftigt ett antal barn beskattas lika högt som om inkomsten tjänats in av en person utan barn som kanske t o m sambor med en högavlönad make. Många tycks tro att den s k För att underlätta för de större höjda marginalskatter och ett ökat individuella beskattningen inneburit barnfamiljerna var ortsavdraget högre beroende av inkomstprövade en mer individualistisk syn på individerna i en familj.från och med tredje barnet. Borttagandet av barnavdragen var första steget mot att ersätta avdrag med bidrag. Ekonomisk enhet Fram till 1970 sågs familjen ännu som en ekonomisk enhet. Föräldrarnas inkomster lades ihop och sambeskattades, men efter en gynnsammare skatteskala än för ensamstående. Makar liksom ensamstående föräldrar tilldelades alltid två grundavdrag. Vid slutet av 1960-talet gällde för runt 97 procent av familjerna den s k tudelningsprincipen. Denna, som hade lanserats av högerriksdagskvinnan Ebon Andersson, innebar att makar betalade lika mycket skatt som två ensamstående med vardera halva inkomsten. De runt tre procent av familjerna som skulle ha förlorat på sambeskattningen fick då också möjlighet att begära frivillig särbeskattning. Det verkliga problemet var redan då de ganska höga marginalskatterna. Tudelningsprincipen kunde ses som en logisk följd av nukarnas ömsesidiga försörjningsskyldighet och av kravet att makar skulle leva på samma standard. Ar 1970 infördes den s.k. 32 bostadsbidrag. Den individuella beskattningen genomfördes först inte fullt ut. Om ena maken saknade inkomster behöll den andre maken rätten till dubbla grundavdrag. Också ensamföräldrar tilldelades två grundavdrag. Så togs också denna rätt bort och ersattes av en skattereduktion på 1 800 kr. I samband med marginalskattereformen 1990/ 91 togs också denna rest av familjebeskattning bort. Fram till 1970 hade förvärvsarbetande föräldrar rätt att göra förvärvsavdrag på maximalt 3 000 kr. Detta motsvarar dagens penningvärde 18 600 kr. Rätten till förvärvsavdrag fanns till en början kvar men sänktes 1970 till 2 000 kr för att helt försvinna vid 1990/ 91 års skattereform. Också rätten att begära extra avdrag på grund av existensminimum, något som kunnat hjälpa en del barnfamiljer med låga inkomster, avskaffades liksom även rätten för underhållsskyldig förälder att göra avdrag för underhållskostnader. '' Detta kan ge intryck av en imponerande bam- (och kanske också kvi11no-) vär!l(ehet: "När våra bar11 var sma, fick vi mi11sann klara oss utan alla de bidrag som dagetiS bam.familjer far". Ä11då är dage11s familjestöd främst e11 kompensation för att tJa~je skattcomlä.egnillg alltsedall 1970 slagit hardare mot bamfamiljerlla ätl mot a11dra .erupper. ' ' Men så är det knappast. Här liksom andra sanmunhang kvarstår den ömsesidiga försörjningsplikten liksom kravet på att makar skall leva på samma standard. Den som inte har några inkomster eller endast låga inkomster far t.ex. inte del av bostadsbidrag eller socialbidrag om maken, makan eller sambon har hyggliga inkomster. Underhållsskyldigheten gentemot barnen kvarstår vidare fullt ut. Politikerna lutar sig alltjämt tryggt mot familjen Den s k individuella beskattningen som ekonomisk enhet med är med andra ord i dag en helt schablonmässig skatt, som inte tar skyldighet att ta ekonomiskt ansvar för sina medlemmar. Och det är nog ringaste hänsyn till verklig skatte- klokt, mycket klokt. Felet är att förmåga. En förvärvsinkomst som skall räcka till för både föräldrar och SVEN SK TID S KRIFT ingen motsvarande hänsyn tas vid beskattningen. Det ökade bidragsberoendet är på många sätt äventyrligt. Den kompDe stora orättvisorna systemet var och är således ett medvetet led i synnerhet inte av vården och fostran av egna barn! Med olika politiska ensation som utlovades barn- en styrande jämlikhetspolitik. Det medel har i stället värdet på detta familjerna i samband med 1990/91 års stora skatteomläggning har t ex inte infriats. I stället for en barnbidragshöjning 1992 till 1O 020 kr per barn har bidraget från i år sänkts till 7 680, realt två tredjedelar av vad som utlovades. Flerbarnsfamiljerna har fatt vidkännas långt svårare nedskärningar under både borgerliga och socialdemokratiska regeringar. Det ökade behov av bostadsbidrag som dessvärre också åtfoljde skatteomläggningen avses nu nedbringas, inte genom forbättringar som minskar behovet, utan genom radikala nedskärningar ofta ägnade att skicka än fler familjer till socialbyråerna. gäller det ensidiga daghemsstödet som i dag uppgår till ca 40 miljarder kronor. Det gäller foräldrafOrsäkringen som nu varierar mellan 65 kr och ca 550 kr per dag. Det gäller den k individuella beskattningen, som gynnar jämn inkomstfordelning mellan makar men straffbeskattar stora inkomstskillnader dem emellan. De som inte kunnat eller velat anpassa sig till den forda politiken, ofta ekonomiskt mindre välbeställda barnfamiljer, har fatt skylla sig själva. De tröskeleffekter som under sambeskattningens dagar drabbade kvinnor som var gifta med män med goda inkomster drabbar i dag långt hårdare småbarnsmödrar i låginarbete pressats ned. Vården av egna småbarn värderas endast till vad den starkt subventionerade daghemsavgiften for barnen skulle uppgå till. Obefintlig konkurrens Resultatet har tillsammans med det skattesystem som inte tar minsta hänsyn till skatteformågan blivit en dumpning av främst kvinnornas arbetskraft som påverkar hela den traditionellt kvinnliga arbetsmarknaden. Givetvis forstärks detta av att huvuddelen av dessa arbetsuppgifter äger rum inom en offentlig sektor, där konkurrensen är nära nog obefintlig. Den nyligen avslutade sjuksköterskestrejken är ett av många bevis for detta. Heldagstillsyn komstfamiljer och inte minst Det har varit svårt for partier med Dagens familjepolitik utgår från den ensamstående mödrar eller fåder. en annan jämlikhetssyn att jämlikhetsrapport som under Alva Myrdahls ordforandeskap lades fram infor 1969 års socialdemokratiska partikongress. "Den ekonomiska självständigheten makar emellan, som är en grundforutsättning for jämlikhet" skulle ligga till grund for framtida lagstiftning, inom skattepolitik och socialforsäkringar. Utbyggnaden av Det är både bostadsbidrag som faller bort, daghemsavgifter som ökar med inkomsten och många gånger också högre avbetalningar på studielånen. De som bäst skulle behöva en inkomstökning rar ofta behålla minst. Marknadsmässig värdering Det forvårrar mig ofta att det finns så ra "stödstrumpor" villiga att ställa forskolan skulle i forsta rummet upp på barrikaderna när det är de små inriktas på att tillgodose behovet av heldagstillsyn. medsystrarna som drabbas. Märkligt är också att den radikala kvinnorörelsen liksom ett antal politiska partier inte tycks beredda att acceptera en marknadsmässig åstadkomma en rättvisare familjepolitik, helt enkelt därfor att den socialdemokratiska familjepolitiken medvetet varit inriktad på att styra familjerna mot sitt järnlikhetsmål. Det blygsamma borgerliga vårdnadsbidraget blev en kort parentes innan återställaren kom. A andra sidan visade det med all önskvärd tydlighet hur stort intresset for en valfriare familjepolitik var från småbarnsfamiljernas egen sida. Detta betyder inte att kritiken mot den forda familjepolitiken varit meningslös. En del av de orättvisor och brister som inte haft sin grund i Målet var ett samhälle där både kvinnor och män forvärvsarbetade, medan alla barn fick sanmn vård och fostran i konmmnal barnomsorg. värdering av arbetet i henunet, i en medveten socialdemokratisk SVENSK TIDSKRIFT 33 ideologi har kunnat rättas till. Det gäller t.ex. rätten att räkna ATP-år och ATP-poäng fcir vård av egna barn samt - forhoppningsvis - giftorätt under äktenskapet intjänade ATP-poäng. Dessa forslag fordes fcir övrigt fram forsta gången i just skriften från 1962. Det var också moderaterna som forst av alla (i en partimotion i januari 1979) pekade på flerbarnsfamiljernas ansträngda ekonomiska situation och förespråkade flerbarnstillägg. Sådana skulle kosta forhållandevis litet i forhållande till sin nytta och i motsats till bostadsbidragen inte leda till extra marginaleffekter. Flerbarnstilläggen Det skall erkännas att det smärtat mig att också moderaterna utan någon som helst analys tycks ha accepterat att flerbarnstilläggen kraftigt skurits ned fcir att helt forsvinna fcir barn som fcids 1996 och senare. Detta är inte någon perifer fråga. I hushåll med tre eller flera barn finns sammantaget över 650 000 barn. Med föräldrar bortåt en miljon individer! Många tycks också ha glömt att flerbarnstilläggen delvis var en kompensation fcir att bostadsbidragen numera gör halt vid tredje barnet. I många av dessa familjer kommer det med nuvarande familjepolitik inte att spela någon roll om föräldrarna tjänar kanske 375 000 kr om året eller noll. För dem som är berättigade till socialbidrag täcker dessa upp mellanskillnaden. Tala om fattigdomsfålla! 34 Inkomstskatten utgör i dag endast en mindre del av de totala skatteinkomsterna, ca 325 miljarder kr mot ca 470 miljarder for övriga skatter. Så t ex tillkom år 1960 omsättningsskatten på 4 procent, den som sedan utvecklats till dagens väsentligt högre moms. Denna moms tas också ut på den mat, de kläder och andra varor som går åt for barnen. För ett lågsradiebarn går drygt halva barnbidraget åt for att täcka den moms som föräldrarna beroende av inkomstprövade bidrag. Här har moderaterna ett särskilt ansvar. I arbetet på en rättvisare och valfriare familjepolitik tror jag att forvärvsavdraget intar en av nyckelrollerna. Som framhållits i rader av moderata partimotioner under decenniernas gång bör nödvändiga barnomsorgskostnader ses som en nödvändig utgift fcir inkomsternas forvärvande på grund av föräldrarnas vårdnadsplikt betalar fcir barnens nödvändiga gentemot barnen. För att fa effekt utgifter. måste avdraget avse styrkta barnomsorgskostnader och taket någorlunda motsvara den verkliga kostnaden for kommunal barnUppgiften att återställa skatt efter fcirmåga, att ersätta skatt med avdrag utan att stora grupper "blir över", är därfor betydligt svårare i dag än tidigare. Hur kompenserar man t ex for momsen? Vad gör man med den individuella beskattningens bristande hänsyn till försörjningsbörda? (Av intresse kan vara att ett stort antal moderater redan då särbeskattningen beslöts 1970 föreslog att den skulle kompletteras med en rätt till "frivillig sambeskattning".) Hur skall avdragen utforn1as? Detta betyder inte att uppgiften därfor skulle vara mindre viktig, tvärtom. Men viktigt är också att under resans gång se till att inte nya grupper av barnfamiljer blir SVEN SK TID S KRIFT omsorg. Egen barnomsorg Jag är övertygad om att ett sådant forvärvsavdrag skulle göra det möjligt for betydligt fler föräldrar att själva ordna sin barnomsorg, att daghemssubventionerna skulle kunna nedbringas och - inte minst viktigt - att man skulle fa en mer marknadsmässig värdering av föräldrarnas egen barnavård. Men under en betydande övergångstid, i avvaktan på ett lägre skattetryck som också tar hänsyn till försörjningsbörda, måste detta kompletteras med vårdnadsbidrag/ - barnomsorgspeng. Ett neutralt barnomsorgsstöd borde fa positiva följdverkningar fcir både jämställdhet och arbetsvärdering långt över den snävare familjepolitikens ram.