VARFÖR BÖR DEMOKRATIN FÖRDJUPAs? MATS LUNDSTRÖM När SNS Demokratiråd låter demokratibegreppet fyllas av politiska visioner, såsom jämlikhet och rättvisa leder det inte bara till språkförbistring utan också och värre; det gör demokrati11 svårare att försvara. Artikeln bygger på ett inledningsanförande till seminariet Demokrati och marknad, på Gösta Bohmans 85-årsdag den 15 jartuari 1996. rdet "demokrati" När man diskuterar demokratins demokratiska procedurer går ut på att har, utan konkur- innebörd och värde är det av största de är illegitima; att de inkräktar på rens, den högsta vikt att skilja mellan två frågor: 1. individers eller gruppers rättigheter. positiva värdelad- Hur skall ett styrelseskick legitimeras? dningen i vårt 2. Hur skall ett styrelseskick politiska språk. Alla är demokrater utformas? Den forsta frågan är och alla strävar efter att öka graden av demokrati. Någon annan politisk målsättning vore politiskt omöjligt att uttala. Men enigheten bygger i hög grad på att olika politiska riktningar sätter likhetstecken mellan demokrati och tämliglen okontroversiell. Ytterst är det medborgarna och deras valda representanter som skall avgöra hur den politiska makten skall organiseras. Men att man godkänner demokratiska procedurers val av konstitutioner innebär inte att man Folkstyre är en fonn av kollektiv maktutövning som kan vara illusorisk, ineffektiv och orättfärdig. D et minst dåliga Dessa argument mot folkstyre är ett centralt tema i William Rikers bok Liberalism against Populism (1982). Hans kritik vilar på en lång tradition av liberal skepsis mot folkstyre. sin egen samhällsvision. Alla partier godkänner demokratiska procedurer Samma tema återfinns hos tenderar att smuggla in ideologiska ståndpunkter i demokratibegreppet. Vänstern har traditionellt inkluderat ekonomisk jämlikhet, positiva rättigheter (som rätten till arbete); högern inkluderar skydd for negativa rättigheter (som rätten till ägande) och for marknadsekonomiska principer. Vad är det egentligen man är enig om? Fil dr MAT S L UN DSTR Ö M är lärare oc!J forskare i statsk1111 skap vid Uppsala u11iversitet . 18 i största allmänhet. Frågan om folkstyrets lämplighet är 1 själva verket omtvistad. Liberaler har alltid odlat ett skepsis gentemot demokratisk maktutövning. Två argumentationslinjer kan urskiljas. Enligt den forsta är folkstyre irrationellt. Av två skäl: det finns ingen folkvilja och de beslut som tas i folkviljans namn leder till utfall som inte är optimala med avseende på medborgarnas välfård. Den andra argumentationslinjen mot SV EN SK TID SKR.IFT Montesquieu, Condorcet, Madison, de Tocqueville, Hayek och Popper. Liberaler argumenterar genomgående for demokrati i negativa termer; demokrati är det minst dåliga styrelseskicket jämfört med alla andra alternativ. l det liberala perspektivet är demokratins restriktioner lika viktiga som dess befogenheter. l demokratins ide finns ingen vision om det goda samhället, utan en vision om hur man undviker ett outhärdligt samhälle, hävdar t ex Karl Popper (1972 s 350 f). Lagstyre, maktdelning och federalism är olika exempel på begränsningar av demokratin, som liberaler forespråkat. Alla styrelseskick som vi kallar demokratiska, innehåller i varierande grad dessa restriktioner på folkstyret. själva verket är demokratins begränsningar en forutsättning for dess legitimitet i alla västerländska demokratier. Värdemässig inflation liberalism. Men det liberala argumentet for demokrati forutsätter att man kan skilja mellan demokrati och liberalism. Demokrati är inte samma sak som frihet, eller "egenmakt" som en del socialdemokrater kallar det. Grundbetydelsen i begreppet demokrati är medborgarnas kollektiva maktutövning - direkt eller via representanter som utses i allmänna val. överflödiga. I själva verket anser han att krav på rättsstat och maktdelning står i motsättning till folkstyre. Handlingskraft (extern effektivitet) kan också stå i motsättning till demokratiska procedurer. Därfor kan man inte utan vidare komplettera Dahls kriterier på demokrati med rättsstat, maktdelning och handlingskraft. Det råder en liberal hegemoni i vår Missvisande index politiska kultur; alla hyllar individers Denna komplettering blir särskilt Men i den politiska retoriken hör frigörelse. Men det är ingen ursäkt problematisk om man, som man sällan talas om vikten av att begränsa demokratin. Snarare hävdar alla att demokratin bör fordjupas. Förklaringen är att demokrati betecknar det mesta som anses positivt i vår politiska kultur: frihet, "egenmakt", mänskliga rättigheter, tolerans, humanism, rätrvisa etc, etc. Denna värdemässiga inflation i demokratibegreppet är ett hinder for ett rationellt samtal om demokratins fortjänster och - därmed - for demokratins legitimitet. Om politiker och medborgare forväxlar demokrati med andra värden, kan ett missnöje med forverkligandet av dessa andra värden riktas mot demokratin som sådan. Rättighetstanken är minst lika viktig, om inte viktigare än iden om folkstyre i arvet efter upplysningen. Särskilt liberala politiker borde ha modet att vara ärliga gentemot sitt eget idearv och lyfta fram konflikten mellan demokrati och liberalism. I stället tenderar man att sätta likhetstecken mellan demokrati och for att blanda ihop demokrati och liberalism. Så sker i den urvärdering av svensk demokrati som görs av fem statsvetare i SNS Demokratiråd. I sin urvärdering av den svenska demokratin i boken Demokrati som dialog (Rothstein red. 1995) utgår man från kriterier vars forhållande till demokratins princip är oklart och omstritt. Demokrati sägs bestå av tre komponenter: medborgarstyre, rättsstat (i vilken ingår maktdelning) och handlingskraft. Att medborgarstyre är centralt i demokratins ide kan ingen forneka. Men hur är det med rättsstat och handlingskraft? Den forsta komponenten i deras demokratidefinition sammanfaller i stort sett med Robert Dahls kriterier på fullständig proceduriell demokrati. När Dahl ställde upp dessa kriterier utgick han från den atenska demokratin som ett slags idealtyp. Att han utesluter rättsstat, maktdelning och handlingskraft ur demokratibegreppet beror på att han anser dessa element logiskt SVE NS K TID SKRIFT Demokratirådet gör, konstruerar ett demokratiindex som utgör sununan av medborgarstyre (Dahls kriterier), rättsstat och handlingskraft. Innebörden av detta index är att graden av demokrati bestäms av en summa av sinsemellan motstridiga kriterier. Eftersom man inte anger något minimivärde på medborgarstyre, rättsstat och handlingskraft, kan forändringar av dessa olika komponenter ta ut varandra. En minskad grad av rättsstat kan kompenseras av en ökad grad av medborgarstyre - och rvärt om. Demokratirådets argument for att i demokratibegreppet inkludera något mer än folkstyre är att "folkstyrelse som inte respekterar ett rättsstatsideal och som visar sig sakna handlingskraft av eifarenhet är självupplösande" (s 11, min kursiv). En empirisk tes om villkor for demokratins överlevnadsformåga görs till argument for att inkludera dessa villkor i demokratidefinitionen. Därmed öppnas vägen for varje 19 demokratiteoretiker att i demokrati- grunder kan anklaga sina motståndare begrepp), individuell frihet eller begreppet inkludera allt som for att vara odemokratiska motverkas kollektivt beroende. Om man, som vederbörande anser vara en både det rationella politiska samtalet Demokratirådet gör, definierar nödvändig forutsättning att hindra demokratins "självupplösning": ett generellt välfärdssystem, rätt till arbete, balanserad budget, marknadsekonomi m m. Vad som är nödvändiga forutsättningar for demokratins historiska överlevnad vet ingen med säkerhet - inte ens demokratirådet. (Vi behöver inte heller veta det for att definiera demokrati.) Men demokratirådets argument for att inkludera rättsstat och handlingskraft i demokratidefinitioner tycks snarare bygga på en värdering- nämligen att rättsstat och handlingskraft är önskvärda egenskaper hos ett styrelseskick. 1Conj1iktlösning och enigheten om demokratins värde. Dess värde består i gemensamma regler for konfliktlösning; dess värde består inte en samhällsvision som man avkräver alla som vill vara demokrater. Uttryckligen polemiserar Demokratirådet mot att se demokrati som ett formellt regelverk for beslutsfattande: "Risken med att enbart se demokratin som en form är att politiken blir tom på visioner och därmed på medborgerlig uppslutning" (s. 11.) Följaktligen ser demokratirådet som sin uppgift att demokrati i syfte att ge medborgare en vision om ett gott samhälle, går man utöver demokratins proceduriella innebörd (som både Tingsten och Dahl forespråkade). Att knyta en vison av ett gott samhälle till demokratins innebörd är farligt, hävdar de flesta liberaler. Så resonerar t ex Karl Popper, som kanske är den viktigaste inspiratören for demokratirådets nuvarande ordforande Olof Petersson (se Petersson 1989). Om man konsekvent håller fast vid Poppers skeptiska syn på demokrati, bör den faktiskt vara "tom på visioner" och inte tvärt om. Poppers vision är det "öppna samhället", där utrynunet for demokratisk maktutövning är begränsat. Liberala principer På ett begreppsligt plan står både rättsstaten och maktdelningsprincipen emot demokrati (Bobbio 1993). Medborgama kan naturligtvis besluta om rättsstatliga principer, maktdelning och ökad handlingskraft i en demokratisk procedur, men demokratins ide foreskriver inte sådana beslut. Demokratirådet gör i princip sanmu nusstag som Tingsten varnade for i sin polentik mot den nya vänstern på 60-talet. Att lägga in formulera politiska visioner. Man Både rättsstaten och maktkarakteriserar "jämlikhet", "rättvisa", "ansvar", "deltagande" och "självforverkligande" som "demokratiska ideal" (s 11). Dessa vaga principer hör snarare hemma i politisk ideologi som är forenlig med demokrati och som kan dra nytta av demokrati. Demokratins ide är en tunn plattform liberala pnnCiper demokrati- for olika samhällsvisioner. Demokrati begreppet är lika fel som att är ett sätt att besluta om olika delningsprincipen, som demokratirådet lägger m sin demokratidefinition, är uttryck for liberala principer som syftar till att lägga band på demokratin; de ingår knappast i demokratibegreppet. Demokratirådet kunde lätt parera denna kritik om de klargjorde att de syftade till att utvärdera svensk demokrati utifrån en viss demokratiideologi - en liberal inkludera socialistiska. Tingstens samhällsvisioner. Den kan utnyttjas demokratiideologi. kritik av "innehållsliga" definitioner av demokrati syftade till att värna både det politiska samtalet och demokratin. Om man på felaktiga 20 for att forverkliga sånt som vissa anser bra och andra dåligt; jämlikhet eller ojämlikhet, rättvisa eller orättvisa (vad man nu lägger in i detta SVENSK TIDSKRIFT De liberala övertonerna i analysen märks särskilt tydligt när man uttrycker oro for det som man uppfattar som en växande intolerans bland svenska folket - en intolerans som man ser som ett hot mot demokratin (s 76). Men demokrati bygger inte på tolerans så där i största allmänhet. Om man vill mäta graden av demokratiskt sinnelag bör man istället fråga om man kan acceptera beslut av folkmajoriteten som går emot ens egen uppfattning i dessa frågor. Ett sådant accepterande behöver inte innebära tolerans. Om vi vill plädera for tolerans bör vi inte åberopa demokrati i forsta hand, utan liberalism. Varken forbud mot dödsstraff eller tillåtelse av moskeer, foljer av demokratins principer. Demokratiska principer erbjuder bara ett skydd for de rättigheter som ingår i demokratin självt- inga andra rättigheter. Demokrati och liberalism Tingstens varning for att smuggla in sin egen ideologi i definitionen av demokrati är således fortfarande aktuell. Det finns en allmän rädsla - både bland politiker och statsvetare - att tala klartext om konflikten mellan demokrati och liberalism. Man tycks vara rädd for att bli stämplad som odemokratisk om man uttryckligen säger att vissa värden bör stå över demokratin. Denna rädsla bidrar varken till demokratins eller liberalismens legitiii).itet. Nu när demokratin saknar yttre hot form av fascism och kommunism, kan demokratins inneboende problem diskuteras mer öppet. Demokratin kan faktiskt kritiseras utifrån principer som inte är totalitära, utan liberala. Detta gäller såväl höger- som vänsterliberaler. "Majoritetens tyranni" kan drabba alla rika, fattiga, invandare, homosexuella eller muslimer. Alla minoriteter riskerar att överges av majoriteten - i demokratisk ordning. Illusorisk folkmakt När John Rawls publicerade sin banbrytande bok A Theory of]uctice 1971, banade han vägen for en renässans for kontraktsteorin inom politisk filosofi. I hans efterfoljd kom Nozick med Anarchy, State and Utopia (1974) och Dworkin med Taking Rights Seriously (1979). Trots sina inbördes olikheter pläderar de for individers rättigheter gentemot kollektiv maktutövning. Dessa tre tänkare representerar olika varianter av liberala riktningar som dominerar vårt politiska liv. Men ta tycks ta deras kritik av demokratin på allvar. Det viktiga är faktiskt inte demokrati utan rättvisa gentemot alla medborgare. ''Demokratin kan faktiskt kritiseras utifrån principer som inte är totalitära, utan liberala. Detta gäller såväl höger- som vänsterliberaler. '' Folkstyret kan ha svårt att överleva det transnationella samhället; folkmakten blir mer och mer illusorisk. Både kravet på handlingskraft och rättsstat talar emot SVENSK TIDSKR.IFT ett ökat medborgarstyre. Därmed inte sagt att utryn1met for medborgares ansvarstagande och deltagande i politiken skulle minska. Men utrymmet for demokratiska beslutsprocesser kan komma att begränsas till fom1ån for ett varaktigt och stabilt regelverk. I takt med att den svenska staten skriver under fler och fler internationella rättighetskonventioner och avtal erkänner man demokratins behov av självbindning. Kritisera demokratin Demokratiska institutioner måste hela tiden omprövas. denna omprövning måste man veta vad som är demokrati och vad som inte är demokrati, men som kan vara värdefullt ändå. Både politiker och statsvetare har ett ansvar for att inte det politiska språket hindrar en saklig debatt; det måste vara politiskt möjligt att även kritisera demokratin. Litteratur Bobbio, N. 1993. Liberalism och demokrati. Stockholm: Daidalos. Dahl, R. 1989. Democracy and its Critics. New Haven: Yale University Press. Dworkin, R. 1979. Taking Rights Seriously. Cambridge.Mass: Harvard University Press. Nozick, R. 1974. Anarchy, State mtd Utopia. New York: Basic Books Petersson, O. 1989. Makt i det öppna samhället. Stockholm: Carlssons. Popper , K.R. 1974. Conjectures and Refutations. London: Routledge & Kegan Paul. Rawls, J. 1971. A Theory of Justice. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Riker, W. 1982. Liberalism Against Populism. Prospeers Highrs: Waveland Press. Rothstein, B. (red) 1995. Demokrati som 21