RIV PARTIERNAs PYRAMIDER PATRIK ENGELLAU Dagens partier tillhör de sista återstående tayloristiska organisatior1erna. Framtidens partier kommer att vara löst sammanhållna nätverk vars framgång bestäms av kandidaternas kvalitet och förtroende hos väljarna, inte av partiledningarnas. i har knappt någon debatt om demokratins innebörd. Det är synd, ty om vi grep oss frågan an skulle VI kanske stå mindre handfallna infor några av dagens problem, till exempel politikerforaktet och vilsenheten infor framtiden. Jag hävdar härmed (lite på prov och som ett inlägg i den obefintliga debatten): - att den faktiskt existerande svenska demokratin innehåller två väsensskilda inslag, nämligen marknadsdemokrati och gemenskapsdemokrati, - att dessa två inslag inte längre samverkar med varandra på ett for PATRIK ENGELLAU är ordförande i Föreningen. Den Nya Välfärden och har bia skrivit boken Självständiga kommuner - mer medborgarmakt kommunerna, Timbroförlag 1991. nationen fordelaktigt sätt samt - att vi måste forändra demokratins fom1 om vi ska kunna bevara de omistliga värden som finns i vardera inslaget. Eller mer pang på rödbetan: att Sveriges politiska system, inte minst partiväsendet, är foråldrat och bör forändras. Den moderna västerländska demokratin växte fram och utvecklades parallellt med den moderna marknadsekonomin. Marknadsdemokratin Väljarna är konsumenter och partierna är producenter. Valen motsvarar köptillfillen. Infor valen presenterar partierna/ producenterna sma program/ produkter for väljarna/konsumenterna. Valkampanjerna är som marknadsdagar, där kunderna forväntas traska runt bland stånden och undersöka varorna for att till slut göra sitt val och klippa till SVENSK TIDSKRIFT med ett köp. Media agerar Konsumentverk och synar varorna i sömmarna på ett mer kompetent och oforsynt sätt än vad en normal konsument klarar av. Varorna håller nonnalt i tre år, sedan är det dags for ny upphandling. För de flesta medborgare är detjust rätten att välja och vraka mellan olika leverantörer av politik som utgör demokratins innersta väsen. (Om man frågar folk vad de menar med demokrati brukar de flacka lite med blicken och sedan mumla något om att "det är väl när man far rösta på olika partier".) Det enda som skiljer demokratins och marknadens röstsedlar åt (forutom att de forra är tråkiga små papperslappar, medan de senare har fina bilder av till exempel Selma Lagerlöf och Carl von Linne) är att man kvalificerar sig for demokratins sedlar genom medborgarskap snarare än arbete samt att marknaden till 25 skillnad från politiken tillåter och rentav uppmuntrar graderad rösträtt. Marknadsdemokratin ger medborgama makt genom rätten att välja ett annat parti. Gemenskapsdemokratin ger medborgaren makt genom rätten att tala for sin åsikt. Med Hirschmans uttryck arbetar den forra med "exit" och den senare med "voice". '' Gemenskapsdemokratin är historiens ädlaste form för kollektivt bes/utsfattande. De ben'irda trä.ffas och diskuterar, tar argument och väger skäl och Jattar så småningom beslut. Byalaget är den ursvenska varianten, torget i det antika Aten den internationella förebilden. '' Människor lever i flock. Det blir alltid osämja och åsiktsskillnader. Konflikterna måste kunna hanteras. En dålig metod är att slåss om vem som har rätt. En lite bättre metod är att någon utser sig själv till diktator, till en "Leviathan", for att tala med Thomas Hobbes. Gemenskapsdemokratin är historiens ädlaste fom1 for kollektivt beslutsfattande. De berörda träffas och diskuterar, tar argument och väger skäl och fattar så småningom beslut. Byalaget är den ursvenska varianten, torget i det antika Aten den internationella forebilden. Industrialismen (eller, for att vara 26 mer exakt, dess forelöpare jordbruksskiftena) slog sönder byalaget. Men själva byalaget var bara en av de uppenbarelseformer i vilka historien låtit denna sorts demokrati ta sin skepnad. Att människor fredligt och med ömsesidig respekt for varandra kan resonera sig fram tilllösningar på gemensamma problem är ett tecken på social träning och civilisation. Gemenskapsdemokratins omistliga kärna kan uppträda såväl bostadsrättsforeningen och idrottsklubben som i byalaget. Den lyckliga föreningen Industrialismens stormvind skapade nya sociala kollektiv. kombinationer, nya Det som skapade tillliörighet var inte längre byn, utan klassen. Borgare for sig, arbetare for sig, småbrukare for sig, tjänstemän och andra mellanskiktare for sig. Så uppstod dagens partier och folkrörelser. Alla dessa organisationer omfattade kollektiv, och kollektiven måste fatta beslut. Den gamla demokratin återfaddes i ny gestalt. Åter samlades man till möten, lyssnade på tal, skärpte sina skäl och argumenterade. Sverige lyckades att inom partierna erövra byalaget åter. Under ett halvsekel kring nittonhundratalets mitt samverkade marknadsdemokratin och gemenskapsdemokratin på ett så underbart sätt att man inte ens upptäckte att två helt olika och väsenskilda storheter var inblandade. SVENSK TIDSKRI FT Gemenskapsdemokratin firade triumfer inom partierna. Handlingslinjerna och progranm1en fastställdes i "demokratisk" ordning, vilket inte alls betydde att medlemmarna anställde holmgång efter marknadens forebild, utan att man lyssnade, resonerade, hunmude, tog intryck och kompromissade for att värna om kollektivets fortsatta sammanhållning. Kollektivet var en levande organism, starkare och viktigare än någon av de individer varav den bestod. Strävan efter att hålla samman och utveckla kollektivet skänkte mening åt individernas insatser. När det sedan gällde kampen mellan partierna gällde marknadsdemokratins principer, åtminstone i valtider. I kampen om mandaten råder inte solidaritet, utan djungelns lag, precis som fråga om konkurrensen på marknaden. Den nya motsägelsen Liksom industrialismen bröt sönder bondesamhällets naturliga kollektiv håller den framväxande humankapitalismen på att omintetgöra industrikapitalismens olika kollektiv. Klasskänslorna vittrar bort. Medborgarna definierar sig inte längre genom klasstillhörighet. Unge Mikael är inte arbetargrabb, utan body builder. Ebba-Louise känner sig inte som en högerkraft, utan som konststuderande och vän av ozonskiktet. När känslan av tillhörighet till < o :c m z kollektivet urlakas blir det meningslöst att gå på kollektivets möten. Varfor ska man värna om arbetarklassens intressen om man inte tycker sig tillhöra arbetarklassen? Och Ebba-Louise definierar sig själv som just Ebba-Louise, inte som medlem av borgarklassen. Den traditionella borgerligheten tappar känslan av samhörighet. u börjar gemenskapsdemokratin bryta samman. Partierna forlorar sin forankring och utvecklas till klubbar for specialintresserade. Den ene ungdomspolitiker, den andre body builder, den tredje skinhead, den fjärde hacker. Det finns en subkultur for varje smak. Men den subkultur som mopsar upp sig och tycker sig ha rätt över de andra gör sig löjlig. När partiledningarna nu pliktskyldigast besöker partimötena träffar de pensionärer, som minns hur det var forr, och folk som aspirerar att bli ombudsmän, nostalgiker och karriärister, kort sagt. Hur ska man kunna överlåta åt sådana att fatta viktiga beslut om partiets program? Vad tar man sig till med en partikongress som forväntas ha olämpliga åsikter? Reducerar kongressen från beslutande till rådgivande organ? Och vad händer då med den ståndaktiga spillra som ännu trodde på demokratin, på gemenskapsdemokratin Inon1 partierna? När gemenskapsdemokratin fortvinar upphör idealiteten. Nu vill partifolk ha betalt. Vi saknar resurser, lyder det ständigt återkommande klagoropet. Produktverkstaden slutar fungera, partierna utarbetar inte längre några program, varken vmoner eller övertygande detaljer. Det är for övrigt säkrast så, man törs inte gå till val på något konkret som skulle kunna oroa marginalväljare. Så utarmas även marknadsdemokratin. Om politikerna varit korvfabrikanter hade löftena datummarkerats "otjänlig efter valdagen". Konkurrerande foretag har lärt sig att aldrig tala illa om varandra; konkurrerande politiker gör inget annat. Konkurrerande foretag törs inte avvika från sanningen; konkurrerande politiker törs inte hålla sig till den. Isande sanning Medborgarna går inte längre till sitt parti for att på ett civiliserat sätt dryfta och lösa sma kollektiva problem. Dilemmat är att de inte heller går någon annanstans i detta ärende. Den isande sanningen är att det inte finns någon annanstans att gå. Antag, till exempel, att rasister härjar på gatorna. Förut hade saken kunnat tas upp med rasisternas pappor i arbetarkommunen (eller på Rotary, for den delen) eller SVEN SK TIDSKRIFT rasisternas mammor 1 mjölkaffåren. Men nu? Nu finns mga fora, inga torg, inga lokaler, kort sagt inga institutioner, där viktiga, kollektiva angelägenheter kan behandlas. Gemenskapsdemokratin har slutat fungera i vårt land. Ingen fråga är viktigare for dem som känner ansvar for nationen än foljande: Hur konstruerar vi de nya institutioner som behövs for kollektivt, gemensamt beslutsfattande? Klassbaserade partier duger inte eftersom de gemensamma frågorna sträcker över klassgränserna, kyrkorna duger inte eftersom folk inte går i kyrkan, folkrörelserna duger inte eftersom de inte längre fungerar som folkrörelser, idrottsrörelsen och miljörörelsen har for snäva intressen. Det är dags att återuppfinna kommunerna. Kommunerna skapades år 1862 under ett omvälvande skede i Sveriges historia. En ny tid, industrialismen, bröt in och krävde nya institutioner. Det krävdes nya former for lokalt, demokratiskt beslutsfattande. Vi vet hur det gick. Konununerna blev sedermera tröga, byråkratiska kolosser. Tanken att gå till 27 < o m r :r: m m z kommunstämman för att dryfta viktiga lokala angelägenheter känns fullständigt främmande för nutidens medborgare. Sverige behöver nya, levande kommuner, dit alla medborgare kan gå för att diskutera viktiga saker, till exempel just rasismen på gatorna, knarket i den lokala skolan, huruvida snöröjningen ska kostas på lite mer, om skolpengen ska höjas med en tusenlapp vilket kanske blir 25 öre på kommunalskatten, om korvkiosken på torget ska ra bygga ut när det nu är så mycket busliv på nätterna i alla fall. Leninistisk illusion Löjliga småfrågor, säger någon. Visst. Livet består av småfrågor. Föreställningen om stora övergripande sammanhang är en leninistisk illusion. Demokratins ide är att vi löjliga småmänniskor med våra löjliga småproblem ska bestämma. I en levande kommun ska alla människor kunna vara med och bestämma om de vill. De behöver inte vara valda ombud, eJ ens partimedlemmar. Självklart måste sådana kommuner vara mycket mindre än dagens jättar, som för övrigt i genomsnitt är mycket större än europeiska normalkommuner. Kommundelar på några tusen personer borde ha rätt att knoppa av, inte bara på låtsas, som i fråga om dagens kommundelsnämnder, utan på riktigt. En 28 gång hade Sverige 5 000 kommuner. Kanske är det för många, kanske är det lagom. Det finns förstås problem med förslaget. Om alla rika kommundelar knoppar av står de fattiga kvar med ohanterliga kostnader. Det behövs ett mellankommunalt utjämningssystem utan statlig inblandning (i Medborgarnas Offentliga Utredningar 1991:3 Självständiga kommuner, finns en teknisk lösning). den nya kommunen blir politiken levande och meningsfull för vanliga medborgare. Det hålls kommunstämma exempelvis varje onsdagskväll. Alla vet på förhand vad som ska diskuteras. Det står i tidningen och på anslagstavlan på SVENSK TIDSKRIFT torget. Alla kan komma dit och diskutera, precis som på torget i det antika Aten. (Antalet röstberättigade medborgare i Aten var för övrigt ungefar lika stort som i Södertälje kommun. Det är något att tänka på för dem som inte tror att kvalitet kan uppträda små sammanhang.) Politikerföraktet rar sig en dödsstöt. Envar kan bli sin egen kommunpolitiker. Partiernas roll När gemenskapsdemokratin hanteras nya former kan partierna koncentrera s1g på sm marknadsdemokratiska funktion. Det viktiga blir inte hur partiprogrammet har tillkommit, det viktiga blir att det < o r :r: z verkligen finns ett program som kan övertyga väljarna. En Volvo tillverkas inte i demokratiska fom1er, men den säljs "demokratiska" former. Köparna kan välja och vraka. När man forsöker tillverka bilar demokratiska former far man Trabanter. Sådana bilar går inte att sälja om köparna far välja fritt. Medborgarna bör ha rätt till samma kvalitet när det gäller politiska program som när det gäller kommersiella produkter. När medborgaren frågar exempelvis "Vad tänker Du göra med sjukvården?" ska politikerna kunna ge ett genomtänkt och trovärdigt svar. Det kan ingen politiker idag. Politiken bör, for att främja demokratin, framtiden forsöka bli minst lika seriös som den konunersiella marknaden. Osäkert svar Ett framtidsparti konuner att ge ett tydligare svar på frågan "Vem är politikernas uppdragsgivare?" Idag är svaret osäkert. På sätt och vis är svaret partimedlemmarna, for det är partimedlemmarna som sätter kanelidaterna på listan, i vaije fall i vissa partier. På sätt och vis är svaret partiledningen, for om kandidaten inte uppfor sig som partiledningen vill så har den metoder att peta honom. På sätt och vis är svaret väljarna, fOr det är väljarna som lagt listan i kuvertet. Politikerna ska tjäna två ... tre herrar. Vem är det då som bestämmer? Marknadsdemokratin forenklar relationerna och gör väljaren till ensam herre och uppdragsgivare. Ombudet ska vara ansvarigt infor väljarna, punkt slut. (Sedan måste forstås ett parti kunna skydda sitt "varumärke" från galningar och forvägra vissa olämpliga personer att uppträda med partibeteckningen. Men detta är tekniska problem som går att lösa. En metod är att partiet nöjer sig med att auktorisera personvalskandidater som efter auktorisationen står på ungefår som när godkänner friskolor.) egna ben, skolverket Kandidaternas kvalitet Partierna tillhör de sista centralstyrda, tayloristiska organisationerna som återstår i landet. Resten av landets foretag och andra organisationer omdanar sig efter parollen "medarbetarna är vår främsta resurs". Ett framtidsparti kommer på liknande sätt att betrakta ombuden, politikerna, som sin främsta resurs. Det är politikerna som ska konfrontera väljarna och öka partiets marknadsandelar. Det är kandidaternas kvalitet, inte partiledSVENSK TIDSKR.IFT ningens, som kommer att bestånuna partiets öde. Dagens fixering vid partiledningarna är en reminiscens från en tidigare era. Precis som moderna organisationer andra delar av samhället konm1er framtidens partier att bli mer löst sammanhållna nätverk av självständiga, kompetenta individer som uppträder mer som egna foretagare än som traditionella arbetare. Det betyder inte att varenda politiker ska starta eget, men det betyder att de alltmer kommer att uppträda som personvalskandidater. Personliga kontakter Framtidspartierna konuner troligen att tilldela vaJje personvalskandidat ett eget distrikt i valkretsen. "Här, Nina, är Ditt område", säger partiet till politikern, "ut och kyss bebisar och skaffa Dig röster!" Så kan Nina skapa sig personliga kontakter med väljarna. Hon lär känna dem och vice versa. Idag står media mellan politikerna och medborgarna och vrider budskapen. Det som inte kan sägas på tio sekunder kan inte sägas alls, det vet alla politiker, for TV beviljar inte längre repliker. Med personvalssystemet kan ett av demokratins fundament återskapas, nämligen den direkta kontakten mellan uppdragsgivare och ombud. 29 < o r rn z