LEDARE: Den en offentliga sektorn dålig arbetsgivare F örr i tiden var det forknippat med status att arbeta inom den offentliga sektorn. Läkaren, läraren, prästen, polisen och soldaten var respekterade for sina yrken. Kontrasten var stor till de slitsamma och monotona arbetsuppgifterna pa de privata industriforetagen. Där var de anställda sämre betalda och hade inget att säga till om. Tig och lyd, var den ordning som gällde. Lite lever dessa schablonbilder fortfarande kvar. Men de kommer inte att göra det sa länge till. Inom det privata näringslivet har stora forändringar skett. Mänga smutsiga och monotona arbetsuppgifter som tidigare utfordes av människor utfors idag av maskiner. De nya yrken som principen var det ganska oväsentligt vad de anställda tyckte och tänkte. Ju mer kvalificerade arbetsuppgifterna blir, desto viktigare blir det for faretagsledningen att ha de anställda med sig. Sämre yrkesstatus Den offentliga sektorn har inte hängt med i utvecklingen mot att stärka medarbetarnas ställning. Många som arbetar inom skola, värd och omsorg upplever tvärtom att deras yrkesstatus har sjunkit. l slutet av 1950-talet tjä- nade en lektor v1d ett högre allmänt läroverk tva till tre gånger sa mycket som en vanlig industriarbetare. l dag tjänar en erfaren gymnasielärare, högt räknat, en och en halv gånger så mycket som en industriarbetare. Mycket har detta att göra med det har tillkommit inom industrin är som VI nämnde tidigare - att både mer kvalificerade och bättre industriarbetena har blivit mer betalda. Pa privata foretag ägnar man idag mycket tid at personalfrågor. Så länge arbetet skedde enligt löpande band- 2 kvalificerade. Men att andra yrken utvecklats forklarar knappast de offentliganställdas brist på medinflytande, utvecklings- och karriärSVbNSK flllSKIUFT möjligheter. Vi tror att forklaringen ligger i att den offentliga sektorn är en dålig arbetsgivare. De tjänster som den erbjuder är den som regel ensam om att producera. De anställda inom den offentliga sektorn - som är specialister pä att producera dessa tjänster - har alltsa bara en arbetsgivare att vända sig till. Om de tycker att arbetsvillkoren är for dåliga kan de inte gä till nägon annan. Att lönebildningen inom stora delar av den offentliga sektorn -se pä lärarna - sker som om ingenting hänt pä arbetsmarknaden de senaste 30 åren är också en forklaring. Den offentliga sektorn har dessutom ingen press på sig att garantera att tjänsterna håller en god kvalitet. Om servicen är dålig kan till exempel patienterna inte ga till en annan sjukvårdsmottagning. Landstinget har därfor inget behov av att belöna läkare, sjuksköterskor och värdbiträden som gör ett bra arbete. Centralstyrningen leder till att cheferna inom den offentliga verksamheten i praktiken har ett mycket begränsat inflytande. Ofta ställer politikerna krav som de omöjligen kan leva upp till. Resultatet blir svaga chefer som har svårt att vinna respekt hos sina medarbetare. Gyll skulle få sparken Ofta hör man att politiker skyller den offentliga verksamhetens brister på de anställda. Lärarna är får konservativa, brukar det till exempel heta. Arbetsgivare mom den privata sektorn skulle omöjligen kunna agera på motsvarande sätt. Tänk om Volvo gick med fårlust och Sören Gyll skulle gå ut och bortfårklara detta med att de anställda inte anstränger sig tillräckligt. Om Gyll gjorde detta skulle han ra sparken direkt. Det är fåretagsledningens ansvar att se till att medarbetarna anstränger sig och känner motivation. De som arbetar inom den offentliga sektorn borde egentligen känna en stor optimism infår framtiden. De tjänster som de har specialiserat sig på att utfara har en enom1 potential. Det finns goda skäl att anta att människor framöver kommer att efterfraga mer av vard, utbildning och omsorg. Skälet till att de offentliganställda ända inte känner optimism har att göra med den offentliga sektoms monopolställning. Den enda vägen att expandera och utveckla verksamheten är i princip att mer resurser tillfårs genom höjda skatter. Och de flesta inser att skatterna inte kan höjas mer. För att lärare, sjuksköterskor och andra yrkesgrupper inom den offentliga sektorn skall kunna ra utlopp får sin kreativitet krävs att de offentliga monopolen bryts. Självständiga enheter måste kunna växa genom att erbjuda en bra verksamhet, och dänned locka till sig fler "kunder". Detta kan ske på många sätt. Ett är att politikerna tillåter att det startas friskolor och privata vårdhem vid sidan av den offentliga verksamheten. Ett annat att de uppmuntrar de anställda inom den offentliga sektorn att "knoppa av" sina egna enheter och bli självstyrande. Under 90-talets början kom vi en bra bit på den vägen. Privata fårskolor knoppades av, friskolor startades, privata vårdhem etablerades och den fria etableringsrätten får privatläkarna infårdes etc. Men därvid har det tyvärr stannat. Idag är det de privata fårskolorna som stryker med forst när kommunerna tvingas prioritera. För bara några månader sedan fårsvårades villkoren får friskolorna avsevärt av ett riksdagsbeslut. En hel rad "avknoppningsprojekt" har stannat upp och inte sällan slutat i forn1 av ett konmmnalt bolag, ägt och alltjämt styrt av konununerna och politikerna. För några år sedan gavs boken Reirwenting Govermnent ut i USA (Osborn & Gaebler, Plume 1993). Den blev ett betydelsefullt bidrag till den amerikanska debatten om hur den offentliga verksamheten skulle SV ENSK TID S KI1..1FT fårnyas och utvecklas. Små självstyrande och målstyrda enheter med eget resultatansvar och med prestationsbaserad ersättning var Osborns och Gaeblers recept får en vitaliserad amerikansk offentlig sektor. Under de senaste åren har många amerikanska delstater infart så kallade "charterlagar" pa skolans omrade. Charterlagarna är ett regelverk som möjliggör får de anställda att under en begränsad tidsperiod "chartra" en offentlig skola. Villkoren varierar från delstat till delstat, men poängen är att skolan skall bli mer självstyrande. Charterskolor och charterlagar får offentlig verksamhet i största allmänhet är något som även borde infåras i Sverige. Ta sakett i egna händer Vägen till att stärka de offentliganställdas ställning går dock inte enbart via politiska beslut. Det handlar också om att de offentliganställda själva måste ändra attityd. Det håller inte att sitta och vänta på att arbetsgivaren skall ta initiativ till fårändringar. Förändringstrycket utifrån - från medborgare som är missnöjda med låg kvalitet och dålig service - måste kompletteras med ett fårändringstryck inifrån. Ta saken i egna händer! Bryt upp från den kultur och anda som präglat den offentliga sektorn. Trotsa den politiska motviljan och inse möjligheterna med att bedriva vård-, utbildnings- och omsorgsverksamhet i egen reg1. 3