- TILL SIST MAGNUS NILSSON: POLARISERING ÄR BESTÄLLD OCH SKALL VERKSTALLAS anngar som tittar pa Den vita musiken är annorlunda. D ~t är inte bara _15-20: ji och frisyrer. MTV. Rätt många 35-45- Textinnehållet är lika stereotypt som i åringar gör det också. De den svarta musiken. Men man kan ana att vill forsöka tro att de är 20. Kanalen har producenterna vet att de säljer till ett därfor stort genomslag. marknadssegment som håller på att lära En sak är oerhört tydlig. Nämligen sig annorlunda sociala koder: de vita ungrolluppdelningen mellan svarta och vita. domarna är ofta på väg till högre utbildDet finns en tydlig skillnad mellan svart ning. Existentiell ångest, miljöproblem och vit musik, blandade band eller artist- och den romantiska kärlekens mysterier grupper är jämforelsevis ovanligare i dag har en framträdande plats. än for 20 år sedan. skillnaderna mellan synen på könsroiMycket av den svarta musiken har lema i texter och musikvideor är martexter av låg kvalitet, eller åtminstone kant. De svarta kvinnorna är alltid med litet kognitivt innehåll. Videorna till enormt sexiga på ett traditionellt sätt, är nästan alltid starkt fokuserade på en även om stor byst oftast är bortprioriterat eller ett par tre grabbar. De dansar eller på hårdträningens altare. Den typ av nött, går gängstöddigt omkring i någon sorts mager och lite stripig pop-tjej som gettomiljö. Kring och efter sig har de en kommer i vit version finns nästan inte flock unga kvinnor och några ytterligare alls. unga män. Vältränad muskulatur, vålds- Skillnaden bland killama är lika marsymboler och sexualitet - "anspelningar" kant. De svarta grabbarna är vältränade - är inte rätta ordet, om man säger - - med ett par undantag, bl a rapparen blandas med tydliga referenser till afri- Notarius B.I.G som är respektingivande kansk kultur. Smycken, hävdingestavar fet. Deras roll och status bygger på kroppskrafter och, kan man ana, på en otrolig sexuell formåga. De vita är ofta rena nördar. Magra MAGNUS NILSSON ärfor/agsredaktör på Timbro. SVENSK TIDSKRIFT 285 ~-- .._ ... - ........_......._ __ med fjuniga skägg, for stora koftor, lustiga luvor och Fendergitarren hängande nere vid knäna. Tuffingvarianterna är den klassiska arbetarklassrockaren av engelskt snitt eller ensamvargen på HD. Ingen av dem stoppar näven i fickan men de grundar knappast sin status på att visa upp den vackra kroppen. Och en video med den sortens grabb, dansande fram längs gatan med en flock kurviga blondiner i släptåg, skulle i bästa fall uppfattas som någon sorts skämt. Ingen inbyggd rasism En tolkning av denna verklighet som ett resultat av den i systemet inbyggda rasismen är lätt att göra. De fårgade är natur. De vita är intellekt. Att de fårgade grabbarna är vackra och har framgång hos kvinnorna kan väl vara dem väl unnat. Det är ändå de vita som har uppfunnit TV:n, synten, videon, CD:n, bok- och marknadsforingen. De är nördar när de är 20. Men de sitter på leken när de är 50. Då har den svarte redan varit död i 15 år, ihjälskjuten i ett gängbråk eller död av flaskan eller glaspipan med kokainbas. Men så är det inte. Musik- och mediaindustrin har ingen inbyggd rasism. l Tvärtom finns det ingen ände på all god vilja och alla ädla tankar som musiker, skådespelare, regissörer och ägarintressen har uttryckt genom åren. Sannolikt finns det ingen bransch i hela världen som har politisk korrekthet. Det är marknaden som efterfrågar bilden av den militante afro-amerikanen. Och marknaden är svart. Det är afroamerikanerna som köper och vidmakthåller bilden av sig själva som sex- och våldsinriktade mansgrisar. Det är naturligtvis delvis ett symptom på den rasism som finns i det amerikanska samhället och traumat från slaveriets dagar: många upplever väl att de inte har så mycket annat att vara stolta över och bygga sin identitet på. Men det är också resultatet av medveten agitation från svarta ledare som bygger sin makt och sitt inflytande på aggressiv rasmedvetenhet Självklart kommer den bilden aldrig att bidra till att forbättra de svartas situation. I Sverige kan vi tydligt se utvecklingen av ett liknande mönster. Det byggs upp på ungefår foljande sätt. Den som kormner som invandrare till ett land ligger ofta i underläge. Han saknar språket, han saknar kanske formella meriter trots reella kunskaper, han saknar den kulturella kompetens och det kroppsspråk som är lika specifikt for ett samhälle som det talade språket. Allt detta handikappar. Naturligtvis kan detta kännas mycket en starkare tradition av samarbete mellan tungt, men accepteras av de flesta. Man olika raser och folkgrupper än den ame- valde själv att flytta, man vet att samma rikanska musikindustrin. Och MTV är sak drabbar invandrare i det forna hemvärldens mest inflytelserika plattforn1 for landet. Det är trist, men det är rättvist. 286 SVENSK TIDSKRIFT För andra generationen är det inte lika lätt att acceptera situationen. De har inte valt. De upplever självklart att de bör ha samma standard och status som alla andra. Det uppstår missnöje. Det är så det är i fororter som Rinkeby och Alby. Det finns här en marknad for tyckare och politiskt entrerprenörskap. Kort sagt: polarisering är beställd och skall verkställas. Efter skottdramat på Stureplan antogs slentrianmässigt att det varit chilenaren som var skyldig och på kultursidorna sociologiserades det gråtmilt om segregationen. Det var i själva verket medelklassvensken som skjutit. Typiskt nog är det tre invandrargrabbar som oftast forekorruner i media som fore detta slagskämpar. Nu håller de på med antivåld i stället men motsättningarna mellan svenskar och invandrare framhålls ständigt. I ett samhälle som i princip saknar rasism och grovt gängvåld håller bilden av den framgångsrike invandrargrabben på att bli bilden av en ungdomsbrottsling som lärt sig antirasistiska slagord. Vi ser nu tydligt hur representanter, ofta med den for sådana speciella egenskapen att inte vara representativa, uttalar sig om orättvisorna i det svenska samhället. Varenda motgång är tecken på rasism. Vandalisering begången av ungdomar som egentligen aldrig saknat någonting motiveras med arbetslöshetsstatistik. Hela kitet, med retorik och verklighetsbild är direkt hämtade från de ameri- ''Efter skottdramat på stureplan antogs slentrianmässigt att det varit chilenaren som var skyldig och på kultursidorna socialogiserades det gråtmilt om segregation. Det var i själva verket medelklassvens ken som skjutit. ' ' kanska videorna. Bandet Latin Kings rap är en blåkopia av den amerikanska musiken. Klädstilen är direkt kopierad. Bakvänd basebollkeps, stora och långa tröjor och byxor och oknutna basketskor. Den stora grupp av invandrare i Sverige som pluggar, jobbar, är foretagare och for övrigt ingår i det svenska samhället är snart helt marginaliserad i media. Man kan också konstatera att i stort sett inga invandrare finns på nyhetsredaktionerna. De är hänvisade till kultur och lättare underhållning. De far också huvudsakligen uttala sig i sin egenskap av invandrare (det måste väl trots allt finnas ganska många som har intressanta saker att säga på något annat tema än att de inte är fodda strax syd om polcirkeln?). Den nya forebilden for unga invandrare är inte bra. Arbetsmarknad och karriärvägar for den som kan klottra tunnelbanetåg och räkna upp oforätter är nämligen mindre än man kanske tror. SVENSK TIDSKR.IFT 287