Looking at the Sun (Pantheon, 1994) menta tanken att tönm1a de stora mentalbeskriver han det östasiatiska ekonomiska vårdsinstitutionema. systemets uppgång. Sociala frågor används ofta i amerikansk debatt som slagträ i den grundläggande ideologiska debatten - den som handlar om statens och "den nya klassens" makt i relation till medborgama och deras formåga att i frivilliga fom1er lösa sma och medmänniskornas bekynmler. De hemlösa har i högsta grad använts som ett instrument for vänsterns ideologiska offensiv. Christopher Jencks har i The Horne/ess (Harvard University Press, 1994) gjort ett viktigt inlägg i den debatten. Hans slutsats är att ett rikt samhälle bör sträcka ut sin hand till de misslyckade och de sjuka, men han ser inte hemlösheten som orsakad av medveten politik, med undantag for den i sig välCARL JOHAN LJUNGBERG: Frihandelifabel Till slut några ord om två böcker som faller en smula utanfor genreetikettema. Russeli D. Roberts har skrivit en underhållande fabel om frihandel och protektionism, The Choice (Prentice Hall, 1994). Den kan knappast översättas till svenska, men däremot borde någon ta initiativet till att skriva en sådan bok for den svenska läsekretsen. Martha Bayles har säkert många SvTläsare foljt i Wall Street Journal. Hennes bok Ho/e in our Soul (The Free Press, 1994) handlar om hur skönhet och mening forsvinner ur amerikansk populärmusik. DYGDIGT ELLER BARA VALPIGT? D en amerikanska innedebatten har nyligen rangats av ordet dygd. "Virtue" är verkligt "hett" nu som framgår av en titt i många forlags utgivningslistor. Många som länge varit blaserade moralrelativister eller marknadsliberala spontanister talar med nyforvärvat Dygdemas bok, Red. Magnus Palm, Brombergs 1994. allvar plötsligt om "virtue". Vid ett besök i Chicago nyligen såg jag i boklådorna travar, nej berg av något som kallades The book cif virtues, en antologi med "great moral stories" sammanställd av den forsigkomne foredetta utbildningsministern Bill J Bennett. Allt vore väl om detta nya intresse verkligen pekade mot en djupare omprövning av den vänsterliberala anda som länge dominerat i USA eller speSVENSK TIDSKRIFT 217 glade en önskan att nyformulera den etiska grunden för ett fritt samhälle. Mycket tyder tyvärr på att den nya dygdvågen väckts av samma födgeni som en gång skrev "Hur man blir rik och vinner vänner", fast temat nu råkar ha blivit dygd. Man frågar sig för hur länge? Bennetts bok har av Brombergs nu utgivits i en svensk version, redigerad av Magnus Palm och med en del tillskott av allt från Selma Lagerlöf till Mikael Wiehe. Vad är det då som Dygdernas bok finner värt att anbefalla till moralisk resning? Här finns visst storslagna texter som Perikles gravta1, med dess strama besinning och maning till självkritik, flera ländskhet som Strindbergs Drömspel avsåg att framkalla. Ibsens bild av livslögnen (boken citerar ett känt stycke ur dramat Vildanden) är i sin tur mer psykopatologiskt än moraliskt vägledande. I Dygdernas bok serveras dock också tidlösa berättelser om mänruskans villkor som Filernon och Baukis (om det gudfruktiga paret som belönades genom att förvandlas till träd med grenarna tvinnade om varandra) eller sköna dikter som William Blakes Lammet och tigern, Stagnelius Vän! I förödelsens stund och John Donnes Yvs icke, Död. Dessa förtjänar att spridas. Som helhet är dock boken ofta fladdrig och ogenomtänkt. Den tycks vilja fylla ett moraliskt ton1rum bibelpärlor (delvis återberättade) samt en med en halvhjärtad litterär gest. del av Aristoteles etiska resonemang. Samtidigt ges prov på modem sentimentalitetskult i dess prydno - sagan om Skönheten och odjuret, Flickan med svavelstickorna och ett par av Martin Luther Kings tal. (Den moraliskt komplicerade King har i USA nyligen avslöjats som akadenusk plagiator. Han skrev nämligen av, har det uppdagats, betydande delar av sin avhandling ur andras verk.) Att Mark Twain och Falstaff Fakir hade ironins stora gåva påminns vi här om - men vad säger de valda texterna oss egentligen om dygd? Utdragen ur Tove Janssons muminböcker är charmiga - men vilket är budskapet? Visst är gudadottern Indras ord sköna - men tagna ur sitt sammanhang förmedlar "Det är synd om människorna" lätt ett sentimentalt budskap långt från den subtila österSamtidigt skulle mycket stå att vinna på en koncentrerad och systematisk genomgång av vad moral är, där exempel fick ta de gängse abstrakta resonemangens plats och vikten av personlighet och karaktär framhävdes. Moral tillägnar vi oss självfallet sällan genom att nöjesläsa aldrig så välformulerade textutdrag. Den växer fram genom vanemässig självkritik och ur plågsam erfarenhet. Detta fordrar i sin tur att grunden är lagd genom att de människor i vars krets vi formas delar "en vana i samma riktning" med T. S. Eliots träffande ord. Moral måste vara vanemässig för att bli verksam. Det värdefulla med Dygdernas bok är dock att den källa till ett gott liv som litteraturen (om vi söker dess lärdomar mer fullödigt och inte i korta utdrag) kan utgöra här framhävs på nytt. 218 SVENSK TIDSKRIFT