Nils-Eric Sandberg svararJohan Hakelius: VIsiONEN MÅSTE GöRAs LEVANDE S ocialismen har ett pedagogiskt övertag mot borgerligheten. Den har nämligen en begriplig vision av framtiden. Det socialistiska samhället ska en gång bli fårcligt, brister och konflikter är borta, de nu orättvist behandlade ska fa full rättvisa (på sina fienders bekostnad). Handikapp Visionen är lockande eftersom den bjuder ett svar på mångas frågor, och en definitiv förklaring. Socialismen är inte bara en ideologi utan också ett instrument som styr all utveckling till ett visst slutmål; sedan är all ovisshet, all påfrestande fårändring över. Beskriva det färdiga samhället Borgerligheten har här ett handikapp. Det liberala samhället är öppet. Ett fritt samhälle där alla är fria att följa sina önskemål kan aldrig ha ett i fårväg känt slutmål. Resultatet blir vad det blir; vad det blir kan ingen veta. En liberal vision kan aldrig beskriva det fårdiga samhället, aldrig lova ett slut på fårändring och NILS-ERIC SANDBERG är ledarskribeur i Dagens Nyheter. konflikter. Därmed kan den - får många - aldrig bli lika enkelt lockande som socialismen. Attraherar människor Just därfår måste borgerligheten ta upp den pedagogiska konkurrensen med socialdemokratin. Den måste bemöda sig om att formulera en liberal vision av det öppna samhället, av den personliga friheten och det personliga ansvaret - så att denna vision beskriver hur ett liberalt samhälle ser ut, och attraherar människor som inte vill ha sin framtid dirigerad av ett gäng planerare i kanslihuset och kommunstyrelsen. Utlovar slut på historien Det var den enkla tanken i min artikel i Svensk Tidskrift nr 5 1994. Jag hänvisade till Bertrand Russelis parallell mellan marxism och kristendom: Båda har samma struktur, de ger en förklaring på det onda och utlovar ett slut på historien där det goda vinner. Johan Hakelius replikerar (SvT 1994:6) att skillnaderna mellan den kristna och den marxistiska världsbilden är intressantare och viktigare än likheterna. Marxismens utopi är ett utslag av SVENSK TiDSKRIFT 51 högmod, kristendomens av ödmjukhet. Ändå är Russelis parallell mellan Jag instämmer till stor del. En viktig marxism och kristendom inte utan skillnad ligger i synen på familjen: for intresse. På sjuttiotalet gick en våg av kristendomen är den en grundläggande vänsterväckelse över skolorna och unienhet, medan marxismen vill eliminera versiteten. Åtskilliga teologer fann att de grupper som fungerar oberoende av egentligen hörde hemma i vänstern. En staten. del av dem har nu hunnit till biskopsstaFrikyrkliga rörelserna Hakelius skriver att "Det finns gott om historiska exempel på att den kristna utopin, om dess andlighet tas på allvar, snarare understödjer klassisk liberal misstro mot samhällelig ingenjörskonst än marxism." Visst. Man kan peka på de frikyrkliga rörelserna som stödde liberalismen i opposition mot statsmakten, som var högkyrklighetens forbundna. Omvänt finns gott om exempel på motsatsen. Ta Luther. Han underkände kyrkans auktoritet genom sin tes att den enskilde inte behöver gå via prästen och kyrkan for att fa kontakt med Gud. För att fa furstarnas stöd mot påven insatte dock Luther fursten som kyrkans av Gud givna överhuvud. Därmed återupprättade han det kyrkliga primat han i forstorre forsökte störta. Och i århundraden växte kyrka och kristendom ihop med staten och dess sociala ingenjörskonst. Maktens förmåga till anpassning Hakehus kan mot detta invända att staten och kungamakten utnyttjade kristendomen for sina syfte. Visst. Den kristna utopin har använts både for och mot makten. Förklaringen ligger inte enbart i utopin utan lika mycket i maktens formåga till anpassning. diet. Ren förvirring Biskop Ytterbergs polemik mot tillväxten och biskoparnas brev om rika och fattiga länder kan i allt som handlar om ekonomi avfärdas som ren forvirring. Men där finns en kärna av tankar om motsättning mellan onda/rika och goda/fattiga som speglar evangeliernas kristendom. De ligger nära socialismens foreställningar. Jag refererade till Russelis parallell just for att den belyser socialismens drag av forkunnelse med löfte om en bättre och slutgiltig värld. En av kommunismens hårdaste kritiker, James Burnham, betonar i sin bok The Coming Defeat oj Communism att marxismen innehåller en eskatologisk myt, alltså en beskrivning av historiens slut. Inget slutmål Men: min huvudpoäng är att de borgerliga partierna måste visa att det fria samhället är ett resultat av fria individers beslut. Just därfor är det inget slutmål, det kan inte bli färdigt. Borgerligheten måste visa att det öppna fria samhället är bättre än socialismens som blir färdigt, men just därfor slutet. Där sitter individen fast. 52 SVENSK TIDSKRJFT -