l TILL SIST MAGNUS N!LSSON: OM HÄXOR, VETENSKAP OCHEU A ntropologen Evans- möjligheter att identifiera häxorna och Pritchard studerade på ji att skydda sig mot deras kraft: häxdok- 20-talet föreställningarna l torn bistod med sådana tjänster. om magi och häxeri bland Naturligtvis fanns det olika orakel för att Azandefolket mitt inne i mörkaste Afrika. Hans bok Witchcraft and Oracles among the Azandes är en socialantropologins klassiker, i skuggan av endast Bronislav Malonowskis Sex and tabu among the savages (det gäller att kunna sätta den bästa titeln!). En av Evans-Pritchards teser är att tron på magi och häxor hos Azandefolket hade en strikt rationell karaktär. Föreställningarna tjänade som förklaringsmodeller för händelser i helg och söcken. Sjukdom hos familj eller husdjur, olyckor och annat elände kunde bero på svart magi, utövad av någon annan stammedlem. Anledningen kunde vara att man dragit på sig avund genom att vara vacker eller framgångsrik, eller skaffat sig l fiender på annat sätt. Det fanns dock MAGNUS NILSSON ärfor/agsredaktör på Timbro. göra förutsägelser och även möjligheter att genom vit magi förbättra förutsättningarna för sitt livsprojekt. Poängen är att allt hängde ihop. Det fanns samband som kunde förklara och förutsäga och metoder för att klargöra och påverka dessa samband. Magin och häxeriet var inte något osystematiskt och förvirrat kaos av skräck och folktro. Azandefolkets världsbild var rationell även om den inte var vetenskaplig. Tur och otur Vi svenskar är närmare Azandefolket i vår uppfattning om världen än vi tror. "Vilken otur. Hade jag inte fatt motorstopp så hade jag hunnit med flyget" säger VI utan att blinka. Alternativt "Vilken tur att bensinen räckte ända fram till samhället, jag som hade glömt att tanka." I båda fallen talar vi om faktorerna "tur" och "otur" som 422 SVENSK TIDSKRIFT - om de existerade och faktiskt påverkade j ementarpartiklar. Många av oss kan dessvad som hände. utom rabbla att "energin är lika med Men ingenting sådant som "tur" eller "otur" finns. Vad som finns är en massa kausalsamband om vilka vi kan veta ytterst lite. Motorstoppet berodde på l regn och att fordelardosans lock hade sprickor, vilket i sin tur berodde på ·att hårdgummiblandningen blivit for kall på fabriken i Wolfsburg p g a ett strömavbrott orsakat av en tekniker som tillbringat natten med en flaska vodka och grannfrun, vilket i sin tur berodde på att... Falsk rationalitet Att bensinen räckte berodde på att sträckan mellan lantstället och byn inte var 20 utan 14 kilometer. Morfar hade alltid ljugit om sin dryga skolväg for att vinna medlidande. O s v. Detta är inte det enda exemplet på hur vi har en sorts falsk rationalitet. Dess funktion är att maskera världens komplexitet och oöverblickbarhet. Vårt forlitande på politiker, myndigheter och auktoriteter är ett utflöde av samma behov av total forenkling: det funnes annars inget rimligt skäl till intresset for Birgitta Dahls åsikter om energipolitik eller godtycklig popstjärnas funderingar över ozonhålet. Till detta kan läggas skrock, kristallhealing, UFO:s, fårgterapi, potatisvatten och nom1al religiositet. De vetenskapliga delarna av vår världsbild är ofta nog ganska tunna även de. sjukdomar forklarar vi med bakterier och virus, ljuset vet vi är elektromagnetisk strålning, vi står på jorden på grund av gravitationen och vi talar om elmassan gånger ljusets hastighet i kvadrat". Men, handen på hjärtat, for hur många av oss är detta mer än ord? För hur många av oss betyder de inlärda vetenskapliga uttrycken mer än vad onda ögat och häxkraft gjorde for Azandefolket? Den moderna fYsiken går i själva verket inte att uttrycka i vanligt språk, och när vi ändå gör det talar vi i själva verket om ingenting. Men hela vår identitet som europeer och medlemmar av en kultursfår hänger på illusionen om vår rationalitet och vetenskaplighet.* Utan dessa foreställningar är vi inte vi. En annan viktig foreställning är vår fOreställning om nationaliteten och nationalstaten. Utan att forstå vad en nation är, kan man inte forstå den moderna europeen eller dennes historia. Detroniserade nationalstater Observera att jag inte talar om någon speciell nationell identitet utan om den generella iden om vad en sådan består av. Själva k.itet är ju lika for alla nationer: Flagga, karta, och nationens sång, epos, skald, frihetshjälte, maträtt, dryck, dans och arvfiende. Detta är bakgrunden till oron när nationalstaten detroniseras av kapitalmarknader, internationella foretag och internationellt politiskt samarbete. Att fransmännen fortsätter att vara fransmän, tyskarna tyskar och svenskarna svenskar är en ringa tröst när de politiska och ekonomiska eliterna visar att de uppfattar detta som oviktigt. "Var inte oroliga. Ingenting kommer hindra er att fortsätta SVENSK TIDSKRIFT 423 med era pittoreska och provinsiella seder och bruk", är inte det vad de egentligen säger? Oron mal. Eliterna driver internationaliseringen. Ett av fundamenten for vår självförståelse rubbas. Ingenting säger att denna process inte har en möjlighet att sluta lyckligt: nationalstaten var bra, men några hundra års krig har visat att institutionen har en eller annan brist. Ny identitet Också nationalstaterna var centraliserade politiska projekt. Genom lagen, skolan, kyrkan och framfor allt tryckpressen (som drev fram ett riksspråk genom standardisering) skapades nationen. Bybon fick en ny identitet: han blev medborgare. Detta projekt tog tid och genomfordes inte utan friktion. På sina håll gick det över styr. Motsvarande process sker nu men faran är att den politiska eliten tar lite for lätt på problemen. Möjligheten att genom rationell argumentation forändra grundläggande föreställningar är nämligen liten. Att forändra den europeiske nationalstatsmedborgaren till europamedborgare är att forändra hans identitet. ''Eliterna driver internationaliseringen. Ett av fundamenten för vår själiförståelse rubbas. Ingenting säger att denna process inte har en möjlighet att sluta lyckligt: nationalstaten var bra, men några hundra års krig har visat att institutionen har en eller annan brist. ''Den gamla kan inte forsvinna fortare än den nya tar form. Går det for fort sker samma sak som hos Azandefolket när engelsmännen fårbjöd häxeriet. Det som skulle kunna ha blivit en fordel for dem ledde till samhällets nedgång. *OvallStående är inte ett ifrågasättande av rationalitet, modemiserir~g, EU och det önskvärda i rektJiska och vetemkpliga framsteg. Jag är en Jauatisk auhätJgare till allt sådattt, inklusive kämkrafi, getHeknologi och mämiiskmis oavbmwa dissekerafide av uaturem inuersta sambatid och bestdttdsdelar. Vad jag ifrågasätter är deti vardagliga uppfattningen om vdr rationalitet. 424 SVENSK TIDSKRIFT