HUR GICK DET MED SYSTEMSKIFTET? ANDERS JOHNSON Sedan valet 1991 har stora delar av den offentliga sektorn iffektiviserats. Det har skettgenom bland annat privatiseringar och genom införande av konkurrens även mellan offentligt drivna verksamheter. Misstag har begåtts men politiken har i stort ändå varit mycketframgångsn'k. D ebatten om ett systemskifte i den offentliga sektorn från monopol till konkurrens är inte mer än tio år gammal. Det var 1984 som UlfAdelsohn och Bengt Westerberg gjorde detta krav till en partipolitiskt viktig fråga. Stort motstånd Under 1980-talet hände dock inte särskilt mycket som forde denna fråga framåt. De socialdemokratiska regeringarna började visserligen genomfora avregleringar som i vissa fall knappast ens diskuterades i de borgerliga regeringarna 1976-82. Men i huvudsak handlade dessa om privat foretagsamhet eller offentlig affårsverksarnhet, inte om traditionella kollektiva nyttigheter eller välfårdsfunktioner. Där var det socialdemokratiska motståndet mot verkliga systemforändringar stort. Minns Lex Pysslingen, Dagmar, City Akuten! Till detta kom de fackliga organisationernas forändringsmotstånd. LO-kongressen 1991 ställde sig exempelvis bakom en rapport som forklarade att "99 procent av omsorg och utbildning kommer också inom tio år att vara just offentlig". Privata daghem Vissa socialdemokrater forespråkade tidigt en annan linje. Kjell-OlofFeldt hade 1984 i boken Samtal med Feldt uttalat sig for bl a privata daghem. Han fick hård kritik for detta, vilket han kommenterade på foljande sätt i sina memoarer: "Det smärtade mig att se mina kamrater stå där likt strutsar med huvudena nerkörda i sanden for att slippa se och ....................................................................... höra. Motståndet mot privata dagis var ANDERS JOHNSON arbetar på SAF:s avdelning dessutom bara toppen på det isberg av "Företag och medarbetare". doktriner, som forhindrade experiment SVENSK TI DS KRi f-T 229 och initiativ for fornyeisen av samhälls- Trögtförnyelsearbete verksamheten." Ändå är det en utbredd uppfattning att Så sent ~om 1989 skrev Kjell-Olof fornyelsearbetet har gått trögt. Det finns Feldt emellertid i finansplanen att de of- flera orsaker till detta. Ugkonjunkturen fentliga monopolen skulle bibehållas har minskat intresset att knoppa av och inom vård, omsorg och utbildning. Pri- att starta nya foretag. Det har varit svårt vata entreprenörer var bara välkomna for politiker och tjänstemän att ställa om inom områden "vilka lämnar relativt sett från en monopolkultur till en konmindre bidrag till rättvisa och trygga lev- kurrenskultur. Det har varit alltfor vannadsvillkor for medborgarna". ligt med oprofessionella upphandlingsforfaranden. Detta har dels medfort att ett Marknadsliknande forutsättningar antal privata alternativ slagits ut i de konskuggan av Berlinmurens fall böljade kreta upphandlingsärendena, dels att andet emellertid även hända saker i den dra foretag kan ha dragit sig fOr att gå in svenska välf<irdssektorn. Hösten 1990 på de kommunala marknaderna. öppnade riksdagen möjligheter for statsbidrag till personalkooperativa daghem och våren 1991 beslutade den om mer generösa bidragsbestämmelser for friskolor. I budgetpropositionen 1991 sades att "den offentliga sektorn måste utsättas for mer marknadsliknande fOrutsättningar" och att "entreprenader och upphandling bör prövas systematiskt i den offentliga verksamheten". Men det var forst efter valet 1991 som det skapades verkliga forutsättningar for ett systemskifte. Regeringen Bildt har genomfort flera reformer som underlättar systemforändringar i den offentliga sektorn, t ex genom att villkoren for privata läkare, tandläkare, daghem och friskolor har forbättrats. Valet 1991 innebar också att många kommuner och landsting fick Betydande besparingar Jag vill ändå hävda att den generella bilden av systernskiftet ofta är alltfor negativ. Det finns många exempel på entreprenader där offentliga sektorn gjort betydande besparingar. Under senare år har det också genomforts ambitiösa forsök att överlåta valmakten direkt till konsumentema, framforallt inom barnomsorg och skola. Några siffror som belyser detta: • Ungefår 10 procent av barnomsorgen drivs i icke-kommunal regi. Mellan 1992 och 1993 minskade antalet barn i kommunala daghem från 295 000 till 293 000. Samtidigt ökade antalet barn i privata daghem från 20 000 till 27 000. politiska majoriteter som ville genomfora • 1991 fanns 66 friskolor. 1993/94 finns sådana forändringar. det 189 friskolor i verksamhet (med 230 1,5 procent av det totala antalet skolbarn) på grundskolenivå. skolverket SVEN SK T! DS KRI FT har beviljat ytterligare ett 70-tal skolor Inget tyder heller på att omställningstillstånd att starta. kostnader och oundvikliga misstag har en • Entreprenadandelen inom äldre- och handikappomsorgen var cirka 4 procent 1993, vilket var fyra gånger högre än 1991. Enligt Kommunforbundet ökade under 1993 andelen privata entreprenader i drygt 40 procent av kommunerna. 28 procent av kommunerna har sådana planer for 1994. Kommunforbundet skriver: "Benägenheten att öka den privata produktionen skiljer sig starkt mellan kommuner med borgerlig och socialistisk majoritet. I gruppen storstäder, fororter och större städer planerar två tredjedelar av de borgerliga kommunerna att öka den privata produktionen 1994 men bara en femtedel av de socialistiska." Stora vinster Det finns ett par seriösa forsök att överblicka det kommunala systemskiftet. Ett är Stefan Fölstes m fl: Sveriges systemskifte i fara? - Erfarenheter av privatisering, avreglering och decentralisering, IUI 1993. Stefan Fölster gör där följande bedömning: "En sammanfattande bedömning är att många av systemskiftets åtgärder har lett till forbättringar och ibland till stora vinster. Det kan heller inte råda någon tvekan om att de offentliga utgifternas tillväxt och den låga effektiviteten på många områden gjort situationen ohållbar. Ett systemskifte var därfor ofrånkomligt. sådan omfattning att de hotar systemskiftet. Ändå blir slutsatsen att det gjorts tillräckligt många undvikbara misstag under systemskiftet for att skapa en oroande helhetsbild. Dels måste man utgå ifrån att liknande undvikbara misstag även görs i systemskiftets fortsättning, dels ger misstagen styrka åt politiska bakslag som kan ställa systemskiftet i farozonen." Praktiska svårigheter Fölster studerade 96 kommunala verksamheter, varav 60 har överforts till privat regi eller decentraliserats medan de övriga ingår i en kontrollgrupp. Ser vi till hur kostnaderna forändrats blir bilden följande (siffrorna VIsar kostnadsreduktionen före och efter kvalitetsjusteringar i procent): • privatisering - 8,6 • decentralisering av budget- och intäktsansvar - 7,5 • decentralisering av budgetansvar - 3,1 • kontrollgrupp - 3,6 -12,3 - 9,8 - 4,2 - 3,6 Arne Svensson har, på uppdrag av socialdepartementet, gjort en studie av den kommunala reformverksamheten (Ds 1994:50 Valfrihetsrevolutionen i praktiken). Även han pekar på praktiska svårigheter och brister i reformarbetet: SV EN SK TIDSKR.I r:T 23 1 Brister i avtalen "Under den senaste tiden har det publicerats ett flertal revisionsrapporter med kritik mot upphandlingen av tjänster inom bl a vård, omsorg och internservice i konummer och landsting. Oftast har det att forsämra verksamhetens kvalitet. Enskilda initiativ uppmuntras. Sju av tio upphandlingar går till utomstående entreprenörer. Målet uppnås varit brister i avtalen som stått i fokus for Konkurrensutsättningen kommer att revisorernas kritik. - De påtalade bristerna i avtalen är mycket allvarliga. Trots det skulle jag vilja påstå att dåliga avtal inte är huvudproblemet. Ett större bekynuner än de avtal som har formulerats mer eller mindre väl, är alla de avtal som inte har skrivits (med andra ord att så ta upphandlingar har genomfarts). Det som är gjort är gjort och kan ge värdefulla erfarenheter for framtiden. Men vem lär av det som är ogjort?" Både Fölster och Svensson ger alltså uttryck for en i grunden positiv inställning till systemskiftet. Men de pekar samtidigt på praktiska svårigheter i reformarbetet. Deras slutsats är att det kunde ha gått ännu bättre om man agerat skickligare. Det är tyvärr signifikativt att Kmru1mnforbundets tidning KommunAktuellt har presenterat bägge dessa undersökningar som svidande kritik av systemskiftet. Enskilda initiativ Två huvudmän som kommit långt i systemskiftet är Stockholms stad och Stockholms läns landsting. Stockholms stad har genomfort ett omfattande forändringsarbete med delvis mycket lyckat resultat. Konkurrensen har använts som ett medel att sänka stadens kostnader utan innebära kostnadsminskningar motsvarande minst 236 Mkr 1994 vilket motsvarar 30 öre på kommunalskatten eller 1000 kronor per år for en normalfamilj. Huvuddelen av de minskade kostnaderna ligger inom socialtjänsten (150 Mkr) och gatu- och fastighetsnämnden (ca 66 Mkr). Konununledningen bedömer att staden med marginal kommer att nå må- let for konkurrensprogrammet, dvs minst 10 procent lägre kostnader på fem år. Detta innebär besparingar på cirka 800 Mkr. En annan effekt av konkurrensprogrammet är att det nu växer fram en helt ny marknad for enskilt drivna foretag där det tidigare rådde konununala monopol. Över 200 nya foretag har startats sedan valet 1991 for att arbeta med offentlig service. Över 120 foretag har startat enbart genom avknoppningar från Stockholms stad. Även om många av dessa foretag är enmansforetag så sysselsätter de tillsammans över 1 000 anställda. Det stora flertalet av dessa foretag ägs, leds och drivs av kvinnor. Stora besparingar Stockholms läns landsting har beslutat att minst 20 procent av landstingets verksamhet skall vara utsatt får konkurrens 232 SV EN SK TIOSKRI FT genom anbudsupphandling eller kund- Misstag har begåtts valsmodeller fåre årsskiftet. Detta mot- Det finns alltså många framgångsrika exsvarar 5,6 miljarder av landstings- empel på reformer som syftar till att bryta budgeten. Hittills har landstinget sparat upp de kommunala monopolen. Men mellan 8-30 procent på varje upphand- misstag har inte saknats. Av misstag kan ling. Kostnadsbesparingarna har beräk- man lära sig. Här är några viktiga slutsatnats till i genomsnitt 15 procent, eller ser: 840 miljoner kronor. Om alla kommuner och landsting är • att beställarkompetensen i kommuner lika framgångsrika i sin konkurrens- och landsting måste öka, utsättning som Stockholms stad och Stockholms läns landsting är besparings- • att kostnadskalkylerna for offentlig potentialen mellan 10 och 15 miljarder verksamhet måste bli rättvisande, kronor. Man kan naturligtvis hävda att möjligheterna till konkurrensutsättning • att kommuner och landsting tydligt är störst i storstadsområden. Men å andra skiljer på upphandlande och producesidan har inte konkurrensutsättningen i rande verksamheter, Stockholm varit utan problem. Om andra kommuner och landsting lär sig av • att kommuner och landsting effektivt Stockholms misstag, bör man kunna nå forhindras att ägna sig åt affårsverksarnännu större vinster. het som ligger utanfår deras kompetensområde. SV EN SK TIDSKRI FT 233