FINNS DET ALTERNATIV I SOCIALPOLITIKEN? ULF KRISTERSSON Detfår vara slut på debatten om debatten i sodalpolitikim. Vill vi göra annat än att gnälla på dåliga soda/demokratiska lösningar, är det hög tid att vi presterar något som kan lösa 2000-talets konflikt mellan ansvar och oberoende, rättigheter och skyldigheter. Problemet är att det bor en Alva Myrdal i oss alla. "Välfärdsstaten är bra för oss alla. Men den är naturligtvis alldeles särskilt bra för dem som är ensamma och udda och fula och inte älskas av någon" sade folkpartiledaren Bengt Westerberg för något år sedan. Men sedan kom brasklappen: "I varje fall var det så det var tänkt". Mest spännande debatifokus Det vore en överdrift att påstå att just Westerberg är det tydligast lysande exemplet på omprövning och ifrågasättande i den svenska välfärdsdebatten. Men för den som vill se tecken i tiden finns de. För dem som är beredda att glömma sina gamla käpphästar och strunta en stund i den ytliga politiska retoriken, är välfärdspolitiken Sveriges mest spännande deULFKRISTERSSONärriksdagsledamotoch utkommer ijuni med boken "Det socialpolitiska an~et" inom ramen for City-universitetets forskningsprojekt "Den svenska socialstaten". hattfokus just nu. Förändringssignalerna ska inte överdrivas, men efter decennier av mental istid i frågan, ska de heller inte underskattas. Och intressantare debattö- rer än Bengt W esterberg har hällt en hel del bensin på brasan. Färre prestigelåsningar Gemensamt för nästan alla i den politiska eliten är att behovet av nytänkande inom välfärdspolitiken är stort. Borgerligheten kan inte beskyllas för att vara arkitekterna bakom den välfärdspolitik som sakta men säkert nu går i graven, men kan heller inte stoltsera med att ha något annat alternativ. Vill vi på allvar ersätta den gamla välfärdspolitiken med något annat än successivt borttynande, måste borgerligheten - eller vad man nu ska kalla "oss" i mycket vid mening- tänka lika mycket nytt som socialdemokratin. Vi har nog färre prestigelåsningar, men inte i grunden några andra referensramar. Det bor en Alva Myrdal i oss alla. SVEN SK TIDSKRIFT 153 De akuta välfärdspolitiska problemen der. Det verkar som om själva det poliär hårt förenklat tre: riska systemet bara klarar av expansion, inte reduktion. I andra system är det väl Okontrollerbar välfärdsstat helt enkelt så att mycket vill ha mer. Vi Det första problemet är kostnads- forändrar l:ingsamt och omärkligt v:ir explosionen. skattetrycket är idag 52 procent. Den offentliga utgiftsandelen av BNP är 72 procent. Statsskulden är över 1.000 miljarder kronor, nästan tre fjärdedelar av den lirliga bruttonationalprodukten. statsbudgeten är på 600 miljarder och 200 av dem - en tredjedel - l:inar vi upp. Bara räntorna på gamla skulder är ofattbara 95 miljarder om året. Att välfärdssystemen alltid har varit dyra är en sak, men att de har blivit okontrollerbara är relativt nytt. Tidigare kunde vi dessutom dölja de höga kostnaderna bakom den underbara frasen att "välfärden måste ta kosta". Eller som den legendariske välfärdsstatshistorikern Åke Elimer skriver i sina många olika versioner av Svensk socialpolitik: "Frågan är inte vad välfärdsstaten kostar, utan vad man far för pengarna." Kollektiv moral Denna lite troskyldiga attityd fungerar inte längre. Våra socialförsäkringar har löpt amok, och i vissa av systemen har kostnaderna ökat så mycket att bara panikbromsen återstår. De nästan ödesbundna kostnadsökningarna drivs av en politisk logile Systemen tenderar att bli större och större, de ökar även i tider som rent sakligt borde föranleda lägre kostnader. Till exempel gäller detta statens kostnader för arbetsmarknadsåtgärkollektiva moral. Systemanpassningar Det andra problemet är att trygghetssystemen inte verkar i ett kulturellt vakuum. Deras blotta existens leder människor till mänskliga systernanpassningar. Tillgången till en del välfärdstjänster fö- der efterfrågan, och när priset går mot noll går efterfrågan mot oändligheten. Alla gör vi hyggligt rationella bedömningar for våra privata liv. Det vi inte kan påverka, men som påverkar oss, är vi angelägna att hålla koll på. Välfärdssystemen är sådana opåverkbara storheter för var och en av oss. Det enda vi kan påverka är vårt eget utnyttjande. Och det har vi lärt oss att göra. I de flesta fall fullt lagligt; i andra fall genom rent fusk. Generation eftergeneration Sett över en längre tid har vi haft dramatiska skiften i denna v:ir gemensamma moraluppfattning. Min morfar var ett barn av det sena 1800-talet. För honom var välfärd något som kunde uppstå efter h:irt arbete. Först arbeta, sedan köpa. Det var inte i första hand ädelt utan rationellt; han hade sett för många som skuldsatt sig till katastrofer. Han respekterade - eller fruktade - den kyrkliga moralens hierarki. En generation senare var det för mina 154 5VENSK TIOSKRIFT foräldrar med sina efterkrigsvärderingar taljerna känner vi och forsöker utnyttja lika rimligt att anpassa sig till hög infla- till vår egen eller de närmastes fordeL tion och det starka samhället. Deras auktoriteter var just det starka samhällets representanter och det var naturligt att anpassa sig till hela tiden nya politiskt skapade förutsättningar. För dagens generationer har inte bara gårdagens auktoritetstro luckrats upp. Den politik som skapade så vackra forutsättningar men som inte längre verkar hålla vad den lovat, är inte respektingivande ens när den forsöker rätta till sina misstag. Morfar arbetade sig till välstånd, mina föräldrar röstade sig till välstånd och min generation lånar sig till välstånd. Systemet demoraliserat Hur denna "vulgäriserade" syn på rättigheter och skyldigheter har uppstått vet jag inte. När en arbetsskada går från att Omedveten planering Vi vet från föräldraförsäkringens historia att människors allra mest intima liv omedvetet planeras for att maximera nyttan. Vem vill vara hemma gratis när man kan vara hemma med god lön. Varfor ska just jag och min fru bjuda på de pengar som från vår horisont annars bara är bortkastade? Andelen kvinnor som födde sitt andra barn inom två och ett halvt år efter det forsta låg på sjuttiotalet på 20 procent. Då rådde en sexmånadersregel mellan barnen. När den ändrades 1980 till att avståndet mellan barnen skulle vara högst 24 månader, tog kategorin "födda inom två år efter forsta barnet" ett skutt upp i statistiken. 1986 utsträcktes tiden till 30 månader och då rusade statistiken upp till vara en arbetsskada till att klassas som ar- 50 procent. betsskada, när fler och fler känner sig svikna och drabbade, har vi tydliga Bara rättigheter tecken på att systemen har demoraliserats. Ansvaret förefaller allt oftare ligga någon annanstans. Kollapsen märker vi va~e gång samma människor som vill ta i med hårdhandskarna i det stora, själva utnyttjar möjligheterna i det lilla. Den stora invandringen måste stoppas for vi har inte råd, säger en väljare i Stockholm som ringer till mig. Nästa gång hon ringer gäller det en enskild invandrarfamilj som måste räddas undan utvisningshotet. Den familjen var nämligen så fin. Hon vet for hon känner dem själv. Helheten är okontrollerbar och hotande, deDet tredje problemet är att medborgarskapets innebörd långsamt har forändrats. Större städer, fårre band, mer individualism gör oss alla mindre beroende av varandra. Men vi har välfärdssystem som är skapade som om vi alla levde nära varandra, i tydlig social kontroll och med lika tydliga skyldigheter som rättigheter. Socialtjånsdagen är ur detta perspektiv Sveriges mest absurda lagkomplex. Ansvaret for vår individuella välfård läggs uttryckligen på kommunen. Som individer har vi bara rättigheter. Om alla utnyttjade sina rättigheter hade åtminstone SvENsK TmsKRIFT 155 orimligheten blivit tydlig. För vems är då skotten till ensamstående mammor. skyldigheten att uppfylla rättigheterna? Ingen menar uttryckligen att fäder ska Klampar vidare Om det fårsta kristecknet - ekonomin - är akut och därmed börjar accepteras som ett verkligt problem, så är de andra två mer smygande. Inte ens den borgerliga regeringen drar några slutsatser av systemanpassning och en vulgäriserad syn på rättigheter och ansvar, utan klampar vidare. Nya rättighetslagar införs, ofta som kompromisser, och därfår visserligen utan entusiasm. Det påminner om ett litet barn som far så många julklappar på julafton att hon inte längre fårmår uppskatta dem. Och precis som det lilla barnet fårstår vi inte att någon faktiskt har avstått något får att ge oss alla gåvor. Moralisk symmetri Jag menar inte att romantisera ett nostalgiskt, präktigt medborgarskap. Jag gillar det moderna samhällets individuella oberoende. Det finns skäl till att jag vill bo i Stockholm och inte i Strängnäs. Jag vill nämligen inte ha den närgångna sociala kontrollen. Andra vill det. Vad jag vill visa är att trygghetssystem som betyder mycket får vår privatekonomi lätt blir fö- remål får inkomstmaximering. Då kan inte välfärdspolitiken utgå från en önskedröm där ingen vill maximera sina fårdelar och minimera sina förpliktelser. Subventionerar bedrägeri Ett bra exempel på när välvillighet övergår i missbruksbelöning är bidragsfårslippa undan sitt ansvar får sina barn, men i en missriktad omtanke om de mammor som har skaffat barn med hänsynslösa betalningssmitare, har vi infört statliga bidragsförskott som teoretiskt ska krävas in i efterhand. I stället blir resultatet att vi subventionerar bedrägeri. Mindre än hälften av pengama kommer tillbaka till skattebetalarna. Och ingen stark intresseorganisation kräver tuffa politiker som slåss får rättvisan i att smitarna ska göra rätt får sig. Vi måste införa en slags moralisk symmetri i välfärdspolitiken. Individualism, relativt oberoende av varandra och välinformerade medborgare är bra eller i alla fall ett faktum. Men detta låter sig inte kombineras med generösa, anonyma rättighetslagar som bara motsvaras av den anonyma massans skyldigheter. Min morfar hade med sina fem skolår begripit att det annars skulle urarta. Historiskt oskyldiga Två tendenser just nu retar mig. Dels är det de - ibland insiktsfulla -socialdemokrater som tycks mena att "Okay, så här kan vi inte ha det, välfärdspolitiken som helhet har inte blivit bra, men ingen kunde ju veta att det skulle bli så här!". Och dels de - främst borgerliga politiker - som stärkta av debattklimatet hävdar att alltihop är just bara sossarnas fel. Vi andra är historiskt oskyldiga. Debatten kring Emil Uddhammars avhandling Partierna och den stora staten 156 SvENsK TmsKRJFT (City University Press, 1993) är belysande. Han visar att de borgerliga partiernas historiska skuld är stor, han räknar till och med statistik på voteringsutfallen i riksdagen. Starkt forenklat visar han att borgerligheten under efterkrigstiden varit med på noterna i välfärdsstatens expansion. Dock inte utan undantag. ATP-beslutet, löntagarfonderna och ytterligare ett antal viktiga beslut skedde i stark konfrontation. Just ATP-beslutet avslöjar ihåligheten hos dem som säger att "ingen kunde veta...". VarfOr blev det som det blev? Det finns några enkla historiska skäl till att välfärdspolitiken blev som den blev. Vi hade faktiskt 100 år av ekonomisk tillväxt. Sverige var länge mycket fattigt, men blev snabbt mycket rikt. 1900-talets stora politiska gestalter i Sverige - främst socialdemokrater - såg stora, uppenbara mänskliga lidanden och otillfredställda behov. Mina morföräldrars lilla ynkliga etta, morfars trasiga rygg, mormors städjobb och mammas akademiska studier mot alla odds, är bara några av miljoner människoöden som gav välfärdsambitionerna en stark moralisk underbyggnad. Folkhemmet var en levande vision. I snabb takt skapade Sverige de resurser som behövdes for att ge alla del av det goda livet. Det är inte svårt att känna sympati for viljan att ge alla en rimlig start. Bort med det smutsiga, unkna, fordomsfulla och undergivna! In med det moderna, det rättvisa och de raka ryggarna! Saknade program Sveriges ekonomi efter andra världskriget var som gjord for dessa politiska ambitioner. Under många år var det nog svårt att med trovärdighet hävda att Sverige inte hade råd. Högern stretade emot, men som den socialdemokratiske statsvetaren Stig-Björn Ljunggren visar i Folkhemskapitalismen, (Tiden 1992) var socialdemokratins initiativ mycket starkt. Under de flesta efterkrigsåren saknade dessutom högern ett eget program som med trovärdighet kunde vara ett alternativ. Med de stora och generella socialförsäkringssystemen såg socialdemokraterna dessutom till att inkorporera den breda medelklassen i sitt projekt. Det blev allt mer pengarna som räknades - inte principerna. Fram till sent 60-tal var dessutom vänsterns argumentation oftast mycket pragmatisk. Välstånd till alla, vem kunde vara emot det? Vårt borgerliga arv Borgerlighetens socialpolitiska historia är ringlande och vacklande..Folkpartiets väg från Bertil Ohlin till Bengt Westerberg är inte glasklar. Det forhållandevis nya i folkpartiliberalismen är den hemrnasnickrade varianten av totalt individuellt oberoende. Atomismen gjord till politiskt ideal. Alla är - eller borde i alla fall vara - helt oberoende av varandra. Makar sinsemellan, barn oberoende av sina föräldrar och föräldrar av sina barn. Grannar och frivilliga sammanslutningar blev mer och mer överflödiga. De var till for trivsel, inte for att de behövdes. Men i SVE NSK TI DSKRIFT 157 längden räckte inte de lösa trivselbanden till for att upprättMolla ett civilt samhälle som var vitalt. Istället fick folkrörelsen bidrag. Alla sociala beroenden sågs som gammalmodiga och ersattes av kommunala och statliga skyldigheter och individers rättigheter. Mot den man har rättigheter behöver man inte vara solidarisk. Inte bjuda igen, inte ge bara for att man vill ta. Socialpolitiken blev ensidig, men vem eller vad fanns på den andra sidan? Människors ömsesidiga - ibland forvisso närgångna och besvärande - beroende av varandra har ersatts av ett ensidigt beroende av staten. Och staten litar vi allt mindre på. Folkpartiets atomism och extrema individualism är for mig asocial. Gammalmodig nostalgi KDS har gått motsatt väg. Som en fortsatt reaktion mot moderatemas tilltagande modernism och sekulariserade liberalkonservatism, söker de sig till familjemoralismen. Bakom den mediala Alf Svensson och några genuina kristdemokratiska teoretiker frodas en rätt gammalmodig nostalgi. Partiets nuvarande fall tycks bero på att det bara är den åldrande skaran pingstpastorer i Jönkö- ping som håller fast vid partiet. En framåtsyftande moderat självkritik bör ta sin utgångspunkt i den nu fritt fallande socialdemokratiska välfärdspolitiska självsäkerheten. Den uppstod som ett resultat av historiska betingelser, men också for att högern inte på allvar brydde sig om debatten, annat än undantagsvis. Vi hade våra frågor, de hade sina. Men en dålig ideutveckling inom just välfärdspolitikens område blir forödande. Frimodigheten från vårt håll inom andra områ- den har varit mycket större. Våra historiska misslyckanden och vårt dåliga självfortroende samspelade i en självforstärkande process. Få väljare forknippar moderaterna med välfärdspolitik. De kanske inte tror att vi har skapat det som är dåligt, men inte heller att vi kan lösa problemen. Bruten hegemoni Nu är forutsättningarna radikalt annorlunda: Socialdemokratins hegemoni är bruten. Helt enkelt for att ekonomin sätter mycket exakta gränser mot ytterligare expansion. Socialdemokraterna hade ett program for expansion, men inte for mindre - och hållbarare - socialpolitiska åtaganden. Nu är välfärdspolitiken inte något i statsbudgetens marginal, något man kan unna sig att inte ha åsikter om. Det är den överväldigande delen av alla våra samlade offentliga resurser. Vi kan inte stå handfallna infor en sådan monumental uppgift. Dels for att vi inte har råd rent ekonomiskt. Dels for att vi har sociala problem och trygghetsbehov som alldeles uppenbart måste lösas, men på något annat vis än vi är vana vid. Och dels - slutligen - for att vi aldrig kan bli ett riktigt stort parti om vi inte upplevs som trovärdiga i de frågor som ligger nära människors personliga trygghetsupplevelser. 158 SvENsK TmsKRIFT Regeringen görfel ögonblick bortse från ordets partipoliDet saknas alltså inte goda skäl för att ta tiska laddning är det just ett skifte i sysvälfärdspolitiken på ett nytt och större tern vi behöver. Inte ett tillfålligt moratoallvar. Och det saknas inte konkreta upp- num. gifter för nytänkande. Det är det som gör mig bekymrad. Problemet är att vi inte kan bygga vidare på den väg som vi - i vid borgerlig mening - nu har slagit in på. Regeringens socialpolitik - valfrihetsrevolutionen, som den kallas - lö- ser fel problem och skapar helt nya. Fel problem för att den är kvar i 80-talets oppositionsretorik Vi vill ha valfrihet! Det hade till och med socialdemokratema kunnat ordna idag. I alla fall blev jag av med mina sjukvårdsköer långt innan Bo Könbergs husläkare kom. Den anpassar system som är tänkta att vara generella och 100-procentiga till en krympande ekonomi. Det gynnar inte dem som vi rimligen en gång skapade offentliga skyddssystem för. Tvärtom slår den hårdast mot dem som har minst. Inget systemskifte I realiteten är regeringen och socialdemokraterna mycket överens. Regeringen är däremot ärligare. Vi sänker ersättningsnivåerna och socialdemokraterna släntrar efter. Men vi löser inte problemen. För det första innebär ersättningsnivåmatematiken att det med nästintill ödesbestämd automatik kommer att resas krav på höjningar igen så fort minsta ekonomiska utrymme ges. Vad tyder på ltt politiken då orkar stå emot? Gör man inga systemförändringar blir det inget systemskifte. Och om vi förmår oss att ett Nyttfokus Socialförsäkringarna är till sm karaktär inriktade på den breda medelklassen, inte på de "fattiga". Förblir politiken inriktad på medelklassen kommer den med automatik förbli mycket stor och politiskt mycket känslig. Det är därför vi måste sluta titta på medelklassen och istället fokusera på dem som vi i någon ursprunglig mening har socialpolitik för. Anders E. Borg visar i sin bok Generell välfordspolitik - bara magiska ord? (City University Press, 1992) hur den generella välfärdspolitiken i praktisk handling inte alls gynnar dem som värnas i retoriken. Tvärtom kan man nog säga att den politiska logiken och dynamiken gör att vi ägnar mycket större möda åt dem som allra minst behöver skyddas politiskt. Socialpolitiken i de.ss nuvarande form är en gökunge som tränger ut hjälpen till dem som ingen annan hjälp kan fl. Det är ingen tillfållighet att stadsmissionen och Frälsningsarmen känner fler uteliggare än social~änsten. Vi älskar att hata Westerberg I moderata kretsar är det populärt att angripa Bengt W esterberg för allt möjligt; såväl för sådant han verkligen förtjänar kritik, som för det faktum att vi själva har tänkt för lite. Mellan angreppen är det samtidigt populärt - framförallt bland SvENsK TmsKRIFT 159 dem som är verksamma i regerings- gerligt nytänkande inom socialpolitiken kansliet - att ta honom i försvar. Han har måste börja om från början. Och jag vet - som det heter p:\ regeringsjargong - att det är mycket lättare sagt än gjort. "levererat" eller "volonterat" fler och större besparingar än de flesta andra statscld. Det är säkert sant. Men problemet med Bengt W esterberg är just detta. Han är beredd att anstränga sig till det yttersta for att spara i systemen så mycket att de inte behöver ändras i grunden. Han är i verkligheten alltfor beredd till stora marginalförändringar. Han kommer att g;\ till historien som reparatör av en politisk modell som redan är utg;lngen. Bengt Westerberg sade vid ett tillfålle att ''svensk välfårdspolitik står sig mycket väl i en internationell jämfö- relse. I vissa avseenden är den bäst i världen. Det gäller enligt min mening t ex familjepolitiken. Även om den svenska välfårdsstaten i grunden är bra så kan och bör naturligtvis den konkreta uiformningen diskuteras." Han är ärlig, han tycker så. Westerbergs doktrin Men det gjorde nog också den gamle utrikesministern Lennart Bodström som i sin nit att inte skapa systernskifte i utrikespolitiken, tyckte att det var helt i sin ordning att kritisera den konkreta uiformningen i den sovjetiska politiken, men "korstågsmentalitet" att kritisera systemet bakom järnridån. Detta blev den olycksaliga Bodströmdoktrinen i svensk utrikespolitik. Vi har inte moraliskt cld med motsvarande Westerbergdoktriner i svensk välfårdspolitik. Istället tror jag att ett ambitiöst borFörsvinnande små belopp För det forsta måste vi nyansera fclgan om generell kontra selektiv soda/politik. Den traditionella politikens argument for sin generella karaktär är välkända: Billig administration, sm:l kontrollbehov, liten risk får stigmatisering. Fair enough. Men detta är egentligen inte alls argumentför generell välfårdspolitik utan argument mot dess motsats. Problemen med den selektiva politiken är just dessa - och ska inte underskattas. Men bakom de problemen finns en sanning kvar: det är de selektiva insatserna som satsas på dem som har de sv:lraste problemen. Och de beloppen är fårsvinnande små- närmast lö- jeväckande små - i jämförelse med den tid, kraft och de pengar som satsas p:\ alla oss andra. Elegant sätt För det andra ställer frågan omgrundtrygghet några viktiga fclgor. Att staten ska se till att alla tar de materiella resurserna som krävs for att leva ett anständigt liv, tycker vi alla är självklart. Men hur ska den grundtryggheten kunna etableras utan att det i realiteten blir ett gigantiskt levnadsbidrag med stora marginaleffekter får den som vill arbeta? Två olika ideskisser har forsökt ta itu med dessa problem. Den ena är Hans Zetterbergs i grunden mycket enkla ide om tillbakakrcifsning av bidragspengar. 160 SVENSK T!DSKRIFT Han menar att man skulle kunna ha olika skattenivåer for eget arbete och for bidrag, där den som gäller bidrag är starkt progressiv vid ökande inkomster. Det innebär att man skulle kunna behålla den generella karaktärens fördelar, men ändå se till att alla med normala och höga inkomster i realiteten tar betala tillbaka huvuddelen av sina bidrag. Låter kanske som en onödig rundgång, men är ett elegant sätt att slippa behovsprövning och integritetskränkande kontroller. Medborgarkonto En annan grundide har presenterats av Stefan Fölster på Industrins Utredningsinstitut. Det heter medborgarkonto och innebär forenklat att alla med normal livsinkomst tar en hjälp på traven att fördela kostnader över livscykeln. I modellen är ett sparande på exempelvis tio procent av inkomsten obligatorisk och sätts in på ett individuellt konto. Sparandetär obligatoriskt upp till exempelvis 200.000 sparade kronor. Samtidigt tar uttag göras for ett antal specificerade behov. Syftet är att täcka tillfilliga inkomstbortfall, normalt upp till max ett år. Vid sjukdom, föräldraledighet, arbetslöshet och kanske andra tillfållen när man står utan inkomst far man lyfta pengar från kontot. Man avgör själv hur mycket upp till100 procent av inkomstförlusten. Raka rör Man kan avgöra t ex karensdagar själv och ta hänsyn till familjens andra inkomster. Dels tar man använda de pengar som har sparats, men eftersom man kan behöva pengarna även innan man hunnit spara tillräckligt, tar man också låna upp till samma belopp- säg 200.000 kr- ur kontot. Hela tiden gäller att om behållningen är under gränsen måste man spara sina tio procent av varje lön. Vid pensionen tar man nettot som en pensionsförsäkring. Detta är starkt förenklat, men modellen har många fördelar. Den gör missbruk helt meningslöst, eftersom man själv tar ta konsekvenserna av sina uttag i form av fortsatt sparande. Man vet hela tiden hur mycket man har sparat och vad som väntar en i framtiden. Det är rättvist- det vill säga det finns raka rör mellan sparade pengar och förmåner. Dramatisk fordel Den kanske viktigaste fördelen är att man identifierar den mycket stora grupp människor i samhället som vill arbeta och normalt gör det, men som också är mänsklig nog att anpassa sig till givna system. De tar vettiga incitament att inte överutnyttja välfårdsformåner. Vi separerar alla oss från den lilla grupp människor som på grund av handikapp, långvarig sjukdom eller andra problem mer eller mindre alltid måste ha vår gemensamma hjälp och omsorg. Vi riskerar inte att glömma dem i ständig jakt på att tillfredsställa de breda grupperna med normala inkomster. Detta är en oerhörd och dramatisk fordel. Plötsligt tar vi en koncentrerad socialpolitik där vi kan diskutera hur vi bäst stöttar dem som aldrig kommer att klara SVENSK TIOSKRIFT 161 sig själva. De blir inte som idag bort- politik. Vill vi nu göra annat än att gnälla glömda brickor i ett spel om välfårds- på dåliga socialdemokratiska lösningar, är gänster. Politiken tar ett tydligt men be- det hög tid att vi tar vår egna kritik på allgränsat ansvar. var och presterar något som kan lösa 2000-talets konflikt mellan ansvar och Sluta gnälla oberoende, rättigheter och skyldigheter. Jag är som så många andra moderater Det är ett projekt att bita i. trött på debatten om debatten om välfårds- 162 SVEN SK TIDSKR.IFT