VAR FINNS JOBBEN? D en svenska arbetslösheten ligger nu kring 14 procent. I Europa flockas länderna kring 10 procentsstecket, stabilt och stadigt över nivÃ¥erna i Amerika och sydostasien. Samtidigt höjs alltmer varnande röster for att den höga arbetslöshetsniv:ln är här for att stanna, alldeles oavsett konjunkturer. Den stora frÃ¥gan är inte längre det politiska tricksandets fdga om hur arbetslösheten bekämpas, utan den mer fundamentala frÃ¥gan: var finns jobben? De finns inte i den offentliga sektorn. Under det senaste Ã¥ret har knappt 100 000 jobb i den offentliga sektorn forsvunnit. Trots det har vi fortfarande världens största offentliga sektor, större än Rysslands och större än vad vÃ¥r ekonomi kan bära och ytterligare 100 000-tals arbetstillfÃ¥llen mÃ¥ste bort. I industrin har en kvarts miljon jobb fÃ¥rsvunnit under 1990-talet. Under de närmaste Ã¥ren mÃ¥ste industrin växa och just nu ser forutsättningarna for detta ocksÃ¥ ut att vara goda. Men även om sÃ¥ blir fallet, sÃ¥ är det en hÃ¥rt rationaliserad industri som växer. Inte ens i Industriforbundets önskekalkyl kommer industrin att sysselsätta lika mÃ¥nga som under 60-talet. Dessa konstateranden gör att den forsta frÃ¥gan kanske inte är var jobben finns, utan om de finns? MÃ¥nga i Europa tycks vara beredda att svara nej. Det är den skola som säger att det aldrig nÃ¥gonsin mer kommer att finnas tillräckligt mÃ¥nga riktigajobb for hela arbetskraften, sÃ¥ därfor mÃ¥ste vi helt enkelt dela pÃ¥ de som finns. Fördelningslinjen, som den kallas i en ledare i finländska Hufvudstadsbladet, tar stöd av tyska VW som föreslagit en minskning av arbetstiden till 28,8 timmar, och rader av andra företag och debattörer bland de nya europessimisterna. Det är viktigt att slÃ¥ fast att slikt tal naturligtvis är nonsens. SÃ¥ länge det finns SVENSK TI DSKR IFT 5 saker som borde göras finns det ocksÃ¥ jobb. Resten- även om det är lättare sagt än gjort - är en frÃ¥ga om att Ã¥stadkomma riktiga priser och löner, undvika hinder och erbjuda de relevanta kvalifikationerna för att behov av arbete ocksÃ¥ skall leda till jobb. Den kroniska arbetslösheten, och därmed villospÃ¥ret om arbetsdelning, är i hög grad en europeisk företeelse. Alla västeuropeiska länder har strävat efter skyddande murar kring arbetsmarknaden sÃ¥ att ingen skall behöva Ã¥ka ut. Det har skett med hjälp av hinder mot rörlighet, skatter, höga lönekostnader, kollektivavtal, starka fackföreningar och lagstiftning av typ det svenska anställningsskyddet. Men med murar är det sÃ¥ att de är bättre pÃ¥ att lÃ¥sa ut än att stänga in. När arbetslösheten väl har nÃ¥tt ansenliga tal har det visat sig svÃ¥rt att ta ned den. Kontrasten mellan Europa och andra delar av världen är pÃ¥taglig. I Hongkong trängs 6 miljoner människor pÃ¥ en klippa stor som Öland utan andra naturtillgÃ¥ngar än arbetskraft. Tur för dem att de aldrig ställt sig frÃ¥gan om "jobben räcker". De har 2 procents arbetslöshet. I USA är arbetslösheten nu kring 6 procent- en europeisk drömnivÃ¥ - och tendensen är sjunkande. Bara under förra Ã¥ret skapades mer än 2 miljoner nya jobb i USA. Och det är just nya jobb, de gamla har inte delats och arbetstiden har inte förkortats. För att förhindra att en hög europeisk arbetslöshet ocksÃ¥ blir kronisk stÃ¥r vi inför ett viktigt vägval. Den ena vägen är den som, i litet olika skepnader, företräds av exempelvis Jacques Delors och Allan Larsson. Den innebär att arbetslösheten antas försvinna genom det stora klippet - en samordnad satsning av offentliga investeringar, sysselsättningsökning i stat och kommun och satsningar pÃ¥ masskurser för arbetslösa. Möjligen kan en sÃ¥dan satsning halvera arbetslöshetstalen under fem Ã¥r, som Allan Larsson hoppas. Men det kommer lika säkert att innebära att den lÃ¥ngsiktiga och kroniska arbetslösheten växer sig större och fastare och att Europa obönhörligen sackar efter Nordamerika och Sydostasien. Den andra vägen innebär att vi söker lära av Amerika och Sydostasien om vad som skapar arbete. Den vägen innebär att Europas och inte minst Sveriges politiker mÃ¥ste ta till sig nÃ¥gra viktiga insikter och omvärderingar. För det första mÃ¥ste politiken inriktas pÃ¥ att undanröja hinder för rörlighet snarare än att "skapa sysselsättning". Här kan EU göra en stor skillnad genom att Ã¥stadkomma lika goda förutsättningar för mobilitet pÃ¥ den europeiska arbetsmarkanden som finns pÃ¥ den amerikanska. Men hit hör ocksÃ¥ att ta bort kadertänkandet pÃ¥ arbetsmarknaden, där arbetskraft betraktas som kadrar av folk, som är lätt utbytbara ( och vars arbetstid därför kan fördelas om) och därmed möjliga att reglera i generella och kollektiva termer. Denna felsyn är basen för de starka europeiska fackföreningarna, för kollektivavtal och regelsystem som LAS och stelbenta ledighetslagar. 6 SvENsK T IDsKR IFT För det andra mÃ¥ste vi lära oss att betrakta jobb som nÃ¥gonting dynamiskt och inte statiskt. Vi kan börja med hur vi betraktar arbetslöshet. Arbetslöshet, sÃ¥som den mäts och definieras i Sverige, innebär den andel av arbetskraften som saknade fast anställning under en viss mätvecka. Men att mÃ¥nga människor är utan arbete under nÃ¥gra veckor medan de letar efter nÃ¥gonting nytt och bättre är inget fel. Tvärtom, det är sunt under fÃ¥rutsättning att de har en rimlig chans 2.tt faktiskt f3. ett nytt jobb. Men en betydligt lägre arbetslöshet kan vara en cancersvulst om den innebär att människor i praktiken är utestängda frÃ¥n arbetsmarknaden och överhuvudtaget inte kan f3. nÃ¥got jobb, hur trist eller dÃ¥ligt betalt detta än mÃ¥ vara. Det allvarliga med arbetslöshet är inte storleken utan varaktigheten. Sedan kan vi ge oss pÃ¥ hur vi betraktar arbete och dess värde. Den amerikanska sysselsättningsökningen brukar ibland litet fÃ¥raktfullt avfärdas som "MeJobs", med vilket avses okvalificerade och onö- diga arbetstillfÃ¥llen i den privata ~änsteÂ- sektom. Titta pÃ¥ amerikanska snabbköp, där finns folk vars enda uppgift är att packa dina kassar och önska dig "a nice day", vad är det fÃ¥r jobb egentligen, brukar det heta om ett vanligt exempel. Bortsett frÃ¥n att detta är en felaktig beskrivning av den amerikanska sysselsättningsökningen (den har nämligen Ã¥tföljts av en imponerande produktivitetsförbättring) avslöjar det ett slags klassfÃ¥raktande arrogans av samrna slag som i den svenska "pigdebatten". Datakonsulten mÃ¥ gÃ¥ an, medan mÃ¥nga av de andra jobben i den privata tjänstesektorn - portvakten, barnflickan, livsmedelsbiträdet eller ungdomarna pÃ¥ hamburgerrestaurangen är tragiska fall av förnedring. Ett jobb är bara fint och nyttigt om det kräver lÃ¥ng utbildning eller om staten stÃ¥r fÃ¥r lönen, tycks logiken vara. Men det är bara synd om killen som packar kassar i snabbköpet om han är dömd att aldrig kunna bli nÃ¥gonting annat. Och om detta är regeln sÃ¥ är det lika synd om snabbköpets förestÃ¥ndare. Men om packkassaren kan gÃ¥ precis sÃ¥ lÃ¥ngt han vill, om han har viljan, ambitionen, talangen och litet tur, sÃ¥ är det en sund arbetsmarknad som ger honom chansen. Förfallet börjar inte med att en arbetsmarknad ocksÃ¥ innehÃ¥ller jobb som inte kräver utbildning, ger trygghet eller bra lön. Förfallet börjar med en arbetsmarknad som är statisk och inte ger möjligheter. En välkänd historia säger att när en europe ser en Mercedes glida förbi knyter han näven i byxfickan, medan amerikanen säger att en sÃ¥dan skall jag ha en dag. Det är skillnaden mellan att skapa och att bara fördela, mellan ett statiskt och ett dynamiskt synsätt. Det är ocksÃ¥ Europas problem i ett nötskal. SvEN sK TmsKRIFT 7