DET TYSKA SUPERVALÅRET INGMAR KARLSSON Under 1994 kommer en mängd parlamentariska val attgenomföras i Tyskland. Osäkerheten om utgången är stor. Riskernaför att Tyskland hamnar i ett låst parlamentariskt läge och att några mindre rumsrena partier vinner framgång är dessutom överhängande. I detta läge har många räknat ut förbundskansler Helmut Koh/, vilket alltid har visat sig vara förhastat. P V är forkortningen for dagen i den tyska politiska diskussionen. Den står for "Politikverdrossenheit" - ett ord som närmast kan översättas med leda vid och missnöje med allt vad politik, partier och politiker heter. Enligt opinionsmätningar har mellan 40-50 procent av den tyska väljarkåren drabbats av PV. Endast 10 procent i den "gamla" Förbundsrepubliken betecknar sig i dag som "övertygade väljare." I det forna DDR är det ännu värre - fem procent. I detta stämningsläge skall i år inte mindre än 19 val hållas mellan mitten av mars och mitten av oktober; 17 kommunal- och delstatsval, presidentval och, som kulmen, valet till förbundsdagen den 16 oktober. Den 12 juni blir en nyckeldag. Då hålls samtidigt val till europaparlamentet över hela Tyskland och Ambassadör INGMAR KARLSSON är cheffår utrikesdepartementets ide- och analysgrupp. kommunalval i sju delstater. Resultaten där kan ta en stor psykologisk effekt for forbundsdagsvalet. Utgångsläget inför detta supervalår är att de båda stora partierna, kristdemokraterna (CDU) och socialdemokraterna (SPD), ingår i åtta olika varianter av regeringskoalitioner, där endast kombinationen kristdemokrater och gröna saknas. Trafikljuskoalition Bonn regerar CDU tillsammans med det liberala FDP men i inte mindre än 11 av 16 delstater sitter socialdemokraterna i regeringen. SPD regerar ensamt i Nordrhein-Westfalen, Saarland och Schleswig-Holstein. Partiet bildar så kallade stora koalitioner med CDU i Berlin och Baden-Wi.irttemberg, styr tillsammans med liberalerna (FDP) i RheinlandPfalz, med de gröna i Niedersachsen och Hessen, med det nybildade protestpartiet Statt-Partei i Hamburg i vad som kallas 108 SVENSK TIDSKillfT en röd-grå koalition samt bildar så kallade trafikljuskoalitioner i Bremen och Brandenburg (socialdemokrater, liberaler och gröna). CDU styr ensamt i Sachsen, men till foga glädje for Kohl eftersom hans främste interne vedersakare Kurt Biedenkopf är regeringschef. Vidare leder kristdemokraterna koalitionsregeringar med liberalerna Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen-Anhalt och Thtiringen. I Bayern slutligen regerar den lokala kristdemokratiska avläggaren CSU som vanligt ensamt, en position som nu hotas både från höger och vänster i valen i september eftersom ingen kunnat fylla luckan efter FranzJosefStrauss. Avgångna ministrar Soflliggarpartiet har således aldrig haft en så stor potential som infor detta supervalår. Både etablerade och nybildade missnöjespartier på höger- och vänsterkanten vädrar morgonluft i ett politiskt klimat som präglas av att inte mindre än nio ministrar i Bonn och en rad delstatsministrar av olika partikulör tvingats lämna sina poster, i alltfor många fall efter att inte ha kunnat skilja på sin egen plånbok och statskassan. Överraskningarna kan därfor bli många och jordskredsresultat kan heller inte uteslutas i flera av dessa val. Föraningar gavs redan i slutet av forra året. I Hamburg forlorade SPD sin majoritet och bildar nu koalition med det nybildade Statt-Partei ("I stället for partiet"), som blev tungan på vågen utan något annat politiskt program än kravet att vanligt folk skall kunna göra sin röst hörd. I konununalvalen i Brandenburg i december fick CDU uppleva nesan att endast bli tredje kraft efter inte bara SPD utan också det östtyska kommunistpartiets efterfoljare PDS. Detta fick inte mindre än 21,9 procent mot CDU:s 19,7. Störst möjligheter har extrempartierna i valet till europaparlamentet som alltid har lockat protestväljare. Detta har i sin tur föranlett de små partierna på högerkanten att satsa extra vid dessa valtillfållen. I kombination med ett lika sedvanligt lågt deltagande kan resultatet mycket väl bli att det nybildade antiMaastrichtpartiet, "Bund freier Btirger", de högerradikala republikanerna blir representerade i europaparlamentet. Detta skulle då paradoxalt nog ra en tysk representationen som på intet sätt återspeglar det politiska stämningsläget eller synen på Europa i Tyskland och detta vid en tidpunkt när parlamentet fltt några av de ökade befogenheter som Bonn länge kämpat för. Minskad attraktionskraft Partierna på ytterkanterna kommer sä- kerligen också att uppvisa framgångar i delstatsvalen men framför allt i kommunal- och europavalen som alltid lockar protestväljare. När det sedan drar ihop sig till förbundsdagsval minskar säkerligen deras attraktionskraft även denna gång men kanske inte i lika stor utsträckning som tidigare. Vid supervalårets början är utgångslä- SvnNsK TIDSKil.IFT 109 get i opinionsmätningarna att SPD ligger bättre till än på mycket länge. Partiet närmar sig 40 procent med CDU tre-fyra procentenheter på efterkälken. Den stora skillnaden jämfört med förbundsdagsvalen 1990 finns i det forna DDR. Här vann Kohl valet 1990 men nu har anhängarskarorna sjunkit från 42 procent till runt 20. Bitterheten över att enheten inte automatiskt gav ett liv i välfärd och överflöd riktas nu mot förbundskanslern som anklagas för medvetna löftesbrott i den förra valkampanjen. Kampen om väljarna i det forna DDR tycks redan nu urarta till politisk gyttjebrottning. CDU anklagar öppet ledande företrädare för SPD, levande och döda, för att rentav ha kollaborerat med den östtyska regimen samtidigt som man påminner väljarna om att kristdemokraterna aldrig sviktade i fråga om enheten. Som motdrag pekar SPD på den döde FranzJosef Strauss påstådda vänskap med Honecker och hävdar att det aldrig förelåg någon grundläggande skillnad mellan socialdemokratisk och kristdemokratisk politik gentemot DDR. Fortsatt livför PDS De båda stora partiernas agerande riskerar att ytterligare förstärka föraktet i öst för "Besserwessis". 57 procent av alla östtyskar sade sig nyligen i en opinionsunföreningen, stämningar som gav utslag i kommunalvalen i Brandenburg. Denna "ostalgi" tycks nu garantera det tidigare dödförklarade PDS fortsatt liv i förbundsdagen. För att överleva behöver partiet vinna tre direktmandat, vilket nu förefaller högst sannolikt. PDS kan kanske rentav klättra över femprocentsspärren för hela riket. För detta krävs dock att man når upp till drygt 23 procent i de nya delstaterna. Partiet måste så- ledes även i de fyra övriga delstaterna i öst lägga ytterligare ett par procent till siffrorna i Brandenburg. I de "gamla" förbundsländerna kommer kampen mellan CDU och SPD att utkämpas om väljarna i mitten. Både Kohl och Scharping koncentrerar sig på den växande väljarreservoir som de tveksamma ("die Verdrossenen") utgör. Kohl kommer att betona sin erfarenhet i utrikes- och europapolitiken, den "inre sä- kerheten" och nödvändigheten av en åtstramning av invandrings- och asylpolitiken. Han kommer också att betona det faktum att Scharping är ung, aldrig har suttit i en regering i Bonn, att han är ny som partiordförande och endast har en kort erfarenhet som regeringschef i Rheinland-Pfalz. Partiet under kontroll Nyckelordet för SPD är därför dersökning anse att socialismen var en "Regierungsfåhigkeit". Det gäller att visa bra ide men att den förfuskats av de öst- att de senaste årens interna turbulens är tyska kommunisterna. 46 procent anser ett avslutat kapitel och att Scharping trots att en tredje väg mellan socialism och ka- sin ungdom och oerfarenhet på riksplapitalism borde ha varit möjlig efter åter- net har partiet under kontroll. Han har 110 SvENsK TIDsKRIFT redan lyckats med konststycket att fl andra ledande socialdemokrater - Brandts rivaliserande "barnbarn" - att undvika att attackera varandra och i stället koncentrera sig på sina motståndare. Däremot kvarstår partiets interna problem vad gäller försvars- och säkerhetspolitiken och synen på tyskt deltagande i NATO-insatser utanför NATO:s eget territorium och i FN:s fredsbevarande styrkor. Denna interna debatt skrämmer dock knappast bort de obeslutsamma på det politiska rnittfaltet. Så gör ej heller Scharpings person, vilket i hög grad var fallet med Oscar Lafontaine, det senaste valets socialdemokratiske kanslerkandidat. Scharping har också undvikit att ta klar ställning till en röd-grön koalition för att inte skrämma bort denna viktiga väljarpotential i mitten. Framför allt har han enligt de senaste opinionsmätningarna lyckats ge SPD hö- gre siffror i fråga om ekonomisk kompetens än CDU. 35 procent av väljarna sä- ger sig tro att SPD kan föra dem ur den ekonomiska krisen men endast 23 procent tilltror CDU detta. Det är också föga troligt att konjunkturen skall hjälpa Kohl ur detta dilemma. Tillväxten under 1994 beräknas som högst till 1,5 procent, dessutom utan effekt på sysselsättningen. partiet beräknas dock bara uppgå till ett par procent. Partiet sitter i förbundsdagen därför att väljarna velat ha ett korrektiv gentemot de båda stora partierna. Som tungan på vågen har partiet som väljarkårens vakthund kunnat se till att SPD inte gått för långt åt vänster i regeringsställning och att CDU håller sig från högerkanten. Trovärdigheten i denna roll har inte minst berott på politiker som Walter Scheel och Hans-Dietrich Genscher. Nu när även den senare lämnat den aktiva politiken måste FDP sätta sin tillit till en partiledare, Klaus Kinkel, som först för ett par år sedan gick in i partiet och ännu, trots sin position som utrikesminister, fortfarande mera har en tjänstemanna- än en politikerfrarntoning. Partiet ligger nu farligt nära spärren i opinionsmätningarna och måste lita till kamrat fem procent och inte till den liberala politikens något svårbegripbara innehåll. Väljarna i mitten Om liberalerna lever ett farligt liv kan de gröna däremot vara ganska säkra på att återkomma till förbundsdagen efter en fYraårig frånvaro. I den utdragna kampen mellan "Realas" och "Fundis" tycks de förra ha avgått med en definitiv seger och partiet visar nu i fYra delstater att det även kan vara ett regeringsalternativ. UtsikVäijarkårens vakthund tema att komma över femprocentssedan 25 år har det liberala FDP ingått i gränsen med bred marginal på många håll regeringen först i koalition med socialde- stärks dessutom av den socialdemokramokraterna och sedan "die Wende" tiska valstrategin att slåss med CDU om 1982 med CDU. Den liberala kärnan i väljarna i mitten. SvEN sK TIDsKRIFT 111 Å andra sidan lämnar ju detta högerflygeln öppen får republikanerna och ännu värre politiska grupperingar. Genom en lag- och ordningsprofil fårsöker CDU och CSU beröva dem deras slagkraftigaste ämnen men samtidigt far detta inte ske på ett sätt som skrämmer bort mittenväljarna. För att hålla rent högerut och därmed säkra fortsatt majoritetstyre i Bayern har CSU-ledaren Stoiber i desperation gått så långt i främlings- och europafientlighet att han blivit offentligen åthutad av kristdemokratiska regeringsledamöter i Bonn. Förmodligen kommer fårhundsdagen att fa minst fem partier; SPD, CDU/ CSU, FDP, de gröna och PDS och det kan inte helt uteslutas att även republikanerna klarar femprocentsgränsen. En så- dan valutgång skulle inte bara omöjliggöra en fortsatt majoritet får kristdemokrater och liberaler utan även en röd/grön sådan. Rumsrenhet En utväg finns dock ur detta dilemma. Om republikaner, det nynazistiska DVU, Statt-Partei och det nya anti-BG-partiet och PDS i den "gamla" Förbundsrepubliken binder 10 procent av rösterna utan att själva komma in i fårhundsdagen räcker 45 procent får att bilda en koalitionsregering mellan två partier konstellationerna SPD/ FDP, SDP/ de gröna eller CDU/ FDP. Även en trafikljuskoalition mellan socialdemokrater, liberaler och gröna skulle vara en möjlighet men vad som är sant i Bremen och Brandenburg är nog får åtminstone några år framåt fortfarade osanning i Bonn. Så stor är ännu inte tilliten till de grönas rikspolitiska rumsrenhet. Åtta månader är en lång tid i politiken. Många överraskningar väntar oss säkerligen i detta den samtyska demokratins andra testlopp. Ändå tycks mycket tala får att valresultatet framtvingar ett återupplivande av den stora koalitionen mellan CDU och SPD 1966-69. För en så- dan talar nu också det faktum att de fem delstatsvalen i öst torde leda till att SPD far två tredjedelsmajoritet i fårhundsrådet, vilket ger socialdemokraterna möjlighet att blockera beslutsprocessen i Bonn. Fyra problem Kohls mål är självfallet i fårsta hand att fortsätta som regeringscheffår den nuvarande koalitionen. Om en sådan majoritet ej kan uppnås torde han dock vara beredd att bilda en stor koalition med socialdemokraterna som juniorpartner. Med Scharping har hindren får en sådan regering, som vore otänkbar med Lafontaine, minskat. Den stora koalitionen skulle då bildas med motiveringen att den behövs får att lösa de fyra stora problem som det enade Tyskland nu står infår; att definiera dess roll i världen, ta itu med invandrings- och asylproblemen, vända den ekonomiska nedgången och minska arbetslösheten samt genomfåra den nödvändiga reformeringen av den tyska socialstaten. Däremot skulle han själv aldrig accep- 112 SvE N sK TIDsKRIFT tera birollen som vicekansler. Om SPD ken. Deklarationer om Kohls politiska blir största parti kommer han säkerligen överlämna denna- och partiledarrollen till Wolfgang Schäuble. Mot denna bakgrund talas det nu i Tyskland inte bara om "das Superwahljahr" utan också om "Kanzlerdämmerung" (kanslerskymning). Kohl låter sig dock inte räknas ut i förväg. Åtta månader är som sagt en lång tid i politidöd har tidigare visat sig vara förhastade vid många tillfallen. Även om det nu ser dystrare ut än någonsin far han kanske på ~en den 16 oktober åter anledning att citera sitt käraste politiska ordspråk; "Die Hunde hellen, die Karawane zieht weiter". Hundarna skäller, karavanen drar vidare. Supervalårets kalender 13mars 20mars 23 maj 12 juni 26juni 11 sept 25 sept oktober 16 okt Delstatsval i Niedersachsen Kommunalval i Schleswig-Holstein Förbundsförsamlingen väljer en ny tysk president Val till europaparlamentet Kommunalval i Baden-Wiirttemberg Kommunalval i Mecklenburg-Vorpommem Kommunalval i Rheinland-Pfalz Kommunalval i Saarland Kommunalval i Sachsen Kommunalval i Sachsen-Anhalt Kommunalval i Thiiringen Delstatsval i Sachsen-Anhalt Delstatsval i Brandenburg Delstatsval i Sachsen Delstatsval i Bayern Delstatsval i Thiiringen (tidpunkt ej fasdagd) Delstatsval i Mecklenburg-Vorpommem (tidpunkt ej fasdagd) Förbundsdagsval SVENSK TIDSKRIFT 113