GUNNAR DAHMEN: STORA BOKEN J ag läser bibeln" kom en röst i telefonens prästjour från en man i själanöd. "Sluta genast" borde jag kanske ha sagt. I bibeln är det lätt att gå vilse. Urval och tolkning av bibelord har lett till allt annat är enhet i tro och handling. I kyrkan begrep man tidigt att man behövde en kort sammanfattning av trons innebörd och så tillkom Apostoliska trosbekännelsen och efter någon tid också Nickenska som mera "i tiden" med tanke på kätterier som uppkommit. Bägge trosbekännelserna har Svenska kyrkan och fårenar oss därmed med andra kyrkor. En framliden bokfårläggare i Stockholm sägs när han med fårsamlingen deltog i högmässans gemensamma läsning av trosbekännelsen ha satt sig ner där han inte ville instämma. Vore alla lika samvetsömma skulle det se egendomligt ut i bänkarna. Tiderna igenom har kyrkorna kommit med mer eller mindre utfårliga forklaringar fcir att inte säga bortforklaringar. Vid tiden fcir Ekumeniska mötet 1925 taladeNathan Söderblom fcir behovet av ny trosbekännelse. 'Jag meBefrielse~~- Stora boken om kristen tro, 1993. nar ingen fårändring av kyrkans gamla trosbekännelse men ett klart uttryck fcir Kristi lära och vår kristna plikt ifråga om folkens broderskap och de sedliga grundvalarna for samhällets gestaltning". Av tanken blev intet. men i dag fåreligger Befrielsen med underrubriken "Stora boken om kristen tro" utgiven av en ledningsgrupp i kyrkan med ärkebiskop Bertil W erkström som ordfårande och en redaktion som samarbetat med ett stort antal präster och lekmän. Stor är fårvisso denna troslära som med sina cirka 400 sidor och 180 bilder vill vara ett tidsdokument om "uttryck fcir kristen tro i Sverige i dag". Ett tidsdokument är det men är den ett uttryck får vad kristen tro är - i världen och över tiden? Två hotbilder har man tydligen varit rädd fcir. Den ena att vara auktoritativ, den andra att vara traditionell. Av katekesens "Vad är det?" med korta entydiga svar märker man foga och att Thorvaldsens Kristus skulle möta oss på någon sida hade varit ett stilbrott. Vad vi ar är en grundlig inventering av röster i tiden som uttrycker oro, vilsenhet och sökande. Samtida svensk litteratur är rikligt citerad. Det djärva bildmaterialet väcker också frågor men verkar köpta av SVENSK TIOSKRIFT 61 någon reklambyrå av det slag som vill chockera snarare än att säga vad det är frågan om. Avsikten är att denna rikedom av ord och bilder ska "fårdjupa samtalet om livets viktigaste frågor" och leda till Kristus som befriaren. Överlämnandet av Bifrielsen skedde vid högtidligh:lliandet av 400 års minnet av Uppsala möte. Sveriges biskopar och präster skrev 1593 under ett beslut, som var en trotsig bekännelse att nu stod Sveriges kyrka på evangeliets grund. Här gällde icke röster från Rom eller Geneve men väl från Wittenberg. Rösten från Uppsala 1993 är mera ödmjuk och läromässigt nästan undvikande. Luther far komma till tals vid några ta tillfållen och då i ofårgripliga sammanhang. I tider av privatreligion, kristen "på eget vis" och sekterism hade det kanske inte skadat att man varit mera tydlig vilket icke är detsamma som intolerans. Man far lätt intrycket att bara man sätter sig ner och samtalar ska djävulen dra sig tillbaka. Stora Boken har fåregåtts av Lilla boken som enligt SIFO blivit väl mottagen av de nära 50 procent av hush:llien som fatt den till skänks. Läst eller åtminstone tittat i den har 66 procent och över 40 procent har reagerat positivt. För studiearbetet inom fårsamlingarna fåreligger också en Handbok gjord av Sveriges Kyrkliga Studiefårvund. Man far önska lycka till men samtidigt kanske våga uttrycka en fårrnadan om det inte hade varit bättre med enda Medelstora boken? 62 SVE N SK TI DSKRI FT