funnits en betydande - och synbarligen besvärande -likhet mellan de olika partiemas faktiska ställningstaganden i riksdagen. skillnaderna i anslagsyrkanden och påyrkad skattenivå är vid de flesta besluten försumbara. Särskilt för de borgerliga partierna har det funnits ett anmärkningsvärt avstånd medan å ena sidan deras retorik, och å den andra deras faktiska handlande vid flertalet beslut. Påfallande små skillnader En annan poäng med min metod har varit att med den kunna se om det funnits beslut där det egna partiets ställningstagande av dåtida aktörer visserligen uppfattades som mycket särskiljande gentemot övriga, medan skillnaderna i ett mer allmänt och historiskt perspektiv visar sig mindre anmärkningsvärda. Just beslutet om sänkta marginalskatter 1981/82 var ett sådant, där skillnaderna mellan partierna i realiteten visar sig ha varit påfallande små. Som jag påpekar i både avhandlingen MARGARETHA AF UGGLAS: och i min artikel spelar självfallet ideologin en väsentlig roll för politikens gestaltning. Däremot tycks vägen från vackra ord till beslutsam handling ofta vara mycket lång. Det borde kunna leda till en intressant diskussion om och hur ideer och andra omvärlshändelser i realiteten påverkar politiken. Jag konstaterar att liberala ideer om avreglering, minskad korporativism och minskad offentlig sektor slår igenom på det ideologiska planet under 1980-talet i större utsträckning än tidigare i samtliga partier. Den trenden fortsätter av allt att döma under 1990-talet. Däremot tycks vägen lång till beslut som på allvar minskar den offentliga sektoms omflng. Detta är ett fenomen som delvis behandlats inom public-choice forskningen, där Nils Karlsons avhandling The state of state (Almqvist International, 1993) är ett betydelsefullt inlägg. Också fortsättningsvis utgör detta ett intressant och genuint problem såväl för aktiva politiker som for den statsvetenskapliga forskningen. ENORÄTTVIS BETRAKTELSE I Svensk Tidskrift 5/93 kommenterade Mats Johansson min artikel om Sveriges insatser för att främja respekten för de mänskliga rättigheterna. Många av synpunktema var både kloka och väsentliga. Samtidigt var det en nägot orättvis betraktelse över vad regeringen lyckats åstadkomma. Biståndspolitiken har blivit bättre. Vi vågar idag stå för de värderingar som utgör grundvalen for vårt samhälle - demokrati, marknadsekonomi och respekt SvEN sK TIDsKRIFT 49 for mänskliga rättigheter. Det minskade biståndet till Vietnam, avslutandet av vårt engagemang på Kuba och våra i flera andra fall mycket tydliga markeringar mot övergrepp är exempel på att vi numera tar hänsyn till vad som händer i våra biståndsländer. De medel som anslås till olika länder omprövas på ett helt annat sätt än tidigare infor varje nytt budgetår. Nya insatser När det gäller statsbildningar som faller samman har vi forvisso inte bara, som MatsJohansson skriver, börjat anpassa oss till de nya krav som detta ställer på vår utrikespolitik. Sverige har gjort avsevärda insatser i Somalia och fortsätter som bekant att göra det i f d Jugoslavien. Här samverkar olika delar av vår utrikespolitik for att minska lidandet, begränsa striderna och medverka till att göra en fredlig lösning möjlig. Till detta skall läggas våra omfattande insatser for de flyktingar som från krigsområdet kommit till Sverige. Detta ärjust den form av insatser som de nya hoten gör nödvändiga. Ofta i andra former och på andra villkor än vi varit vana vid tidigare. Sverige driver, tillsammans med övriga nordiska länder, mycket aktivt på reformarbetet inom FN:s fredsbevarande verksamhet. Några av våra krav är att ledningsstrukturen måste forstärkas både i New York och på fåltet i de länder där insatserna görs, att finansieringsbördan fordelas rimligare och att utbildningen av de deltagande statemas personal forbättras. Sverige mest aktivt Sveriges arbete inom den Europeiska sä- kerhetskonferensen, ESK, har till stor del handlat om att finna nya metoder for konflikttorebyggande och fredsbevarande verksamhet. Genom olika former av missioner har ESK kunnat bidra till att begränsa konsekvenserna av de inte minst etniska motsättningar som kommit att prägla stora delar av Europa. Utan att överdriva kan vi konstatera att Sverige är ett av de länder som mest aktivt tagit sig an de nya problem som sammanfallande statsbildningar, inbördeskrig och flyktingströmmar idag ställer oss infor. Jag delar Mats Johanssons uppfattning om den privata äganderättens, entreprenörskapets, frihandelns och rättstrygghetens avgörande betydelse for ett lands utveckling. Som omvandlingsprocessen i Östeuropa visar kräver en fungerande marknadsekonomi ett återupprättande av rättsstaten. Detta är en viktig lärdom även for vårt övriga biståndssamarbete. 50 SvENsK T IDsKR IFT