-~-~~------ LEDARE A TT KUN NA GÅVIDARE E tt fårslag presenterat på socialdemokraternasekonomiseminarium - av alla ställen- om att låta familjer dra av lönekostnader får hjälp i hemmet medbarnpassningochstädningharblivit en av höstens populäraste debattämnen. Indignerade socialdemokrater och representanter får LO uppfann snabbt epitetet "pigdebatt". Det talades om klassamhällets återkomst och socialdemokrater rasade över hur någon i vårt moderna samhälle på allvar kan föreslå att folk skall arbeta med något så förnedrande som barnpassning och städning i andra människors hem. I en demonstration på Sergels torg klädde fackliga funktionärer ut sig till något som såg ut som teskedsgumman och skurade trappan ned mot plattan med skyltar som sade "piga" på ryggen. Helst ombudsman, men hellre arbetslös än barnpassning och städning, var budskapet. Visst är det lätt att fårundras över denna debatt. Alla de som arbetar med barnpassning och städning och trott sig göra ett viktigt och krävande jobb fårundras säkert över att socialdemokrater anser dem vara fårtryckta och förnedrade. De många polacker som tillbringar några månader i Sverige just meddessa uppgiftergördetkanske också, om de inte kommer att fortsätta lyckligt okunniga om sin förnedring. De som städar i landstingshuset och jobbar i barnomsorgen, kanfårundras övervarfår dessajobb plötsligt blir klassfårtryck om arbetsgivaren är en familj av kött och blod. Och de flera tusen unga svenskar som varje år söker au-pair jobb i Australien, Frankrike och USA kan fårundras varfårdet somär ett drömjobb när det handlar om udändska babies är 314 S VENSK TIDSKRIFT yttersta fornedring med svenska bebisar. Men på ett djupare plan är "pigdebatten" ett uttryck for ett av de mest grundläggande tankefeleni socialdemokratin, vilket satt sin prägel på hela det svenska samhället. O formägan att se att saker kan forändras och att de kan forändras på något annat sätt än att extrapoleras. Folk somharettjobb kanbliarbetslösa och aettjobb igen. Arbetstagare kan bli arbetsgivare och tvärtom. Yuppisar kan bli barnfamilj. Och alla barnfamiljer kommer en gång att bli pensionärer. Fattiga kan bli rika och rika kan bli panka. Våra behov och prioriteringar forändras överlivet. Alla vill vi få det bättre, men ibland gör otur och öde att det går åt andra hållet. Det är inte roligt, men det är uthärdligt så länge det finns dörrar öppna och så länge man har sitt öde i egna händer. Men i socialdemokratins tankevärld tillhör vi en grupp - unga, ~änstemän, anställda, arbetslösa, barnfamiljer, svagpresterande elever, invandrare- och det vi är ,tycks vi for evigt forbli. Därmed blir den socialdemokratiska logiken att den 20-åring som jobbar med att klippa ~änsternannens gräsmatta eller passa barnfamiljens baby inte själv kommer att bli tjänsteman eller barnforsötjare, utan är dömd till ett liv som dräng eller piga. Först om man utgår från att de ungdornar som gärna bor i en omodern 1:a med kokvrå kommer att bo där tills de flyttar till servicelägenhet, blir det logiskt med en ideologiskt motiverad utrotning av små och billiga lägenheter. Först om man tror att den som mister ett jobb, aldrig kan a ett nytt och definitivt aldrig ett bättre blir det logiskt att söka forsegla arbetsmarknaden. -Jag behöver inte vara på väg till Nordpolen bara for attjag går ut genom norra stadsporten, sade en gång Biskop Billing i Lund. Han måste ha talat till socialdemokratin. Förbara ommanlever i tron att tillstånd bara kan extrapoleras och inte forändras, blir det logiskt att bygga upp det ena systemet efter det andrai syfte att forhindra forändringarna. Problemet med detta är att det lätt blir självforverkligande. Störst skada har detta vållat på arbetsmarknaden. All debatt har handlat om arbetslöshetens procentuella storlek, mätt som andelen av arbetskraften som saknar arbete under en viss vecka. I själva verket är det inte arbetslöshetens storlek, utan dess längd som är det allvarliga. Lagstiftrungar som LAS har syftat till att bygga en Berlinmur runt arbetsmarknaden. Men sommed många andra murar, har den visat sig mer framgångsrik i att stänga folk ute än att hålla dem inne. Den stora faran med detta synsätt och SVENSK TIOSKRIFT 315 de system det foder, är att de berövar människor en fundamental forutsättning for ett anständigt liv. Förmågan att göra någonting själv och att ha sitt öde i egna händer. Det slår hårdast mot dem som har mest att sträva efter. De unga som vill ha ettjobb och en bostad, inte for att göra just det hela livet eller bo på samma plats for evigt, men for att ra in en fot och skaffasig erfarenheterfor attsträvavidare. Invandrama sominte villfastna i anvisade hem och bidragsberoende. Företagen som vill växa och pröva nya ideer, men som när de inte har facit över framtiden inte kan ta risken i ett samhälle som strävar efter konservering. Därmed skadar detta synsätt hela vårt samhälle. Ty det goda samhället är ett dynamiskt samhälle i förändring. De offentliga trygghetssystemen skall i ett sådant samhälle inte söka forhindra forändringar utan göra dem smidiga och smärtfria. Drömmen om det statiska samhället leder inte till ett stillastående samhälle, utan till extrapolering av nedgången. Dåledervägen ut ur norra stadsporten till Nordpolen. SKALLVIVARA RÄDDA OM R YSSLAND? V ar Jeltsins beslut att rensa parlamentet med stridsvagnseld och fallskärmstrupp en nödvändig forutsättning for fortsatta refonner och for demokratin? Eller inledningen till en ny diktatur? Den hetsiga debatt somutbrutit om dettaärforvisso relevant for vilken politik västerlandet vill fora med syfte att hjälpa det ryska folket att överleva.Den forhärskande inställningen 316 på ledande håll i väst är for närvarande att överse med den någotdrastiskaformen for parlamentsupplösning och hoppas på det bästa. En annan fråga som ställs är vilket pris Jeltsin fatt betala till militären for dess lojalitet. Innehåller detta pris också säkerhetspolitiska mynt? Kanske har vi ett svar i forsvarsminister Gratjovs deklaration 20 oktober att de ryska trupperna kommer att stanna i Estland