LORENTZ LYTTKENS: SociOLOGINs FÖLJEsLAGARE I en civilisation med lätt anorektiska drag är det log~skt att mångamänniskorärytterligt upptagna av sitt utseende. Ångestindustrin med produkter som smalmat, gym,joggingmaskiner, solarier, hygienprodukter och mycket annat har befunnit sig i stark tillväxt sedan länge. Det ungdomliga utseendet symboliserar energi, vitalitet, framåtanda och andra hett eftertraktade värden i den västerländska- och snart den globala- kulturen. Människan har säkert sedan sin urhistoria dekorerat sig och intresserat sig for sitt utseende. Särskilt under den period ilivet när parbildningen skett. Men i vår egen tid, i Sverige sedan några decennier, harenforskjutninginträffati mångas syn på utseendets betydelse. En människas utseende är hennes estetiska totalgestalt såsom andra uppfattar den. Individens hållning, gester, tal och tonfall, röstens klang, blicken men Sociologimfoijeslagare. Hans L Zetterberg. Ratio 1993 också frisyr, ansiktsdrag, muskulatur och muskelton, gångens spänst och det svårflngade som ligger i begreppet närvaro är element i en persons utseende. Detsamma gäller kläder och doften från ett rakvatten eller en parfym. Utseendet har alltmer blivit foremål for påverkan och allt mindre något människor tar for givet. Det ses inte längre som något medfott och naturligt. Hur ska man forstå den här forändringen? Man kan exempelvis ta hjälp av Max Weber. "När det bästa och mest fruktbara i vårt århundrades samhällsvetande skall destilleras och sammanfattas kommer några narrm att nämnas oftare än andras. Sigmund Freud och John Maynard Keynes är till exempel sådana. Mindre känt får en bred allmänhet är att också Max Weber (1864-1920) är självskriven bland århundradets stora samhällsvetare. l .../ Bättre än någon arman kunde han tala om vad som var speciellt får det tjugonde seklet och unikt får vår civilisation." Det är Hans L Zetterberg som filler det här omdömet om Max W eber i sin bok Sociologinsföljeslagare. W eber hann med SvENsK TIDsKRIFT 299 mycket men hans analys av rationaliseringsprocessen är nog ett huvudnummer i sociologins historia och med fortsatt relevans i vår egen tid. Zetterberg sammanfattar den här processen med fommleringar som nog kommer att citeras ofta. "Rationalisering är en dubbelstjärna mot vilken utvecklingen styr: dels ordnas människotankens mångfald till system, dels ordnas människolivets stora handlingsrepertoar till enhetliga institutioner. Det fcirra innebär bl a att rationaliseringen sekulariserar religioner, avmystifierar naturen, bryter konstens fcirtrollning, blottlägger den magiska kunskapen, avdramatiserar makten. Det senare innebär bl a att rationaliseringen tillrättalägger vardagslivet, organiserar yrkeslivet, ritualiserar andaktslivet, kalkylerar aJf:irslivet, byråkratiserar fcirvaltningen." Zetterberg får läsaren vidare i W ebers analys av den omdanande rationaliseringsprocessen. Weberskiljermellan värderationalitet och må/rationalitet. Handlingar som är värderationella styrs av ideal som inte tillåter några kompromisser. De grundas på en principetik. Det innebär att handlingarna fåljer en princip oavsett vilka konsekvenserna blir. Målrationaliteten är instrumentell ochstyrs av praktiska resultat. Den grundas i en ansvarsetik vilket betyder att den som utfår handlingen tar ansvar får dess konsekvenser. Värde- resp målrationalitet ger upphov till helt olika syn på moral, till skilda etiska skolor. Vad har nu det här med utseendet att göra? När utseendet i en kulturs fåreställningar slutar att vara något naturligt och givet och blir till ett "fåremål" som kan påverkas, och rar påverkas, lämnar utseendet värderationalitetens värld och trä- der in i målrationalitetens. Följer man debatten i Sverige om kosmetisk kirurgi går konflikten mellan värde- och målrationaliteten i dagen. Det blir också tydligt att den senare är på väg att ta över. Man finner allt fårre idag som uppfattar ansiktslyftningar och andra ingrepp som kränkningar av "det naturliga åldrandet", som "en fårlust av äkthet" eller som "ett fårsvar får en livslögn". I dessa argument ger sig värderationaliteten till känna. De som däremot anser det helt OK att med ingreppens hjälp behålla det ungdomliga utseendet agerar i enlighet med målrationaliteten. När målrationaliseringen tränger in på ett livsområde har den ansvarsetiken som medhjälpare. När utseendet blir något som tros kunna påverkas, och kan påverkas, är det oundvikligt att vi anser människor ansvariga får hur de ser ut. Det ansvaret kan vara en tung börda får många människor att bära. Det är snarare i de weberska rationaliseringsprocesserna, ochinte i psykologiska faktorer, de djupaste orsakerna 300 SVENSK TIOSKRIFT till en alltmer spridd anorexia och ett växande bruk av anabola stereoider bör sökas. Stig Malms chaufför är väl mest känd för ett uttryck som normalt inte används ioffentligheten. Chaufförens tunga slant måhända och det är möjligt att det han sa kan berätta något betydelsemättat om LO:s attityder till kvinnor. Men säkert är det inte. Det är hur som helst avgjort mindre intressant vad chauffören sa än att Stig Malm har en chaufför. LObasen tycks ha en kringservice som en stor företagsledare. Robert Michels (1876 -1932) forsö- kerforklara och begripasamhällsutvecklingen genom en teori om organisationer och deras samspel. Hans teori, säger Zetterberg, utgår från ett dokumenterat faktum: "ingen orga.njsation forblir i det långa loppet egalitär. Va.tje organisation utvecklar inom sig en elit bestående av ledankap med stab. Endast denna elit har de specialkunskaper som krävs for att göra organisationen framgångsrik. Organisationen konlffier att dom.ineras av sin elit, inte av sina medlemmar. / .../ Organisationens perspektiv på tillvaron blir med tiden annorlunda än medlemmarnas, även om ledarna en gång själva varit vanliga medlemmar {t ex arbetare}. Eliten upprätthåller nätverken till andra organisationer, den forhandlar med dem som motparter. Mer eller m.indre omedvetet kommer dess perspektiv att f:irgas en smula av motpartens verklighetsuppfattning." Det är, trorjag, med de här utgångspunkterna man kan forklara Stig Malms chaufför. Kanske finns det personersom menar att någon förklaring inte behövs, att det är naturligt att den som är LO-bas har tjänstefolk som sköter bilen. Men helt självklart kan det inte gärna vara. Landsorganisationens chefägnar sig yrkesmässigt åt att påtala orättvisor, att betona solidaritet och jämlikhet, han arbetar for ekonomisk utjämning och solidarisk lönepolitik, han kräver högre skatter på höginkomsttagare (alla över brytpunkten) och snart sagt alla som har en slant över. Nog måste det vara åtminstone lite problematiskt att en person som med storkraftfor fram åsikter på talartribunen av det här slaget blir körd till tribunen av sin chaufför. SAF-chefen har inte det här problemet. Han kan utan inkonsekvens bli körd dit han önskar eftersom han aldrig gjort sig till förespråkare fcir jämlikhetens Höga Visa. Robert Michels har nog en poäng. Eliten i LO har under lång tid i små steg alltmer kommit att likna sin motpart. Deras levnadsvillkor påminnermera om SAF-ledningens än om LO-medlemmamas. Enligt Zetterberg ligger styrkan i Michels' analys i att han fokuserar på SVENSK TIDSKRIFT 301 vad sociologer kallar "strukturella faktorer". Det är i allt väsentligt "attribut hos organisationsstmkturen, inte personlighetsdrag hos medlemmar och ledare, som driver de demokratiska organisationernapartier, fackforeningar, folkrörelser, intressegrupper- mot oligarki." Utvecklingen har inget, eller mycket litet, med maktlystnad hos eliten att göra. Det är, paradoxalt nog, "goda demokrater som bemannar allt mindre och mindre demokratiska organisationer". Om Stig Malms bilforare far symbolisera den lag om demokratiska organisationers utveckling mot fatalsvälde Robert Michels formulerat så beror det inte på att det skulle vara ett unikt forhållande. Överallt där man finner gamla, en gång demokratiska organisationer finner man chaufforer - om än i olika skepnader. Hans L Zetterbergs bok Sociologim följeslagare tar med läsaren till en rad möten med sociologins stora forgrundsgestalter. Undermötena uppstårettsamtal mellan läsaren, Zetterberg och klassikerna. I hans bok träder Claude Henri de Saint-Simon, KarlMarx, MaxW eber, Robert Michels, Vilfredo Pareto, Ernile Durkheim och några andra fram som stridbara, skarpsinniga och anmärkningsvärt nutida tänkare. Mer nutida i själva verket än de flesta läroböcker i sociologi. Med ett språk som är ogrumlat av jargong ger Sociologinsföljeslagare mer än näringfortankarna. Den erbjudertankeverktyg och teorier for den som bättre vill forstå sin samtid. Och eftersom den är skriven med nyfikenhet väcker den lust till fortsättning. För min egen del tänker jag fordjupa en gammal relation till Weber, Michels och de andra märkligt vitala herrarna. 302 SVENSK TIDSKRIFT