MEDBORGARENs RENÄSSANS GÖSTA BOHMAN Då den nuvarandegrundlagen tillkom ansågs majoritetsprincipen böra prägla utvecklingen på samhällslivets alla områden. Frågorna om medborgarnas personliga integritet och rättigheter gentemot det allmännaförbigicks helt. Förfemton år sedan pågick en intensiv debatt mellan socialdemokrater och moderater om tolkningen av begreppet demokrati. Nu förespråkar Göran Rosenberg en aktivering av medborgarskapsbegreppet. A llt oftare görs numera gällande attden "högervind" sompräglade det politiska klimatet under det sena 70-talet och det tidiga 80-talet alltmer avklingat. I Svenska Dagbladet hävdade Janerik Larsson nyligen att den "nyliberala frihetsvinden" förlorat sin tidigare styrka. Sådana påståenden ter sig i och för sig märkliga, inte minst nu när en moderatledd borgerlig regering styr Sverige och redan förverkligat enmängd klart liberala och konservativa reformer som för bara några ta år sedan ansågs ogenomförbara. Mycket tyder däremot på att den samhällsekonomiska kris med ty åtföljande högarbetslöshet, som drabbat Sverige hårdare än många andra jämförbaraländer, negativt påverkatförGÖSTA BOHMAN har bl a varit partiledarefor Moderata samlingspartiet troendet för regeringens politik och dessutom dämpat den långsiktiga ideologiska debatten. Den borgerliga regeringen har haft svårigheter att framträda som helgjuten, klart ideologisk enhet. De samverkande regeringspartierna har haft ett egenintresse att ge uttryck för respektive partiers politiska särart. Detta torde i sin tur ha verkat återhållande på den debatt om demokratinsvitalitetsomborde haframstått som en logisk följd av socialismens och kollektivismens uppenbara rrusslyckanden i land efter land. Majoritetsdemokrati contra medborgerligfrihet Det var inte så många år sedan- i själva verket i övergången mellan 70- och 80- tal - som ett intensivt meningsutbyte ägde rum mellan moderater och socialdemokrater om tolkningen av begrepSVENSK TIOSKRIFT 245 pet demokrati och om dess samband med marknadsekonomi och enskild äganderätt. Vem minns inte Ingvar Carlssons tafatta och ibland rent löjeväckande fOrsök att skjuta medborgarnas kollektiva behov av ekonomisk trygghet i forgrunden på bekostnad av den enskilde individens frihetskrav och rättsstatens legalitetsprinciper. Majoritetsdemokratins kollektiva trygghet ansågs då vara helt överordnad medborgerlig frihet. Socialdemokraterna förlorade den debatten. Med all sannolikhet påverkade detta både 9-irektochindirektutgången av 1991 års riksdagsval. Den nya regeringens regeringsdeklaration var präglad härav. Utredningar tillsattes med uppdrag bland annat att - med den statliga maktutredningens ordval-göra den kollektivorienterade svenska demokratin individorienterad. Men några beaktansvärda resultat torde utredningsarbetet ännu inte ha uppnått. Och den så kallade "Frihetsoch rättighetskommitten", med uppgift bland annatattforstärka grundlagsskyddet for enskild äganderätt, har på grund av socialdemokratisktmotståndhittills åstadkommit bara en trött gäspning. Att låta självklara strävanden att ta bukt med den ekonomiska krisen forhindra en forstärkning av den svenska demokratins kvalitet, vore emellertid det sämsta som den borgerliga regeringen kunde ägna sig åt. Likaså att låta forsök att till snart sagt varje pris uppnå enighet i grundlagsfrågor med de socialistiska partierna forhindra angelägna reformer av vårt demokratiska system. Det föreligger ju obestridligen -vilket de socialistiska partierna i det längsta torde vilja fortränga-ett klart samband mellan nationens välstånd samt medborgarnas initiativkraft och möjligheter till eget risk- och ansvarstagande. Grundlagen stärker inte den enskildes ställning När vår nya, nu trettioånga grundlag tillkom, hade den föregåtts av mer än gugoårigt förarbete. Det hade präglats av de närmast föregående decenniernas ekonorruska utveckling och dessutom ägnats mest tekniska frågor. För demokratin centrala spörsmål hade skjutits åt sidan-främst demokratibegreppetsinnebörd och villkorsamt den enskilde medborgarens forhållande till statsmakterna. De då allgämt starka socialdemokraternas politiska grundsyn blev i allt väsentligt avgörande for den nya grundlagens utformning. Demokrati blev i realiteten ett slags beslutssystem, enligt vilket politiska avgöranden blev beroende av vad en majoritet kunde enas om. 51 procent av beslutsfattama gavs makt över 49 procent. De nya grundlagsreglerna syftade med andra ord icke till att forstärka den en- 246 SvENsK TiosKRIFT skilde medborgarens ställning. Frågor rö- rande dennes personliga integritet och rättigheter gentemot det allmänna samt i fårhållande till enskilda maktkoncentrationer förbigicks. I själva verket ansågs majoritetsprincipen enligt uttryckligt grundlagsstadgande böra prägla utvecklingen "på samhällslivets alla områden". Den enskilde blev "anonym" i fårhållande till kollektiven. Många ord offrades inte heller på marknadshushållningen och dess samband med enskild äganderätt och fri företagsamhet samtdessafaktorers grundläggande betydelse får samhällsekonomi och välståndsutveckling. Att garantier härfår borde ha ingått i grundlagens regelsystem tycks ha varit främmande får den tidens grundlagsfåder. Medvetandet ökar Jag är övertygad om att det idag finns klarsynta tänkare även inom det socialdemokratiska partiet- främst inom den yngre generationen- som är medvetna om den svenska kollektivorienterade demokratins brister och därfår är beredda att fårändra relationerna mellan politikervärlden och "det civila samhället". Jag anknyter därmed till en ung, fåre detta radikal socialist som efter moget övervägande och djupsinniga analyser vänt socialismen ryggen. Jag syftar på Göran Rosenberg, som närjag i början av 70-talet fårsta gången mötte honom var närmast konununist men omvändes efter några års studier i Förenta staterna. Efter hemkomsten skrev han den får två år sedan utkomna boken "Friare kan ingen vara" - en helt enkelt lysande skildring av den nordamerikanska demokratins uppbyggnad och utveckling fram till Reagan-perioden. Han tecknar den amerikanska revolutionens bakgrund och drar bl a paralleller med 1800-talets svenska emigration - om vilken det i andra sanunanhang sagts, att det var "Sveriges bästa bönder och sämsta baroner" som sökte sig till det nya landet. Rosenberg anknyter till dagens Sverige när han gör gällande att emigranterna i sina frihetssträvanden sökte sig "undan inte bara umbäranden och svält i hemlandet utan i lika hög grad från en tradition, därfrihet bara kunde stavas skrå, stånd, klass, parti eller folkhem". Rosenberg skildrar hur den amerikanska revolutionens utveckling ledde till spänningar mellan ideer och verklighet som hotade att fårkväva och demoralisera de frihetsvärden på vilka revolutionen en gång byggde. "Friare kan ingen vara" är härvidlag intensivt präglad av den välskrivande fårfattarens egen personlighet. Den är intressant också genom sin redovisning av den tidens allmänna europeiska demokratidebatt. Boken borde, möjligen något förkortad, kunna tjäna som obligatorisk studieSVENSK TIOSKRIFT 247 litteratur i dagens internationella samhällshistoria. Efter sin återkomst till Sverige medverkade Rosenberg vid tillkomsten av tidskriften "Moderna Tider" som tog upp frågor om de politiska och moraliska gränserna for statens makt över medborgarna- om vad vi kan låta staten sköta och vad medborgarna i en demokrati bör sköta själva. Med andra ord om vilken delaktighetfor medborgarna "demokratin kräver for överlevnad". "Medborgaren som försvann" På grundval av två essäer i "Moderna Tider" gav Rosenberg i våras ut en till ol'l1fanget blygsam skrift "Medborgaren som forsvann". Bokens tema beskriver han på dess omslag i foljande klarläggande ord: "Någonstans på vägen mot det moderna samhället forsvann medborgaren. Eller snarare onödiggjordes. Nationens angelägenheter blev en fråga for proffs, experter, organisationer och byråkratier. Demokratin, ansågs det, fungerade bäst ju mindre vanligt folk lade sig i. Under de goda åren var det ingen som lade märke till eller bekymrade sig över medborgarens försvinnande. Nu däremot, i en djup ekonomisk kris, synes forlusten katastrofal. Demokratin har forlorat såväl styrfonnågan sommanskapet.Kan denstressade demokratin överleva utan medborgare?" Hur berättigade Rosenbergs frågor är framgår - i vart fåll indirekt - av det forhållandet att flera hundra tusen svenska väljare enligt dagens opinionsundersökningar under den korta tiden av två år avvikit från de ställningstaganden som de gjorde i 1991 års val. Vad den snabba omkastningen inom valmanskåren ytterst beror på kan naturligvis vara foremål for delade meningar. Det mesta talardockfor att där bakom legat total okunnighet om och intresse for de forhållanden och den politik som medverkat till eller orsakat Sveriges nu aktuella kris. Rosenberg belyser detta i sin skrift: -Början av sjuttiotalet var en tid då förväntningarna på politiken skruvades upp till oöverträffade höjder.Politikenställde iutsiktenskördetid utan motstycke. Men forutsättningarna for att ens upprätthålla den gamla skörden eroderades snabbt. De ekonomiska fundamenten for politikens makt började bli synliga. För den som ville se. Men de var fl Den nationella politikens uppfattning om sina möjligheter växte omvänt mot fonnåganatt styra. Reformer som skulle öka politikens makt över ekonomin infordes. Nya regleringar, nya band, ökad styrning gjorde bara krisen ännu svårare. Rosenbergskildrarockså övertygande och mer slagkraftigt än flertalet andra samhällskritiker, hur den svenska modellens samforståndspolitik gicki graven under studentvänsterns korta blomst- 248 SVENSK TIDSKiliFT ringstid på 1960-talet och hur den i början av 1970-talet ersattes av en ny vänster präglad av miljö-, kvinno- och fredsrörelserna. Den ideologiska maktbalans som kan sägas ha åstadkommits under den sk svenska modellens decennier- och som bröts ned och våldsamt attackerades av studentrevoltens militanta skaror - fick nu som paradoxal foljd en växande övertro på statens formåga att styra välfårds- och samhällsutvecklingen. Vad fl diskuterade under dessa år var emellertid den politiska maktens faktiska möjligheter härvidlag. Respekten for fri foretagsarnhet, industrialism och kapitalism forsvann. Företag ansågs lika väl kunna drivas av staten eller facket. Småforetagare kom att betraktas mer som "problem än som tillgångar". Politikens "skördetid" stod äntligen for dörren. Så övergick ekonomins kris alltmer i politikens övermod - sammanfattar Rosenberg. Gråsossarnas storhetstidgick i graven. I ett läge där statens krav på medborgarna logiskt sett borde ha ökat, ökade i stället kraven på staten. "Starka intresseorganisationer kunde, lättare än tidigare, spela ut forsvagade politiker motvarandra. Kravmaskinernas tid hade börjat." utan också for politiken som medel. I Sverige - skriver Rosenberg- började framfor allt moderatema och nyliberala intellektuella tala om behovet av ett radikalt systemskifte, genom vilket de politiska beslutens roll i människors liv skulle reduceras och det lilla samhället tillåtas växa på det stora samhällets bekostnad. Systernskiftets uppgiftvar emellertid - menar Rosenberg - inte att forändra politikens mål och medel utan att ersätta politisk maktmed annan makt. "Mot politik ställdes antipolitik". Rosenberg kan därvid inte rimligen syfta på den systemskiftesdebatt som moderaterna pläderade for redan i slutet av 1970-talet. Det var ingalunda begreppet "nyliberalism" som moderaterna då argumenterade for. De tog tvärtom avstånd från själva begreppet nyliberalism och hävdade att "liberal människosyn måste forenas med konservativ samhällssyn". Den "nya individualismen" uppställdes som alternativ till den "nya otrygghet" som de menade att fortsatt socialdemokratisk politik måste leda till. De blev härvidlag sannspådda. På det partipolitiska fåltet stod emellertid moderaterna då isolerade av tvånget, bland annat att i två borgerliga regeringar inte bryta det samarbete som då - liksom nu - är nödvändigt for att Systemskiftets uppgift forhindra socialistisk maktutövning. Ur politikens nederlagväxte de häråren Härvidlag är det alltså svårt att folja fram inte bara ett forakt for politiker Rosenberg. Det forefaller som om han SVENSK TIDSKRIFT 249 argumenterar mot något slags politisk anarki, något som knappast någon seriös systernskiftesanhängare harförordat. Det handlingsprogram som moderata samlingspartiet nu håller på att utarbeta, lär vara helt främmande för sådana tankar. Det torde tvärtom utgå ifrån att den konservativa samhällssyn sompartiet alltid förvaltat bygger på den västerländska rärtsstatens uppgift att åstadkomma en friktionsfri och trygg social sammanlevnad mellan fria medborgare. Rosenbergs slutsatser är emellertid värda att ta på allvar: "I ett par decennier har medborgarskapsiden urholkats. Under sjuttiotalet av politikens övermod, under åttiotalet av marknadens. De människor som handfallna och vanmäktiga möter krisens och nedskärningarnas nittiotal, som nu häpna blir upplysta till och med av socialdemokraterna om att de beviljat sig själva förmåner som inte motsvaras av produktion eller inbetalningar till socialförsäkringarna, och som nu i vredesmodvändersiguppåt ellerutåtmed krav på åtgärder tror inte längre på sin egen suveränitet i några frågor. De troratt de sommedborgare ärmaktlösa, därmedborgare skulle kunna göra mycket". Den svenska demokratins medborgare har med andra ord förespeglats en makt som de inte besitter, rättigheter som de inte kan förverkliga, möjligheter som inte står dem till buds i deras egenskap av just medborgare. Detta är själva kvintessensen i det avsnitt i Rosenbergs skrift som bär rubriken: "Medborgaren som försvann". Aktivera medborgarskapsbegreppet Den aktivering av medborgarskapsbegreppet som Rosenberg förespråkar torde emellertid inte a de resultat han eftersträvar. I vissa hänseenden kan i själva verket motsatsen bli fallet. Jag syftar inte på hans tanke att återskapa de tidigare småkommunerna. Att med andra ord stryka ett streck över den så kallade kommunreformen som genomfördes under 1960-talet och som reducerade antalet kommuner från ett par tusental till knappt 300 samt ledde till storkommuner med heltidsanställda byråkrater och som försämrade både kommundemokratin och det direkta medborgarinflytandet. Rosenberg vill emellertid gå betydligt längre i sin reformeringav politiken. Han säger sig "vilja se en federal omdaning av Sverige, dvs att kommuner, regioner och stat, var för sig med ett direkt mandat från folket, tydligt skiftar ut makt och uppgifter sinsemellan". Jag skulle vilja - fortsätter han - "att en europaunion tar hand om säkerheten och valutan, att nationalstaten lägger det konstitutionella anständighetsgolvet (grundlag, fri- och rättigheter, brott och straff etc), att regionerna tar hand om åtskilliga av statens nuvarande uppgifter, 250 SVENSK TIOSKRIFT och att konununerna var får sig eller i gamla nattväktarstaten. Men en god bit samverkan, sköter allt som fårutsätter på vägen skulle vi säkerligen kunna direkt kontakt med medborgarna". komma med klart uppdragna gränser får det beroendeskapande som kallas deRadikal avreglering krävs Bortsett från Rosenbergs krav på en övergång till en väsentligt reformerad kommundemokrati, lär emellertid en lösning av den svenska demokratins grundläggande problem inte kunna nås på de vägar Rosenberg anvisar. Det eftersträvade systemskiftet kräver främst en radikal avreglering av dagens genompolitiserade samhälle, en avreglering som återgermedborgarna den makt över sin egen tillvaro och därmed sitt inflytande över samhällsutvecklingen som det goda folkhemmets rättsstatsbegrepp en gång syftade till. Klockan kan självfallet inte vridas tillbaka till den mokratiskt, strängt taget bara därfår att det vilar på politisk majoritet. Vad som erfordras är en väsentligt vidgad fri sektorfårmedborgarnas egna prioriteringar och beslut inom ramen får rättsstatliga garantier. Vaddetärfråga omsammanfattadesfår mer än 50 år sedan av den amerikanske vetenskapsmannen och professorn W alterLippman iboken "Frihetenssamhälle" med orden: "I ett fritt samhälle är det icke staten somfårvaltar människornas angelä- genheter. Den skipar rätt mellan människor som fårvaltar sina egna angelägenheter". SVENSK T!OSKR.IFT 251