FRAMTIDENs SVERIGE o ELLER GARDAGENS? OLOF EHRENKRONA De reformer somgenomforts avfyrpartiregeringen har lagtgrundenför en längre och mera stabil uppgång, när den väl infinner sig. Men detta är bara början av en nödvändig modernisering avinstitutionerna.Detfrämsta hotetmot Sveriges långsiktiga utvecklingärattsoda/demokraterna återkommer i regeringsställning. Ett sådant valresultat skulle qfelbart medfora skattehöjningar och att viktiga reformer återtas då de sodaldemokratiska intressegrupperingarna slår vakt om sina maktpositioner. V iljan till fårändring lade grunden till den borgerligavalsegern 1991. Nästa höst, efter ett av de mest intensiva reformskedena i modern tid, ställs väljarna inför valet att fortsätta den process sominletts eller avbryta förnyelsen av Sverige. Kommer svaret att bli detsamma som för tre år sedan? Eller väljer man att göra halt med allt vad det riskerar att innebära av stagnation och fortsatta välfårdsförluster. Sverige under 1900-talet haL varit landet med modernismen som överideologi. I förändringen sågs vägen mot ökat välstånd och i den sociala rörlighet som följde av förnyelsen fanns instrumentet förjämlikhet och rättvisa, två av våra mest omhuldade nationalbegrepp. OLOF EHRENKRONA är planeringschef vid ~tatsrådsberedningen. Underde första efterkrigsdecennierna var detta en av de viktigaste grundvalarna för socialdemokratins värderingshegemoni. I det modernistiska förhållningssättet hos det svenska samhällets eliter hämtade socialdemokratin legitimiteten för sina reformer. Och i den vanlige svenskens förhoppningar om ökad levnadsstandard och nya möjligheter mobiliserades det folkliga stö- det för samhällsomvandlingen. Att denna entusiasm inför förändringar inte skulle vara evig var förutsebart. Förr eller senare måste reformkraven komma att riktas mot det samhälle som byggts efter socialdemokratiska ritningar. Och när detta väl inträffade skulle det vara mycket begärt av en trogen socialdemokrat att han skulle se på samhällsutvecklingen som något annat än en reträtt. I socialdemokratins oerhörda dorniSVENSK TIDSXRIFT 225 nans under större delen av efterkrigstiden låg således också fröet till den motvilja mot forändringar som vi möter idag. Det är en motvilja karaktäriserad dels av troheten i sig till samhällsingenjörernas sinnrika konstruktioner, dels av en mera obestämbar vilsenhet infor det bistra faktum att den gamla modellen inte längre klarar av vad som gett den en stor del av dess existensberättigande, nämligen att skapa välstånd. Inte minst i det senare återfinns ett starkt argument for den borgerliga reformpolitiken. N oUtillväxtsamhället visade sig i_nte vara det Shangri La som många foreställde sig for tjugo år sedan. När vår forstelnade samhällsstruktur får sitt logiska utfall i en stagnerande och t o m negativ ekonomisk utveckling blir konsekvenserna av detta i form av växande arbetslöshet och ekonomisk otrygghet en obehaglig realitet. Att detta har lett till en större öppenhet hos medborgaren i gemen for en modernisering av Sverige råder det knappast något tvivel om. stagnation i ställetför framsteg Men paradoxalt nog ligger också det främsta hotet mot fornyelseprocessen i just denna insikt om att den gamla modellen blivit en modell for stagnation istället for en modell for framsteg. Krisens art, en stagnation till foljd av en stelbent samhällsstruktur och inte en vanlig konjunkturnedgång, aktualiserar nämligen en typ av reformer som utgör ett direkt hot mot den etablerade och i huvudsak socialdemokratiskamaktbasen. I så måtto finns det tydliga paralleller mellan det svenska systemskiftets problem och utvecklingen i Östeuropa, även om den svenska dimensionen är en annan. Men trots skillnaderna handlar det ändå i bägge fallen om att den existerande maktstrukturen blockerar framsteg och utgör ett hinder mot välståndsutvecklingen. Det typiskafor reaktionsmönstrethos politiska eliten som de socialdemokratiska nätverken är att forändringar som anses kunna tämja opinionen eller betraktas som nödvändiga for att undvika ett renodlat haveri motvilligt godtas, medan motståndet blir desto hårdare mot reforn1er som riskerar att gröpa ur den egna maktställningen. Ett av de mer cyniska uttrycken for detta var vårens forhandlingar mellan fyrpartiregeringen och socialdemokraterna om a-kasseersättningen och egenavgifterna iarbetslöshetsforsäkringen, där socialdemokraterna hade möjligheten att "rädda" ersättningsnivån till de arbetslösa i utbyte mot högre premier for dem som hade arbete. Socialdemokraterna valde emellertid atthålla nere egen;.vgifterna, vilketknappast kan ha haft något annat motiv än 226 SVENSK TIDSKRIFT omsorgen om fackets rekryteringsmöjligheter. Den kompromisslösa inställningen mot forändringar i arbetsrätten är uttryck for samma sak. Ivalet mellan att ge foretagen forutsättningar att anställa fler och att bevara fackets maktbas intakt väljer man det senare. Häri ligger utan tvivel en viktig forklaring till att den socialdemokratiska omprövningen efter valnederlaget kom av sig precis som den gjorde efter valnederlaget 1976 och i regeringsställning under 1980-talet. Inom socialdemokratin hävdar fornyelsevännerna däremot att forklaringen snarast skulle stå att finna i de höga opinionssiffrorna sominvaggat partiledningen i en falsk känsla av att valsegern ändå är säkrad. Men detta är en alldeles for enkel forklaring som underskattar det institutionellamotståndet motvarje större omprövning av de gamla positionerna. Starka tröghetskrofter Därmed är också sagt att foreställningen att en socialdemokratisk valseger inte behöver vara så farlig, eftersom partiet så fort valet är vunnet kommer att glömma vad man sa i valrörelsen och genomfora den omprövning som man inte vågade i oppositionsställning, är fel. Tröghetskrafterna i parti och fackforeningsrörelse är långt starkare än så, vilket erfarenheterna från 1980-talet visar. Den ekonomiska utvecklingen under 1980-talet harlärt oss mycket, bland annat att välfärdsstaten ingalunda varit ett reservat dit obehagliga saker som finanskriser och arbetslöshet inte når. Men vi borde lära oss lika mycket av den politiska utvecklingen. Socialdemokraterna hade unikt goda forutsättningar efter valsegern 1982 att genomfora de forändringar som Sverige hade behövt for att bryta den långsiktiga stagnationscykeln.Menmotståndeti den egna rörelsen visade sig gång på gång for starkt. Endera sade den tvärt nej, som till besparingar i den offentliga utgifterna, ellerockså forhalades reformerna så länge - marginalskattesänkningen - att det inte längre fanns någon återvändo i utforsbacken. De socialdemokratiska 80-talsregeringarna uppträdde ungefårsoml'ancien regime i Frankrike. Denna genomforde under sina sista decennier en rad tekniskt eleganta reformer, inte minst inom vad som idag skulle ha kallats ekonomisk politik, men var samtidigt helt oformögen att genomdriva den systematiska fornyelse av det franska samhället som skulle ha krävts for att kväva revolutionen i sin linda. Utan alla järnfordser i övrigt är det lätt att se att också Sverige befinner sig i en situation därdet krävs ett likalångsiktigt som systematiskt forändringsarbete SvENsK TIDsKRIFT 227 fcir att vi skall börja klättra uppåt välståndsligan igen. Modernisera institutionerna Lindbeckkomissionens kanske största fortjänst var att den satte fingret på de institutionella villkoren fcir ekonomisk tillväxt. Den gav därmed också det rätta perspektivet på politikens roll; på ansvaret fcir det forgångnas missgrepp men också på villkoren fcir ökat välstånd. Genom att peka på de institutionella forutsättningarnas betydelse formulerade man också den kanske svåraste utmaning som ett politiskt system kan ställas infcir, nämligen att självmant forändra den maktstruktur i vars hägn de mäktiga har vunnit sin makt. Den som i likhet med Lindbeckkommissionen lägger viss vikt vid arten av det reformarbete som förestår och inser att en modernisering av institutionerna inte kan ske utan att det tar konsekvenser fcir hur politisk och facklig makt kan utövas i framtiden begriper också att socialdemokratin ärlångt sämre skickad än de borgerliga partierna att vrida utvecklingen rätt igen. Sveriges framtid som välfärdsnation bestäms av vår benägenhet att ändra på en rad attityder och samhällsfcirhållanden. Det handlar om att kunna möta konkurrensen från omvärlden på ett plan där inga växelkursjusteringar hjälper. Vår konkurrenskraft som nation bestäms av förmågan att utveckla vår kompetens och våra talanger, av vår moral närdet gällerfrånvaro frånjobbet, svinnpå arbetsplatserna, överutnyttjande eller fusk med bidragssystemen, av vår formåga att arbeta mycket och effektivt och våra normer fcir hur vi värderar framgångsrika personer eller fcir den delen också dem som systematisktsviker ansvaret fcir arbetet, familjen eller det allmänna. Vår konkurrenskraft bestäms också av hur väl institutionerna fungerar; det politiska systemet, kapitalmarknaden, rättsväsendet, utbildningsväsendet och forskningen. Ett lands infrastruktur är inte bara järnvägar, flygplatser, teleledningar och vägar. Dit hör också alla de synliga och osynliga nätverk och institutioner som behövs fcir att kanalisera medborgarnas potential och skapa utrymme fcir deras skaparförmåga. När Asea en gång bildades gällde frågan om etableringen skulle ske i Arboga eller Västerås. Idag skulle W eonström ha kunnat välja mellan i stort sett vilken stad som helst i världen fcir att lansera sin ide. Om vi har högre skatter än omvärlden tar vi finna oss i att endera ha lägre löner eller fårre jobb än andra. Med en stelare arbetsmarknad än andra tar vi finna oss i att ett visst antal investerare och driftiga företagare väljerbort Sverige när de satsar sina pengar och sin energi. 228 SVE N SK T ID SKRI FT - Sverige betalar ett pris for att hålla sig med världens högsta skatter, den mäktigaste fackforeningsrörelsen, de största offentliga utgifterna och ett regelverk på arbetsmarknaden som riskerar att leda till en gigantisk misshushållning med vårt humankapital. Hur högt priset är kan säkert diskuteras, men de välfårdsforluster som ackumulerats under åren till foljd av institutionella tillkortakommanden är gigantiska. onde i Sverige om vi skalllyckas med att klättra uppåt i den internationella välståndsligan. Det forutsätter ett samhällsklimatsomstimulerarnyforetagande och investeringar i Sverige. Ett sådant samhällsklimat forutsätter bland annat skatter och arbetsmarknadslagar som underlättar fornyeisen och en lönebildningsom svarar mot kraven i en modem och öppen ekonomi. I bägge dessa hänseenden har Sverige allgämt betydelsefulla nackdelar i konkurrensen. Numera är visserligen den rena Bara början roretagsbeskattningen den mest fordelEfter två år med fyrpartiregeringen be- aktiga i OECD-området, men världens finner vi oss ännu bara i början av den nödvändiga omställningen. Det tog många decennier att lägga den institutionella grunden for den utvecklingsom gjorde att Sverige tillsammans med Japan kunde åtnjuta det snabbast växande välståndet mellan 1870 och 1970. Decenniers misskötsel av tillväxtens drivkrafter har gradvis fort oss allt längre ner i utforsbacken. Och det kommer att ta välsålångtidatt återtaallden utvecklingskraft som gått forlorad. Vår generations utmaning handlar således i grunden inte om Sverige skall forändras eller ej. Utan om vi är formögna att driva utvecklingen dit vi vill i en process där det inte finns något mellanläge ivaletmellan ökat ellerminskat välstånd. 1990-taletmåstebliforetagandets årtihögsta totala skattetryck ger ändå skattekilar som allvarligt snedvrider viktiga marknader, inte minst marknaden for privata tjänster. Lönebildningen, som styrs av såväl det höga skattetrycket som av det rigida regelsystemet, utgör ett direkt hot mot fornyeisen av näringslivet. Nu hindras både foretag och anställda att utnyttja sin potential och den nödvändiga omställningen tar endera onödigt lång tid eller omöjliggörs helt. Minska politiseringen Sänkta skatter kräver emellertid också sänkta utgifter och därmed en koncentration av det offentligas uppgifter till kämområdena. En sådan utveckling är således liktydig med en minskad politisering av samhällslivet. Strukturer och SveNsK TrosKRIFT 229 institutioner som utgör den offentliga sektorns maktbas utanfor dessa områden måste avvecklas eller forses med andra uppgifter. Detsamma gäller organisationerna på arbetsmarknaden. Arbetsgivare och anställda måste kunna sköta sina relationer direkt med varandra och nittiotalets arbetsrätt således grundas på den kontraktsenliga relationen mellan företaget och den enskilde arbetstagaren. Varje analys av den svenska strukturkrisen leder förr eller senare till den offentliga sektorns elephantiasis. Höga skatter o~h ännu högre offentliga utgifter med åtföljande underskott och växande skuldsättning är krisens främsta orsaker. Symptomen varierar med konjunkturerna men de underliggande problemen består och for att komma till rätta med dessa måste den offentliga sektorn krympa avsevärt. Den avgörande frågan ivalperspektiv blir därmed vilken regering som kan forväntas visa den största handlingskraften när det gäller att banta utgifterna och fora en skattepolitik som premierar arbete, sparande och investeringar, dvs kort sagt produktionen av varor och tjänster i det privata näringslivet. Det är denna inriktning forändringsarbetet måste ha inte bara under nästa mandatperiod utan under hela 1990-talet. Allting kan inte åstadkommas på en gång och alla reformer kanske inte ger den väntade utdelningen. Men det finns flera tecken på att reformer av detta slag far betydande hävstångseffekter. De ändrade sjukersättningsreglerna har exempelvis gett både snabba och smått dramatiska resultat i form av minskad korttidsfrånvaro. Den kraftiga ökningen av antalet friskolor visar också vad som händer när möjligheten uppstår att tillgodose en uppdämd efterfrågan på alternativ till de offentliga monopolen. Liberaliseringen inom etermediaområdet har också öppnat helt nya falt for privat företagsamhet, alldeles bortsett från de fordelar den ökade mångfalden erbjuder lyssnare och tittare. Den oerhörda kraften i den ekonomiska nedgången i år och förra året skymmer ännu det positiva i de systemforändringarsom redan genomförts. Men den som granskar fyrpartiregeringens reforn1er nännare ser redan viktiga resultat. Dessa kommer naturligtvis att märkas betydligt mera när den allmänna ekonomiska bilden ljusnar. Men framforallt-och det är det viktigaste -lägger dessa forändringar grunden for en längre och mera stabil uppgång, när den väl infinner sig. Förutsättningen for att bryta den onda cirkeln av devalveringar, inflation, kostnadskriser, stagnation och nya devalveringar är nämligen att vi lyckas bygga ut produktionskapacitetensåden cykliska 230 SVENSK TIDSKRIFT spiralen for oss uppåt istället for nedåt i biblioteksfilialer och utryrrunet for nya välståndstrappan. foretag att starta och små foretag att bli Lyckas det politiska systemet mobili- större. sera tillräcklig beslutskraft for att också i Fyrpartiregeringen har hittills översvåra tider fatta svåra beslut och bereda träffat de flestas forväntningar, när det marken for en avgörande forändring av gäller att driva fram de nödvändiga trenden i svensk ekonomi kan 1990-ta- systemforändringarna. Men fortfarande let komma att betraktas som ett av de återstår att genomfora stora och viktiga stora vändpunktsdecennierna i vår his- forändringar, inte minst inom välfårdstoria. politiken. Möjligheterna är enorma for svenskt näringsliv med den utveckling som kan forutses i vårt östra närområde om inte reformpolitiken misslyckas helt. Ett svensktEG-medlemskap kommer också att betyda envitamininjektion, inteminst betydelsefull for våra institutioner. Ingen skall underskatta den utmaning for foretag och enskilda som det innebär att hålla takten i den internationellakonkurrensen.Ytterst bestäms välståndsökningen av enskilda människors insatser i produktionen. Men det imperativa uppdraget till riksdag och regering blir att skapa forutsättningar for att näringslivet skall växa. Den offentliga strukturomvandling som nu farestår blir ingalunda smärtfri med många impopulära beslut som måste fattas och som forutsätter en betydande pedagogisk talang for att skapa f6rståelse hos medborgarna for att det faktiskt finns ett samband mellan inrättandet av Detfrämsta hotet Det främsta hotet mot Sveriges långsiktiga utveckling är att socialdemokraterna återkommer i regeringsställning. Ett sådant valresultat kommer ofelbart att resultera i en ny skattehöjningsoffensiv, att viktiga reformer återtas och att andra processer går i stå till foljd av de socialdemokratiska intressegrupperingarnas instinktiva vilja att slå vakt om sina maktpositioner. Socialdemokraterna har i decennier utmålat sina politiska motståndare som ett hot mot sysselsättning och välstånd. Vi vet nu av bister erfarenhet vari detta hot verkligen bestod. Det är ett skäl så gott som något till att den sittande regeringen bör ra tre år till på sig att modernisera Sverige och skapa bästa möjliga jordmån for arbete, tillväxt och foretagande. SveNsK TIDsKRIFT 231