DET BEHÖVS EN BORGERLIG FEMINISM AV BIRGITTA ED Har de som är mest aktiva i jämställdhetsdiskussionerna inte märkt att det hänt nÃ¥got sedan kvinnorna slogs för sin rösträtt? Vaifiir ser de inte de möjligheter marknadsekonomi och personlig frihet ger inte minst kvinnor? Det behövs en borgerlig feminism och borgerliga feminister. Feminister som ger styrka Ã¥t kvinnors krav pÃ¥ mer individualism och möjligheter att pÃ¥verka sina liv, och som inte bara sväljer tal om kollektiva "kvinnolösningar". D et har talats mycket om "backlash", bakslag och motreaktion i jämställdhetsdebatten den senaste tiden. Susan Faludis bok ("Backlash", Norstedts Förlag 1993) harsÃ¥lts i 12 000 ex bara i Sverige, och bÃ¥de kvinnor och män läser boken och reagerar. Jag har ocksÃ¥ läst boken men jag är inte imponerad. Inte för att den saknar en imponerande massa fakta eller en imponerande volym - tvärtom. Om jag ska generalisera lite sÃ¥ har Faludi pÃ¥ känt kvinnligt maner inte sparat pÃ¥ energin närdet gällerresearch ochfakta. Mycket metodiskt gÃ¥r hon igenom undersökningar och fakta innan hon drar sin slutsats att 80-talet innebar ett rejält bakslag för allt vad kvinnor hade uppBIRGITTA ED arbetar vid Stiftelsen]A till Europa. nÃ¥tt underfeminismens gulddecennium, 70-talet. Detta bakslag mot kvinnorna har inte bara uppkanunit av sig själv. Nej, det är Susan Faludis absoluta förvissning att alla inflytelserika män, speciellt den amerikanska högern med Reagan och Bush i spetsen, deltagit i en av historiens största konspirationer. De högljudda svenska feministerna och den svenska kvinnorörelsen var av naturliga skäl snabba att reagera pÃ¥ Backlash. Att kvinnarepresentationen i riksdagen minskade valet 1991 för första gÃ¥ngen sedan den kvinnliga rösträtten infördes var naturligtvis ett bevis pÃ¥ att motreaktionen nÃ¥tt även Sverige. Diskussionerna kring och kraven pÃ¥ ett kvinnaparti har hörts allt oftare. Och när den sÃ¥ kallade Kvinnatribunalen samlades och begravde manssamhället under högtidliga former i februari i Ã¥r enades man om att mÃ¥let för kvinnorna SVENSK TtDSKRIFT 151 är 50 procent av makten. Om de etablerade partierna inte visar att de tänker arbeta i den riktningen lovade de forsamlade kvinnorna a~t göra verklighet av "hotet" om ett kvinnoparti. Positivt 80-tal Närjag var ännu yngre änjag är idag var kvinnofrÃ¥gor bland det värsta jag visste. Moderata kvinnaforbundet skulle vi avskaffa och diskussioner om jämställdhet var bara tjafs. Jag har under hela min uppväxt lärt mig att feminist och rödstrumpa är samma sak och jag kan av naturliga skäl inte tillgodoräkna mig nÃ¥gra större segrar i 70-talets könskrig. ÄndÃ¥ har nÃ¥got hänt under det senaste Ã¥ret. N umera ärjag feminist. Men trots attjag gärna kallar mig feminist gillarjag inte att höra allt snack om Kvinnor kan, kvinnoparti, kvinnaforhund och 50 procent av makten. Jag känner mig bara uppgiven. Närjaglyssnar pÃ¥ de svenska kvinnor som är mest högljudda i jämställdhetsdiskussionerna blir jag fOrvÃ¥nad. Det lÃ¥ter som om ingenting har hänt sedan kvinnorna slogs for sin rösträtt. Allt det goda som 80-talet forde med sig till vÃ¥rt svenska samhälle har gÃ¥tt kvinnakämparna spÃ¥rlöst forbi. De som arrangerar Kvinnor kan-mässsar och forbereder ett kvinnaparti har faktiskt missat hela poängen med den individualism som har fitt en renässans under de senaste tio Ã¥ren. Centerkvinnorna och Mia-Pia Boethius driver kampanjer pÃ¥ temat att den ekonomiska krisen är "en manlig kris" och att kvinnorna nu ska städa upp efter marknaden. Hur kan man tillÃ¥ta sig att stänga ögon och öron och lÃ¥ta bli att se de oerhörda möjligheter marknadsekonomi och personlig frihet ger inte minst for kvinnor? Tacka finansvalparna Kvinnorörelsen borde tacka alla finansvalpar och klippare for att de banade väg for ett nytt Sverige! Ett Sverige där arbete allt mindre är lika med Ã¥tta timmar pÃ¥ en och samma plats. Där tekniken leder till att allt fler kan sköta arbetsuppgifter hemifrÃ¥n. Idag är säkert ficktelefoner och personsökare vanligare i innerfickan pÃ¥ kavajen än i handväskan, men tänk den dag när alla smÃ¥barnsmammor kan bli nÃ¥dda oavsett hur deras arbetsplats ser ut. Min forvÃ¥ning över de gammalmodiga värderingar som den svenska kvinnorörelsen visar, övergÃ¥r ofta i ilska. Den som tror att alla kvinnakämpar är rödstrumpor har fel, men visst ligger det nära till hands att tro att ofoget att diskuterakvinnofrÃ¥gorsomomallakvinnor hade samma intressen bara är ett vänsterfenomen. I boken "Redan som barn var jag en liten flicka" skriver den 1~1 SVENSK TIDSKRIFT moderata riksdagsledamoten Birgitta Wistrand om samarbetet pÃ¥ Kvinnor kan-mässan: "Det var fantastiskt att se hur moderatkvinnorna delade ut VPKfoldrar när VPK-tjejerna hade ledigt for lunch." Jag är sÃ¥ trött pÃ¥ sÃ¥dana inlägg om kvinnligt samarbete. Kvinnor har värderingar som är värda att stÃ¥ upp for. Kommunister är inte ett dugg smakligare bara for att de är kvinnor. Därfor behövs en borgerlig feminism och borgerliga feminister. Feminister som ger styrka Ã¥t kvinnors önskan om rner individualism och möjligheter att pÃ¥verka sina liv, och som inte sväljer tal om bara kollektiva "kvinnolösningar". Vem tar vara pÃ¥ olikheten? Ju mer jag sätter mig in i kvinnofrÃ¥gor och jämställdhetsdebatten desto mer orolig och forundrad blir jag. Alla vi som tycker att människors olikhet mÃ¥ste tas tillvara har all anledning att oroa oss infor framtiden. Slaget om ett samhälle där alla egenskaper och kompetenser far plats är inte vunnet. Alla vet ju att män ochkvinnorär olikabÃ¥de biologiskt och socialt. När det gällerden sociala skillnaden mellan könen diskuterar vi ofta om detta beror pÃ¥ uppfostran och forväntrungar eller om det är biologin som är avgörande. Jag vet inte vilket, menjag vet däremot att skillnaderna är stora och kvinnor och tjejer agerar som medelÃ¥lders män. Men vem ska göra nÃ¥got? När inte ens kvinnorna själva tror att de egenskaper som brukar betraktas som kvinnliga kan fÃ¥ utrymme i det offentliga samtalet, i politiken eller näringslivet, vem ska dÃ¥ tro pÃ¥ det? Väntar kvinnorörelsen pÃ¥ att män ska ta initiativet till de nödvändiga forändringarna? Eller hur ska man annars tolka att de drar sig undan och bekymrar sig for konspirationer och motreaktioner? När kvinnor talar om 50 procent av makten blir jag skeptisk. Jag vet inte exakt vad man avser med makt men eftersom det är sÃ¥ bekymmersamt att kvinnarepresentationen i riksdagen minskar sÃ¥ mÃ¥ste väl detta vara ett exempel pÃ¥ makt. Jag tycker inte att det är speciellt bekymrande att det är fÃ¥rre kvinnor i riksdagen nu än forra mandatperioden. Det är säkert rätt ra vanliga kvinnor i vÃ¥rt land som sitter hemma i sina kök och är besvikna över nÃ¥gon fortroendepost som de gÃ¥tt miste om bara for att de är kvinnor. Kortsiktigt är ju inte det minskade antalet kvinnor i riksdagen ett problem fOr kvinnorna utan ett problem for de partier som inte lyckas attrahera duktiga och kvalificerade kvinnor till sin verksamhet. att vi mÃ¥ste göra nÃ¥got Ã¥t de strukturer Förändra det offentliga samtalet och former som alltid forutsätter att Innan formen for det offentliga samtalet SVEN SK TIDSKRIFT 153 i Sverige fÃ¥rändras korruner bara ett mycket litet antal kvinnor att känna sig lockade av att delta. Det sägs ofta att kvinnor skvallrar och snackar mycket skit när de träffas. Men skvaller eller samtal är n~got mycket värdefullt som det offentliga Sverige skulle m~ bra av. Kvinnors sociala sm~prat handlar ofta om att stödja, uppmuntra och korruna vidare. L~t mig ta tv~ exempel: Under ett par veckor den här v~ren har stiftelsen JA till Europa genomfort EG-turneer med ~ejer fÃ¥r ~ejer. Den saende slutsatsen efter dessa turneer är att det krävs andra fora än de vanliga fÃ¥r att ~ejer ska vilja ställa sina fclgor. I ett klassrum med b~de ~ejer och killar är det ofelbart s~ att killarna ställer alla fclgor. Eller snarare korruner med alla debattinlägg. Tjejerna sitter tysta. De verkar totalt ointresserade och okunniga. När sarruna tjejer far chansen att yttra sig i en annan miljö, där gruppen kanske är n~got mindre och där debattinläggen ersätts med ärliga fclgor visar det sig att dessa tjejer tänkt l~ngt mycket mer p~ EG-problematiken än vad n~Â- gon av de proklamerande grabbarna har gjort. Helaskolan är uppbygd med grabbarnas sätt att demonstrera kunskaper som förebild och därfÃ¥r är siffror som visar att flickor far ungefÃ¥r 30 procent av tiden i klassrurrunet inte konstiga, de är tyvärr naturliga. Det andra exemplet skiljer sig till det yttre mycket fcln skolans klassrum. Jag befinner mig p~ nÃ¥got av otaliga seminarier i Stockholm, anordnat av nÃ¥got parti, nÃ¥gon think-tank eller nÃ¥gon organisation. Hur begÃ¥vade talare som än bjudits in och hur intressanta nya slutsatser de än drar, faller deras anföranden oftaplatttillmarken sÃ¥ snartfclgestunden inleds. Sarruna grabbar som ohärrunat delgav sina klasskamrater deklarationer om tingens ordning ger pÃ¥ dessa sammankomster nya demonstrationeravsina oerhörda insikter. PÃ¥ en punkt skiljer sig dock de politiska seminarierna fcln klassronunen. Här clder ingen jämn fÃ¥rdelning i antalet män och kvinnor. Kvinnorna är betydligt fÃ¥rre och jag tror att det är naturligt. Att kvinnorna inte korruner när organisationernakallarärsjälvklart.SÃ¥länge vi har skolplikt i Sverige och sÃ¥ länge de flesta eleverna gÃ¥r i korrununala skolor med den traditionella utbildningspedagogiken korrunersnedfÃ¥rdelningen i uppmärksamhet att bestÃ¥ därfÃ¥r att ~ejerna är tvingade att vara i skolan. När vi blir vuxna kan vi däremot välja. Vi behöver inte gÃ¥ pÃ¥ seminarier fÃ¥r att fÃ¥rstummat lyssna p~ insiktsdemonstrationer. Vi kan lÃ¥ta bli. PÃ¥ sarruna sätt som kvinnorepresentationen i den svenska riksdagen i fÃ¥rsta hand är ett problem fÃ¥r partierna och inte fÃ¥r kvinnorna sÃ¥ är faktiskt detta i fÃ¥rsta hand ett !54 SvENsK TIDsKRI FT problem fÃ¥r dem som vägrar att inse att de gamla formerna fÃ¥r diskussion och argumentation mÃ¥ste bytas ut. Men sÃ¥ länge man är nöjd med att 50 procent av alla tankar och ideer Br plats kan man vara nöjd. Ett partifor medelÃ¥lders män Det är nog nyttigt att i detta sammanhang fundera över varfÃ¥r moderaterna är ett parti med sÃ¥ liten andel kvinnor. BÃ¥de i den moderataväljarkÃ¥ren och i de aktiva leden är kvinnorna B. Det beror inte pÃ¥ att de ideer partiet stÃ¥r fÃ¥r är utformade fÃ¥r män. Tvärtom borde en ide, som bygger pÃ¥ att tro pÃ¥ människor ochlita till deras egen förmÃ¥ga, attrahera kvinnor. SÃ¥ var det ocksÃ¥ länge, men nu är den manliga övervikten slÃ¥ende. PÃ¥ sikt begränsar det här vÃ¥rt tänkande och minskar kraften i att ha förebilder. Alla människor har förebilder, nÃ¥gon som man identifierar sig med eller kanske ser upp till. Detta är inget nytt. Alla vet att det är sÃ¥, men ändÃ¥ har politiken sÃ¥ svÃ¥rt att lära sig nÃ¥got av det. Begreppen förebilder och ledarskap hänger mycket nära sarrunan och sÃ¥ länge alla som ledermoderata samlingspartiet och därfÃ¥r skulle kunna vara förebilder fÃ¥r väljarna ärlikadana konuner de ocksÃ¥ att till största delenlocka deras gelikar. Man brukarju säga att det finns "käringar av bÃ¥da könen" och visst är det sant. Men pÃ¥ samma sätt finns det medelÃ¥lders män av bÃ¥da könen och i alla Ã¥ldrar. Moderaterna är ett parti som bestÃ¥r av medelÃ¥lders män. DärfÃ¥r kommer främst de som vill bli ledda av eller vill ha dessa män som förebilder att vända sig till moderaterna. Ett exempel: För nÃ¥gra veckor sedan deltog Gunnar Hökmark och Mona Sahlin i samma TV-program. Deras livssituation är fÃ¥r en utomstÃ¥ende ganska lika. De är partisekreterare och de ärsmÃ¥barnsföräldrar. De har lÃ¥ng erfarenhet av det politiska livet och de är i ungefÃ¥r samma Ã¥lder. När Hökmark och Sahlin möttes i diskussionen om den svenska krisen var det som att se tvÃ¥ varelser frÃ¥n helt olika galaxer. Hökmark deklarerade sina mycket genomtänkta stÃ¥ndpunkter och argumenterade statsmannamässigtfÃ¥rsin sak och oavsett vad han sa, sÃ¥ var nog Ã¥tminstone en del av den svenska befolkningen förtjust; de "medelÃ¥lders männen". Sahlin däremot kommer att bli en förebild eller ledare fÃ¥r dem som inte är "medelÃ¥lders män". Hon argumenterade mindre och smÃ¥pratade, skvallrade mer. Mona Sahlin berättade och fÃ¥rklarade när Gunnar Hökmark deklarerade och demonstrerade. Om Gunnar Hökmark bara hade varit en av nÃ¥gra i moderata samlingspartiet som tog pÃ¥ sig den medelÃ¥lders mannens roll sÃ¥ hade detta naturligtvis varit bra. Han är en bra, rationell och SVENSK TIDSKRI FT 155 effektiv politiker. Problemet är bara att moderater redan i MSU-Ã¥ldern lär sig agera i denna roll. TrettonÃ¥ringar sitter i dagslÃ¥nga sammanträden och Ã¥ker pÃ¥ konferenshotell fOr att lära sig bli goda politiker. De som sedan vänder partiet ryggen, i val eller i det aktiva arbetet gör det inte av bristen pÃ¥ vanlig 'jämställdhet" i politik eller parti.De gör det i brist pÃ¥ intresse för de spelregler politiken har idag och i brist pÃ¥ förebilder och ledare som har andra perspektiv än "medelÃ¥lders män". Den uppgift som ligger framför oss är stor. Det handlar inte längre bara om att formulera partiprogram och utveckla ideer. Det handlarminst lika mycket om formerna. Vi är mÃ¥nga som tror att det finns klokskap och ideer värda att ta pÃ¥ allvar hos fler än dem som jag klumpar ihop i gruppen "medelÃ¥lders män". Det är här uppgiften för den borgerliga feminismen finns. En feminism som tar individualismens kärna pÃ¥ allvar och som är beredd att ompröva och förnya det invanda och traditionella i stället för att cementera gamla strukturer och värderingar. Pärmarför inbindning av Ã¥rgÃ¥ng 1992 156 kan rekvirerasfrÃ¥n Svensk Tidskrifts expedition, te/ 08-667 59 55, eller genom insättning av kronor 70:- pÃ¥ postgiro 7 27 44-6 SVENSK TIDSKRIFT