ULF KRISTERSSON: MELLAN LUST OCH NYTTA D et finns böcker som är s~ fyllda av sm~ och stora spännande tanketcidar - vissa barasomanekdoter, andra som härledda resonemang - att varje form av sammanfattning blir missvisande. Just s~ känner jag ofta när jag läser Lorentz Lyttkens. Det gällde hans förra bok Uppbrottetfrån lagom och det gällerilikahöggrad hans nya, Mellan lust och nytta. Det handlar som s~ ofta hos Lyttkens om l~ngsiktigt verkande värderingsforskjutningar, och i detta fall hur de forändrarv~rt sätt att upplevajobbet och välfärden. Boken är som helhet en svidande - men ovanlig - kritik av välfärdsstaten. Han skisserar de sociala katastrofer som hägrar om vi inte inser att "den svenska centrala enhetsdrömmen" är en produkt som är historiskt passe. Tre resonemang tyckerjag är särskilt intressanta. För det forsta hans beskrivMellan lust och nytta. Lorentz Lyttkens, Akademeja, 1993. ning av det svenska oberoendet, eller rättare sagt mycket selektiva känslan av oberoende. Svensken ochsvensk retorik framhiller mycket ofta värdet av att vara "oberoende" och vi har nog lite till mans accepterat resonemanget utan att inse dess konsekvenser. Dissikerar man detta oberoende framsclrdetsomextremt selektivt, nästan förljuget. Oberoende är n~got vi är- ellervill vara- gentemot andra människor av kött och blod. Dem vill vi varken "ligga till last" och heller inte behöva "ta hand om". Vi talar ofta om hur institutioner har frigjort människor fcln släktens tv~ngsband. Vi kan forverkliga oss själva istället for att ta hand om andra. Men oberoende är mycket sällan n~got vi bekymrar oss for gentemot det anonyma. "Samhället" - fast de menar nog staten - är det inget problem att vara beroende av. Det har nästan ansetts kränkande att vara beroende av sina barn, föräldrar eller nära vänner, men asocialt och suspekt att inte vara beroende av stat och kommun. Lyttkens beskriver denna känsla eller mentalitetmedträffiäkerprecision. Hans SvENsK TtDSKRtFT 455 förklaring till varfår vi har utvecklat detta i grunden falska oberoende, ligger inte i individualism, inte i amerikansk en-man-reder- sig-själv-mytologi. Iställetharvi enslags omvänduppfattning av tryggheten. Det verkar för svensken vara frihet från band som ger trygghet, inte nära band man kanlita på.Blott den som inte behöver lita på sin bästa väns omtanke, kan uppskatta hans vänskap, blirdenlite bisarraslutsatsen. "Oberoendet är framfårallt frihet från band till andra människor. Det är inte rädslan att ligga tilllast i största allmänhet som styr utan rädslan att behöva ligga andra, konkreta människor till last.", skriver Lyttkens. Jag erinrar mig Ingemar Ståhls beskrivning om "det svenska" i att samtidigt som lagen gjorde banden mellan makar mycket lättare att lösa upp, gjordes banden mellan arbetsgivare och arbetstagare mycket svårare att lösa upp. Vi har på något vis velat ersätta den trygghet som är känslomässigt förpliktande, mänskligt bindande, irrationell och omöjlig att prissätta, med en annan trygghet som konstitueras avjust det att den inte binder ihop människor vid varandras känslor. Detärvälingenslump attdennamycket svenskaform av extrem individualism hyllas av folkpartister mer än av några andra, socialdemokrater inkluderade. Band mellan människor gör oss sårbara inför varandra. Vi tar hänsyn utan rationell grund.Just det har nog den sociala ingenjörskonsten aldrig lyckats förlika sig med. För det andra lyfter Lyttkens fram en ny generations rätt nya kravpåsynlighet, privat och i jobbet. Bland unga människor står synliga - ibland rent exhibitionistiska - jobb högt i kurs, medan de traditionella indutsrijobben ligger i botten. Utbildning, media och mycket annat har befordratkänslan avattviljastå i centrum får andras uppmärksamhet. Permanent- tex genom sittjobb - eller bara får en dag (i Lotta Engbergs TVprogram "Kär och galen") . Han konstaterar att många av dessa med krav på synlighet och expressivitet kommer att bli nyttiga och framgångsrika. I "upplevelseindustrin" behövs de synliga människorna. Det är inte de gamla dygderna som skapar framtidens mest framgångsrika medarbetare. Utan när medarbetarens "personliga intresse sammanfaller med företagets intresse är det lusten som skapar nyttan." Och det verkar varken företag eller samhället i stort vara beredda på. Fördet tredje är det Lyttkens tes attvi oroar oss för fårändringarnas konkreta symboler, men missar förändringens inneboende dyarnik. Den ser vi inte, protesterar därfår inte emot och står därför helt handfallna inför. Det på- minner om kronans fall: Inga politiker hade kunnat fatta beslutet att skriva ner 456 SvENsK TIDsKII.I FT kronan p:l det sätt som nu har skett via marknaden. Den levnadsstandardförsämringen är vi alla bara betraktare av. Ingen har fattat beslutet. Det skulle inte g;1 att fatta, för det hade inte fltt majoritet. P:l samma vis är det med m:lnga av de stora och viktiga samhälleliga förändringsprocesserna. EllermedLyttkens ord: "DetärrnedSverigesommedpuppan och larven. För den naturintresserade som enbart har sina sinnen till hjälp förblir puppan oföränderlig ända fram till det ögonblick d:1 den spricker och THOMAS GUR: fjärilen tar sig ut. Kunde man istället följa larvens utveckling i puppan vore fjärilens befrielse inte samma stora överraskning. Barn växer ur sina kläder men s:l sm:lningom ocks:l sin barnslighet... En paradox är att svenskarna och deras förtroendevalda blandar ihop puppan och fjärilen. Panik och ångest sprider sig när puppan spricker bland dem som tror att fjärilen inte kan leva utansitt skydd. Men puppan sprickerför att fjärilen inte längre kan leva med puppan." l ENSAMHETENS LABYRINT S verige finns inte längre. Som en homogen nationalstat, med en homogen kultur och ett etniskt homogent folk danades det kring 1520-talet och har nu upphört att existera.Visst, det hade n:lgrakolonier över Östersjön under ett par decennier. l ensamhetens labyrint, Mauricio Rojas, Brombergsl En Moderna Tider bok, 1993. Och det hade Finland och det miste Finland. Och det hade, men vann egentligenaldrig, Norge,trotsenlevering och tv:lngsäktenskap. Men i hjärtat och i hjärtlandet var Sverige ett helgjutet och ensartat land och detta land finns allts;\ inte mer. Istället finns ett nytt Sverige där närmare var tionde innev:lnare är utlandsfödd. Vad mer, deras barn, den SVEN SK TI OSKRI FT 457