living : ideerför trångbodda av Lorrie Mack (Prisma). Till den som byter land: Ana Martinez' AnaiSverigemedmångaroande iakttagelser (Brombergs). Till den konspirativt sinnade Operation Narva av Harry Winter (Timbro). ERWIN BISCHOFBERGER: Och till den som ogillar dagens ondska kanske 1920-talsmiljön i Oskuldens tid av Edith Wharton (Trevi), aktuell på nytt genom en fin film, utgör till sist en lämplig medicin. KAPITALISMEN OCH KATOLSK ETIK I böljan avvårtsekel forfåktade den berömde tyske sociologen Max W eber (1864-1920) tesen, attden moderna kapitalismen var ett resultat av protestantismens etiska värderingar. Principer och dygder som ansågsvara "typisktprotestantiska" såsom flit, sparsamhet och en asketisk hållning utgjorde grunden for kapitalismens framväxt och utveckling. I sin nya bok ifrågasätter Michael Novak denna tes. Han är professor och en av USA:s mest kända forfattare som har publicerat en lång rad böcker som berör frågor kring ekonomi, etik och religion. Michael Novak. The Catholic Ethic and the Spirit '!f Capita/ism. The Free Press. Maxwell Macmillan International. New York, Oxford 1993. Novak böljar sin framställning med att påpeka, attjapanerna som foreträder och rentav forkroppsligar en effektiv variant av kapitalismen inte är protestanter och inte heller behöver bli det for att uppnå sitt syfte. De senaste åren har Novak under några längre forskningsresor lärt känna de två stora ekonomiska tröskelregioner som har en starkt katolsk prägel, nämligen Latinamerika och Östeuropa. Samtidigt som demokratin håller på att vinna terräng där breder också marknadsekonomin ut sig. Det är mot den bakgrunden som den här boken har kommit till. Utifrån sina enorma kunskaper och långa erfarenhetertecknarforfattaren en vision av hur den katolska etiken formår befästa och vidga kapitalismen samt 450 SVENSK TIDSKRIFT korrigera det konkret utformade kapitalistiska systemet. Det gör han genom att presentera den katolska kyrkans sociallära. Denna lära handlar om människans ställning i samhället, särskilt i arbetslivet, och om samhällets förhållande till den enskilde i hans sociala miljö. Den ären slags samhällsvetenskap: Kyrkan baserar sin samhällssyn på en systematisk analys av de element som byggerupp samhällskroppenför attdärav dra konsekvenserna av sin samhällskritik och lägga fram förslag till samhällsreformer. Det kan vara intressant att observera, att protestantismen inte presterat något som liknar den katolska kyrkans sociallära. Boken har tre stora delar. Den första behandlardenkatolska kyrkans sociallära som den kommer till uttryck i ett dussin större dokument som kallas socialencyklikor författade av de senaste hundra årens påvar (en encyklika är en påvlig rundskrivelse) . Bokens andra del framställer den nuvarande påvens sociallära som har haft så stor betydelse för Östeuropas frigörelse från kommunismen. Den tredje delen tar upp frågor om framtiden. Novak påpekar att Webers tes om kapitalismens protestantiska bas visserligenärfel menatt tesen omkapitalismens moraliska och kulturella premisser är korrekt och inbjuder till en djupare reflektion. När W eber försökte att närmare bestämma den etik som möjliggjorde ochbarupp kapitalismen misstog han sig också. Det är nämligen inte i första hand sparsamheten, fliten, disciplinen och den asketiska hållningen som har skapat kapitalismen. I stället har kreativitet, vilja och förmågan till innovation, uppfinningsrikedom och upptäckarglädje, personligt ansvar och samarbete varit de avgörande drivkrafterna. Författaren upphåller sig utförligt vid den katolska sociallärans socialetiska principer. Det är först och främst människosynen som löper som en röd tråd genomkyrkans dokument.Enmänniskas identitet har inte sina rötter i hennes ägodelar utan i hennes andliga övertygelse och hennes moraliska integritet. Hon skall inte definiera sig själv i egenskap av det hon har utan i egenskap avdethonär. Honharsittmänniskovärde på grundval av sin blotta, och ofta utblottade existens. Hon är mer än summan av sina funktioner. Man kan också säga att människovärdet tillhör människan som person och inte är beroende av hennes funktioner. Visserligen ärbra funktionervärdefulla men människans värde ochvärdighetharinte sin förankring i funktionerna. Det är inte minst den nuvarande påven som har betonat vikten av denna personprincip. Det etiska riktmärke som enligt Novak är av största betydelse för den SvENsK TIOsKRIFT 451 officiella katolska kyrkans syn på marknadsekonomin är subsidiaritetsprincipen. Den innebär att enskilda personer och grupper, exempelvis en familj eller ett företag, skall forfoga över ett så stort frihetsutrymme och så vidsträckta möjligheter till utveckling som möjligt. Högre instanser som kommun, landsting och stat skall endast i mån av behov rycka in, men inte for att kväva de lägre instansernas fOrmåga att själva ta initiativ och fatta beslut. För ett parår sedan togs denna princip upp även i svenskt språkbruk, framfor allt genom Hans Zetterbergs många debattinlägg. Subsidiaritetsprincipen måste emellertid balanseras for att också bereda plats fOr rättvisan. Detta sker med hjälp av solidaritetsprincipen. Enligt denna princip flr enskilda personer och olika grupperendastmedhänsyntillsamhällets bästalåta sigstyras av sina egna intressen. Det som står i centrum for kyrkans sociallära äralltsåsamhälletsbästa (bonum commune). Det är uppenbart att Novak föredrar subsidiariteten. Denna action guideline tillåter och befrämjar ett innovativt och kreativt beteende. Men han glömmer inte att människan är en social varelse och att hennes ansvar for samhället överträffarhennesindividuellakrav.Hon harvisserligen sinamänskliga rättigheter men också ett ansvar for att även andra människor kommer i åtnjutande av just dessa rättigheter. Det är inte minst människans sociala dimension som dämpar den form av kapitalism som av många uppfattas som individualistisk, hård och orättvis. Novak har skrivit en lärd och spännande bok. Han fortjänar sitt goda rykte. Hans ställningstaganden är välgrundade och därfor övertygande, hans stil medryckande. Han känner väl till den amerikanska och europeiska diskussionen om det civila samhällets villkor och sårbarhet som bland annat yttrar sig i att den befintliga värdegemenskapen hotas. Manskulle önska attforfattaren något mer ingående hade uppmärksammat ett i sammanhanget grundläggande metodologiskt problem. Visserligen är den nämnda socialläran en genuin produkt av den katolska kyrkan. De bärande principernaharartikuleratsinomkyrkan. Men de är inte på något exklusivt sätt uppenbarade av Gud, utan principiellt tillgängliga for varje människas förnuft. Novak håller givetvis med om detta. Han borde därfor tydligare ha markerat skillnaden mellan kyrkans historiska roll somformedlare av principerna och deras universella giltighet. Med den tanken i minnet blir läsningen av denna bok ett intellektuellt äventyr. 452. SvEN sK TJOsKRIFT