Till SIST ODDEIKEN: V ÅRT BEHOV AV SAAB 900 I de eländigaste länderna är glädjen över envunnenfotbollsmatch som störst. Det tycks som om behovet av nationalstolthet är omvänt korrelerat till vad ett land har att vara stolt över. S:Uunda ökar behovet under dlliga tiders klagan och tungsinne att fl känna sig stolt och glad, om än bara ett kort ögonblick. I Norge löses detta genom att man svimmar av patriotism under nigon lämplig idrottstävling eller helt enkelt jublar sig glad den syttende mai. I Frankrike bygger presidenten ett monument i Paris, maffigare än nigonting annat i världen. Sint duger inte hos oss. Vi har ingen riktig nationaldag och vi har tagit den franska revolutionens budskap alltför bokstavligt för att kunna uppföra oss som fransmän. Inte kan vi hissa flaggan och sjunga patriotiska sånger. Nigon kan ju tro man är rasist. Intekan viyvas övervårstolta historia. Det är si fl som minns den. Även i Sverige är väl T .Jefferson mer känd än M. Eriksson i kategorien foundingfathers-med-son-namn Vi brukar, om inte yvas så i vart fall småputtra, över natur och allemansrätt. Men det finns ju gränser för hur stolt man kan vara över något med 29 regndagar i juli. Länge var vi, i vart fall en del av oss, stolta över socialförsäkringssystem och offentliga bidrag. Men att spela Allan pi kredit vinner inga applider längre, inte ens pi Nya Zeeland eller Broakings Institute. Hur skall då vi svenskar tillgodose vårt behov av nationalstolthet, nu när vi behöver den mer än nigonsin? Med en historia vi glömt, symboler som inte är politiskt korrekta och en offentlig sektor som ingen avundas oss, far vi söka i det som är kvar. Industrin. Inte elektrifiering och stora st:Uverk, som på Stalins tid, utan svenska grejer dom hört om utomlands och avundas oss. Det kunde blivit mobiltelefoner och läkemedel, men som substitut för stora katedraler och hjältegeneraler är de lite SVENSK TIDSKRIFT 391 futtiga. Det kunde varit Absolut vodka, men vi kan inte gärna bygga v~r nationalstolthet p~ att andra länder skall se p~ alkohol p~ ett annat sätt än vi själva gör. Det kunde kanske till och med vara Volvo, om det vore svenskt. N u blev det Saab. Visserligen är halva Saab ocks~ utsMt, men det är bara halva. Ochdessutomärinte GM s~ amerikanskt som Renault är franskt. De finns i alla möjliga länder och har till och med haft en spanjor som rationaliseringsexpert, s~ de är liksom världsmedborgare. Ingen har väl lyckats und~ en av höstens stora svenska händelser. Saab 900 - den nya modellen. Den officiella presentationen av bilen föregicks av en mediabevakning som philinner om dagarna före VM-finalen i ishockey. "Nu gäller det", "ödesmatchen", "sista chansen", "Sveriges hopp" och den sortens rubriker fyllde tidningarna i juli. Bevakningen av pressvisningenav bilenvarmonumental. "M~tte denna bil vara bra, vi vill s~ gärna bli stolta" var det tysta budskapet mellan raderna. Den värsta invändning som gick att skriva, utan att misstänkas för bristande patriotism, var n~gon avslutande mening om att "fclgan är om den räcker för att sl~ konkurrenterna ..." Den söndagen bilen n~dde handlarna kunde tidningarna berätta omfolkvandring och familjefest. Nästan som ett nytt IKEA-varuhus elleröppethus p~ Sveriges Radio under Hylands och Hasse Tellemars dagar. Ungefår som i somrarnas How-do-you-like-Swedenutfclgningar med turister i Stockholm, fick tyska, engelska och amerikanska motorjournalister svara p~ fclgor och se sig citerade i svensk press. Efterhand frarnst~r det klart. Uppmärksamheten kring Saab 900 handlar om n~gonting mer än bilar. Det handlar om v~r s~rade nationalstolthet. Allt svenskt kan inte vara kass. N u vill vi vara stolta över oss själva och vad vi kan göra. Och kanske kan Saab 900 lära oss n~got om oss själva. Som att det inte är fult attfavarastolt och glad överSverige. Men ocks~, det är ingen motsättning mellan att vara glad ty man är svensk och att leva i en större värld med öppna grånser. Tvärtom, det ärenförutsättning. Frihandel och europeisk gemenskap är den enda chansen för den nya Saaben. Och för Sverige. Kan den nya Saabenlära oss detta-ja, d~ är den mer än en vanlig bil. Saab, för sin del, lärde sig det av den förre VDn David Herman. En Saab-medarbetare säger om David Herman att "han lärde oss att vara stolta över vad vi kan göra och göra det ". Herman var amerikan. 392 SVENSK T IDSKRirT