MATS JOHANSSON: D ENVITA FLÄCKEN M argaretha af Ugglas har i en artikel, "Mänskliga rättigheter- for alla" (4/ 93), beskrivit den forändring som efter regeringsskiftet har ägt rum inom utrikespolitiken i synenpå de mänskliga rättigheternas betydelse. Däri har hon rätt att Sverige inte längre ursäktarMRtillståndet i relationerna till kommunistdiktaturer på samma sätt som under den socialistiska epoken, utan med demokratibiståndets hjälp agerar mera aktivt for en politisk frigörelse i uvärlden i liberal riktning. Dock är det ont om exempel på hur den goda viljan också har slagit igenom i konkret forändring i våra biståndsmottagarländer. I stort forefaller biståndspolitiken att rulla på ungefår som tidigare, prioriteringarna har konserverats. Förbättringar av MR-läget i en del länder syns bero mera på allmänna yttre omständigheter, t ex ekonomisk tillväxt eller helt enkelt frånvaron av fortsatt sovjetiskt stöd till diktaturen, än på att biståndsgivarna verkligen har lyckats använda biståndet som hävstång for demokratisering. En annan, bredare aspekt på MRläget i världen, som afUgglas inte berör eftersom det inte direkt påverkas av svenska insatser, är givetvis de direkta försämringar som äger rum i de delar av världen där statsbildningarna i anarkiska former faller samman och inbördeskrigen leder till flyktingkaos. I den regressiva epok som vi for närvarande upplever motsvaras varje framgång for demokratins och det öppna samhällets ideerav än värre nederlagfor humanism och civiliseradkonfliktlösning. Det ställer i sin tur ökade krav på vår utrikes-, bistånds- och flyktingpolitik, en process som vi dessvärre bara har sett början av. Desto viktigare blir det att fåsta uppmärksamheten på den vita fläcken i diskussionen om mänskliga rättigheter, nämligen frånvaron av forståelse for nödvändigheten av att definiera och aktivt verka for ekonomiska fri- och rättigheter. Detta är ingen semantisk lek, utan ett högst påtagligt inslag i utvecklingen av moderna, civiliserade SvENSK T IOs KR IFT 371 samhällen; utan en rättsordning för marknadsekonomins fundament, blirdet ingen marknadsekonomisk utveckling, och därmed heller ingen demokratiutveckling innefattande politiska rättigheter. Som all empiri visar är ekonomiska rättigheter oupplösligt förenade med politiska, och rätten att idka handel och företagande central för all ekonomisk, politisk och social utveckling. Denna insikt har under planhushållningsepoken varit sorgligt satt på undantag i både utvecklingsteoretiskt hänseende och praktisk handling i biståndspolitiken. Biståndet användes i flera decennier till motsatsen; under den postkoloniala "frigörelsen" satsades barafrån svensk sida hundratals miljarder på regimer som "utvecklade" politiska strukturer och ekonomiska system som motverkade elleri värsta fall slog sönder incitament för att bygga upp den fria företagsamhet som är allt välstånds moder, i alla länder. Det kan tyckas abstrakt att i en tid när samhällenjämnas med marken och hela folkslag utsätts för etnisk utrotning framhålla värdet av privat äganderätt, entreprenörskap, småföretagande, privat sparande, fri konkurrens, fri prisbildning, fri handel, rättstrygghet och allt annat som konstituerar marknadens tillväxtmekanismer. Men kanske ärjust denna insikt ett av de a budskap som små- ningom kan bryta en nedåtgående spiral i de områden där jordens fördömda nu slåss om allt knappare tillgångar: make money, not war. Till detta kan svenskt bistånd bidra. Det vore bra om Margaretha af Ugglas kunde a sina kollegor i regeringen med på en diskussion om hur det skall gå till. Hennes eget parti har i alla fall tagit ett steg framåt genom att utveckla sin syn påbetydelsen av ekonomiska rättigheter i en programskrift inför partistämman i november. 372 SVENSK TIDSKRIFT