INSTITUTIONELLA FÖRÄNDRINGAR FORTSATT NODVANDIGA BO LUNDGREN Väljarnagav 1991 den nya regeringen ett klart mandat att ta i tu med de senaste decenniernas politiska misstag. De socialdemokratiska regeringarnas ideologiskt grundade ekonomiska politik hade kvävt tillväxtkraften och lett Sverige in i den djupaste krisen under efterkrigstiden. U tgången av 1994 års val kommer sannolikt att bestämmas av trovärdigheten i den ekonomiska politiken. Moderata samlingspartiet, liksom övriga regeringspartier, kommer att begära ett nytt mandat att fullfölja den inledda saneringen av Sveriges ekonomi. Den kan lika lite som nu bygga på "en ny ekonomisk teori" utan måste utgå från att den enda vägen att lösa problemen är att identifiera orsakerna och ha viljan och förmågan att åtgärda dem. Den avgörande frågan som väljarna kommer att ställas inför är således vilket regeringsalternativ som har högst trovärdighet närdetgällerattleda Sverige ur den ekonomiska krisen. För att lyckas måste vi kunna beskriva problemen och BO LUNDGREN är skatte111i11ister dess orsaker och samtidigt redovisa vad som åstadkommits. slutligen måste vi tydliggöra vadalternativet till regeringens politik innebär och vilka effekter det skulle ta. Inflations- och spekulationsekonomi Det är drygt två år sedan vi moderater tillsammans med de andra borgerliga partiernatogöverregeringsansvaret efter densocialdemokratiskapolitikenshaveri. Vi visste vilka problem som låg framför oss även om vi underskattade kraften i den ekonomiska nedgången. Det var strukturproblemen, som växt fram i ekonomin sedan slutet av 1960-talet, de återkommande kostnadsproblemen och slutligen finanskrisen somvar ett resultat av 1980-talets inflations- och spekulationsekonomi. Vi har vidtagit en lång rad åtgärder för att lösa de strukturella problemen i 332 S VENSK TI DSKR IFT ekonomin. Denna inriktningmåste ligga fast också under den kommande mandatperioden. Den offentliga sektorn reformeras både vad avser transfereringssystemen och de offentliga verksamheterna. De sänkta ersättningsnivåerna i de olika forsäkringssystemen har inneburit en kraftig ökning av produktiviteten i industrin och andra delarav näringslivet. Undanröjerflaskhalsar Till foljd av forändringarna i sjukforsäkringen har sjukfrånvaron nästan halverats sedan slutet av 1980-talet. En effekt är att många foretag som tidigare haft for många anställda for att klara den höga frånvaron har friställt personal. På kort sikt uppkommer svårigheter både för de enskilda som drabbas av arbetslöshet ochfor oss alla till foljd av de kortsiktiga kostnaderna. Men den dramatiska produktivitetsforbättringsom detta innebär är en forutsättning for tillväxt och nya arbetstillfållen. Reformernai transfereringssystemen innebär att vi till stor del undanröjer de flaskhalsar som tidigare ledde till överhettning vid mycket låga tillväxtnivåer. När det gäller de offentliga verksamheterna har monopolen brutits. Alternativ som ger konkurrens och därmed ökad effektivitet växer fram. Den negativa produktivitets utveckling som under de senaste decennierna kännetecknat stora delar av de offentliga verksamheterna har vänts i sin motsats. Förutom de ekonomiska vinster som står att vinna genom dessa reformer leder de också till att valfrihetsrevolutionen blir verklighet. Nu är det inte, som tidigare, enbart de välbeställda som kan välja skola. Samma utveckling kommer vi att se också inom vård och omsorg. Avdragsrätten for barntillsynskostnader i kombination med vårdnadsbidraget är ett exempel. Mer återstår emellertid att göra. De olika socialforsäkringssystemen bör i än högre grad ta en enhetlig utformning ochpensionsfråganmåstetaenlångsiktigt hållbar lösning. Tillfällig tillnyktring Den andra sidan av problemen med de stora offentliga utgifterna var de allt högre skatterna. Problemen forstärktes av det tidigare skattesystemets struktur. I likhet med transfereringssystemen missgynnade de höga marginalskattema arbete och sparande samtidigtsom flaskhalsar i produktionen skapades. Den nödvändiga marginalskattereform som socialdemokraterna till slut tvingades acceptera var ett uttryck for en- om än for socialdemokraterna tillfållig - tillnyktring i skattepolitiken. Dessvärre var utgångspunkten att skatteuttaget skulle behållas eforändrat och det går inte att SvENsK TrosKRIFT 333 eliminera de negativa effekterna av höga skatter utan att de sänks. Åtta skatter har avskaffats och väsentligt fler har sänkts. Det samlade skatteuttaget har sänkts med drygt 13 miljarder kronor och for första gången sedan 1985 understigerskattetrycket i år 50 procentavdensamlade produktionen. Den totala skattekilen för arbetsinkomster-d.v.s inkomstskatten, skattedelen av arbetsgivaravgifterna och mervärdesskatten - som sänktes med åtta procentenheter genom skattereformen har minskat från 63,4 procent 1991 till 59,2 procent i år. skattesänkningspolitiken måste också prägla nästa mandatperiod. Redan i höst genomförs en omfattande företagsskattereform. För kommande år ligger en sänkning av mervärdesskatten högt på den prioriterade listan, vilket bl a skulle förbättra situationenfördenprivata gänstesektorn. En annan viktig reform är att göra dagens osynliga löneskatter synliga och fcirmånsrelaterade. Ytterligare räntesänkningar Reformerna av den offentliga sektorn har lett och måste också fortsättningsvis leda till omfattande besparingar. Det strukturella budgetunderskottet är ett resultat av att inte ens världens högsta skatteuttag räckte till för att finansiera de ännu högre utgifterna. De beslut som harfattats av riksdagen för de kommande åren innebär, också efter att de hittills beslutade skattesänkningarnafinansierats fullt ut, att det strukturella underskottet eliminieras mot slutet av 1990-talet. Den, redanbeslutade, budgetsaneringen måste nu fullföljas for att skapa förutsättningarförytterligare räntesänkningar. Det är den enskilt viktigaste faktorn for ekonomisk återhämtning. Uteblivna kompensationskrav Den i sig oönskade deprecieringen av kronaninnebärinte attde grundläggande kostnadsproblemen, som tidigare, har skjutits påframtiden. Konkurrenskraften har också stärkts genom att arbetsgivaravgifterna har sänkts och produktiviteten i näringslivet har ökat. Det mesta talar också för att vi denna gång skall kunna hantera de ofrånkomliga importprisökningarsom deprecieringen innebär. Inget tyder idag på att vi kommer att fa kompensationskrav som åter skulle sätta fart på löne- och prisspiralen. De låga avtalen på arbetsmarknaden, inte minst inom verkstadsindustrin, äretttecken pådetta. Men det krävs ändå en beredskap for att snabbt avvärja tendenser till ökad inflation. Vid valet 1994 kommer den akuta hanteringen av den finanskris somföljde av 1980-talets spekulationsekonomi att ha avslutats. Mycket"eftervård" kommer emellertid att krävas och effekterna på 334 SVE N SK TI DSK iti FT samhällsekonomin kommer fortfarande att vara kännbara. De akuta problem som drabbat banksektorn tillhör de mer uppenbara effekterna avfinanskrisen. Föratt upprätthålla stabiliteten i betalningssystemet och trygga kreditforsärjningen krävdes politiska ingripanden for att skydda insättare och andra fordringsägare. Samhällsekonomin har påverkats genom den skuldanpassning, som har lett till en mycket kraftig uppgång i det privata sparandet. Denna anpassning är en oundvikligfoljd av att de lån som togs upp under 1980-taletnu måste amorteras så att skuldbördan for såväl enskilda som företag kan hävas. Under loppet av några år har det privata spararrdet svängt från att vara negativt till att bli kraftigt positivt. Det ökade privata spararrdet är i sig positivt eftersom det ger en långsiktigt bättre ekonomisk utveckling. Men effekten på den inhemska efterfrågan har varit dramatisk eftersom nästan 300 miljarder kronor - eller ca 20 procent av BNP - som tidigare konsumerats nu i stället sparas. Mildrade bankproblem Den enskilt viktigaste faktorn for att lindra effekterna av den ofrånkomliga skuldsaneringen är att skapa forutsättningar for varaktigt lägre räntenivåer. Neddragningen av skuldbördan kan då spridas ut över en längre tid och därmed minskar belastningen på samhällsekonomin. Detta visar hur lösningen på de långsiktiga, strukturella problemen och finanskrisen hänger ihop. Genom att den beslutade budgetsaneringen fullföljs under nästa mandatperiod skapas forutsättningar for låga räntor. Problemen i banksektorn blirlättare att hantera och den neddragning av inhemsk efterfrågan som skuldanpassningen medfort lindras. Med utgångspunkt i de insatser som har gjorts sedan regeringsskiftet for att sanera svensk ekonomi är möjligheterna mycket,goda att skapa trovärdighet for regeringens politik. Även om det kommer att ta tid innan skadorna av två decenniers missgrepp har reparerats är det möjligt att se ljuspunkter. Varslen minskar, antalet lediga platser ökar och industriproduktionen växer åter efter det dramatiska fall som började 1989. Nästamandatperiodbör ocksåpräglas av institutionella förändringar. Framforallt bör riksdagens arbetsformer forändras. Enligt min mening bör utskottsorganisationenforändras såattvi iprincip återinför ett övergripande statsutskott. Det skulle ge en betydligt bättre budgetdiciplin. Samtidigtsom regeringspartiernamed trovärdighet kan visa att de har haft formåga att ta itu med de grundläggande problemenstårsocialdemokraterna tomSVE N SK T !DSKRIFT 335 hänta. De beslut som fattades på den socialdemokratiskapartikongressenvisar att den forsiktiga omprövning som socialdemokraterna tvingades inleda under den forra mandatperioden har avstannat. Nu forespråkas i stället en återgång till samma politik som skapade dagens problem. Keynesiansk politik Förslaget att "flytta ut" i vart fall sjukforsäkringen ur statsbudgeten och finansiera dem med egenavgifterbetyder att dagens formåner skall betalas två gångar. Det innebär en skattehöjning på 50-55 miljarder eftersom arbetsgivaravgifterna inte sänks i motsvarande mån. Det motsvarar i genomsnitt ca 15 000 kronor per hushåll som läggs på arbete och produktion. Tillsammans med forslaget om "värnskatt" innebär socialdemokraternas politik att mer än hälften av "Århundradets skattereform" skulle återtas redan tre år efter att reformen genornfordes. På kort sikt vill socialdemokraterna driva en keynesiansk politik och öka budgetunderskottet, vilket pressar upp räntorna. På lång sikt vill de höja skatterna. Det sammantagna resultatet blir att ekonomin forsvagas både på kort och lång sikt. Socialdemokraternas alltjämt höga noteringari opinionsmätningarnaspeglar ett stämningsläge.Många ärsäkert otåliga foratt detekonomiskalägetinte forbättras tillräckligt snabbt. I takt med att valet närmar sig och väljarna fir klart for sig vad det socialdemokratiska alternativet innebär forändras detta. Då ställs frågan vad Sverige behöver under nästa mandatperiod - höjda skatter och färre jobb eller sänkta skatter och fler jobb? 336 SVENSK TI DS KRI FT