KRIMINALPOLITIKEN MÅSTE RENOVERAS GUN HELLSVIK I Louvren i Parisförvaras en massiv, mer än manshög, svart sten täckt med inristad kilskrift. Det är den babyloniske konungen Rammurabis lag, ett av de äldsta lagverk som är bevarat. Denna lag byggde tydligenpå "en sedlig världsordning, somgudaroch människor hade attfölja och upprätthålla", för att låna rättsvetenskapsmannen Ivar Strahls ord. Det liggerflera tusen år mellan Rammurabis lag och vårt gamla uttryckssätt som också var Carl XV:s valspråk: "Lond skall med lag byggas". Men grundtanken är uppenbarligen densamma. M änniskorssamverkan i ett samhälle måste styras av normer. Det kan inte accepteras att vissa individer med våld, tvång eller annat kränkande beteende gynnar sig själva på sina medmänniskors bekostnad. I ett rättssamhälle måste den enskildes liv, hälsa, integritet och egendom ges ett starkt skydd. Det är detta vi menar med rättstrygghet. Rättssamhället bygger också på tanken att individen har andra krav på staten. Lagstiftning och rättstillämpning skall verka for enhetlighet, opartiskhet och fårutsebarhet. Det är grundtanken som bär upp begreppet rättssäkerhet. Ett samhälle som brister i fråga om rättstrygghet och rättssäkerhet är inget rättssamhälle. GUN HELLSVIK ärjustitiemi11ister. I vår tid måste en kriminalpolitik bygga på att det är och fårblir en av statensviktigaste uppgifterattstärka rättstryggheten och således värna medborgarna mot brott. Med denna utgångspunkt for kriminalpolitiken blir det nödvändigt att lagöverträdare möts av en klar reaktion somvisaratt handlingen inte tolereras av omgivningen. Medborgarnamåste kunnafårväntas ta ansvar for sina egna gärningar. Den som överträder lagarna och begår brott mot andra far ta de ibland obehagliga konsekvenserna av detta. Skall straffsystemet ha trovärdighet hos allmänheten måste de straff som utdöms upplevas som rättvisa och satta i proportion till brottets allvar. En viktig funktion med straffet är att staten ger den drabbade, brottsoffret, upprättelse. Försummar staten denna uppgift har brottsoffret svikits - och staten 328 SvENsK T ms KRIFT misslyckats med en av sina mest grundläggande uppgifter. Då den borgerliga regeringen tillträdde var det uppenbart att kriminalpolitiken var behäftad med grava brister. Det förtjänar att påpekas att den socialdemokratiska politiken på detta område utformats trots starkt motstånd från den dåvarande oppositionen. Övermäktiga krafter Denna kriminalpolitik tycktes ofta vara utfom1ad utifrån brottslingens perspektiv, inte utifrån den allmänhets som hade att tåla brotten. Lagöverträdarens eget ansvarför den brottsliga handlingen tonades ner. Inte sällan var det snarare brottslingen som betraktades som ett offerför övermäktiga krafteri samhället. Brottsoffrens lidande behandlades som en mindre väsentlig faktor. Detta tänkande fick konkret form bl a på följande sätt. Fängelsedömda brottslingar släpptes ut efter halva tiden. Utbildningen av nya poliser försummades, vilket ledde till polisbrist. Narkotikamissbruket kunde fortsätta att breda ut sig, bl a genom en mild straffrättslig syn på eget missbruk av narkotika. Effektiva ingripanden mot unga brottslingar saknades. Redan i den borgerliga regeringens första regeringsförklaring hette det: "Brottsligheten måste bekämpas med kraft. Attbryta utvecklingen mot allt fler brott är en avgörande fråga för allas trygghet i samhället." På detta område pågår nu genomgripande förändringar. Det är ingen överdrift att säga att det är fråga om en renovering av en förfallen kriminalpolitik. Här skall, extremt kortfattat, redovisas ett antal aktuella reformer. Fyllda vakanser Antagningen till polishögskolan ökade efter regimskiftet. Polisvakanserna beräknas vara fyllda under 1994 eller 1995. Ett långtgående rationaliseringsarbete pågår inom polisväsendet med syfte att öka polisens effektivitet. Från den 1 juli 1993 kan villkorlig frigivning i princip endast ske sedan två tredjedelar avstraffet har avtjänats. Tiotalsmiljonerkronorharinvesterats i syfte att förhindra rymningar från fängelserna. Det förbereds kraftfulla förändringar i syfte att förhindra införsel och bruk av narkotika. Användningenav påföljden samhällstjänst, dvs att den dömde åläggs utföra oavlönat arbete, ökas. En försöksverksamhet med s k elektronisk övervakning av dömda brottslingar förbereds. Om den övervakade missköter sig skall fängelsestraffi stället kunna följa. Vanebrottslingar svarar för många brott. Det pågår ett lagstiftningsarbete SVEN SK TIDSKR IFT 329 som syftar till fåstare reglering när det gäller återfall i brott. Särskild tillsyn Unga brottslingar skall mötas av en snabbare och effektivare reaktion än tidigare. Utrymmet får s k åtalsunderlåtelse skall begränsas. Möjligheterna att beröva dem friheten skall vidgas genom en ny reaktion kallad särskild tillsyn. Straffetfår eget bruk av narkotika har skärpts. Därmed ökas möjligheterna att ingripa tidigt mot missbrukare. Straffet får rattfYlleri skall skärpas. Normalpåföljden skall vara fångelse. Samtidigt skärps reglerna om vållande till annans död i sambandmed rattfYlleri. Straffen får vissa brott som riktar sig mot barn eller kvinnor har skärpts. straffskärpning Insatserna mot ekonomisk brottslighet förbättras, bl a inom en effektivare organisation av polisväsendet och bättre koordinering av de uppgifter som åklagare, skattemyndighetochandra har. straffskärpning har också skett beträffande vissa andra brott, exempelvis övergrepp i rättssak och olaga vapeninnehav. Möjligheten att utvisa utländska brottslingar skall ökas. Brottsoffren skall ges ökat stöd i olika avseenden. En brottsofferfond skall inr'.ittas. Det tar dock lång tid att fårändra ett lands kriminalpolitik. Det tar självklart än längre tid att påverka människors värderingar. Harstatsmakteni decennier sänt fel signaler om rätt och fel och brott och straff tar det många, många år att vrida utvecklingen rätt. Därfår är det så viktigt att den nya kriminalpolitiken flr fortsätta att genomfåras och fl fotfåste i landet. Det finns all anledning att frukta att socialdemokraterna vid en återkomst till makten skulle återuppta sändningen av de felaktiga signalerna. Återstår mycket Det torde krävas ytterligare några mandatperioder innan vi har uppnått den kriminalpolitik jag menar är den rätta. Det återstår nämligen mycket att göra. Det kommer att behövas nya former får ingripande även mot mycket unga brottslingar. Särskilda insatser torde bli nödvändigafårvissa unga lagöverträdare med invandrarbakgrund. Vi måste utveckla skiftande brottsförebyggande åtgärder. Detkrävsinsatser på bred front, alltifrån ökat kommunalt ansvar till grannsamverkan. Vi måste av olika skäl pröva nya, icke-frihetsberövande påföljder. Självfallet måste därvid allmänhetens skyddsintresse beaktas. 330 SvENs K T IDsKR IFT Civila nätverk det allmänna. Än viktigare är att de Ett ökat internationellt samarbete i "civila nätverken"- familj , vänner och brottsbekämpningen är oundgängligen grannar - känner ansvar och stöttar de påkallat. Inte minst utvecklingen i drabbade. Alltför länge har vi i vårt land Östeuropa inger allvarliga farhågor och vant oss vid att "samhället" eller "någon ställer ökade krav på såväl nationella som annan" skall reda upp saker och ting för internationella insatser. våra medmänniskor.Jag menar att svaret De som drabbas av brott måste på ett på frågan: "Ska väl jag ta vara på min helt annat sätt sättas i centrum. Då inte broder" kort och gott är: Ja! endast i form av olika former av stödfrån SVE N SK TI DS KR. IFT 331