BO LUNDGREN: skattepolitiskt systemskifte Den nya regeringens skattepolitik är en kraftfull signal om att ett ekonomiskt-politiskt systemskifte inletts i Sverige. l detta är strategiska skattesänkningar både mål och medel. Det måste vara en målsättning att sänka det totala skattetrycket åtminstone ner till vad som skulle kunna kallas en högre EG-nivå. Bo Lundgren är skatteminister. I Sverige har sedan länge den offentliga sektorn - med sina monopol - vuxit sig allt större på den privata konkurrensutsatta sektorns bekostnad. Det har i sin tur lett till rekordhöga skatter. Sedan den nya regeringen trädde till efter valet har ett systemskifte inletts med syfte att återföra Sverige till den marknadsekonomiska familjen, även i sektorer som traditionellt styrts på ett planekonomiskt sätt - vården, barnomsorgen och skolan för att nämna några exempel. Sveriges grundläggande ekonomiska problem är till övervägande del strukturella. Under alltför lång tid har de privata, konkurrensutsatta, sektorerna krympts för att ge utrymme åt de offentliga systemens tillväxt. Detta orsakade ett växande skattetryck. skattekvoten uppgick 1990 till 56,1 procent av BNP, den industrialiserade världens högsta. Det måste vara en målsättning att sänka det totala skattetrycket, åtminstone ner till vad som skulle kunna kallas en högre EG-nivå under 1990-talet. En sådan politik har redan inletts. 1992 väntas skattekvoten uppgå till 52,9 procent. För de kommande åren har regeringen aviserat sänkningar på ungefår 10 miljarder kronor årligen. Det är inte förvånande att de snedvridningar de offentliga monopolen, transfereringarna och de höga skatterna leder till, har dämpat Sveriges ekonomiska utveckling. Förutsättningar för ökad tillväxt Det kan i detta sammanhang vara intressant att fundera över vilka institutionella faktorer som är grundläggande för ekonomisk tillväxt och vilken betydelse dessa egentligen har. Professor Gerald W Scully - 139 Genomsnittligt Skattetryck och tillväxt i 23 OECD-Iänder 1970-1990 skoltelryck procent 50 Svorlgo0 45 oDanmari< OHorgo Hodorl&ndoma0 llsolglon 40 8 luumburg Ostorrike 35 Hra Zooland0 °Kanada 30 Sc:hwotz0 HallonD o 0 Grekland USA 0 PortugalAustrallen° 25 Spanieno OJapan 20 '""'1''0 Genomsnittlig+---f------1----+---+----+-----1lf-----1lf---'~:.;_--ll tillväxt K&ua1 OEco 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 procent vid University of Texas har i uppsatser och artiklar publicerade i bl a Journal of Economic Growth visat att ekonomisk tillväxt är intimt förknippad med graden av frihet, såväl i ekonomiska som politiska hänseenden. I en omfattande undersökning av 115 ekonomier under perioden 1960-80 har Scully funnit att nationer med hög grad av ekonomisk och politisk frihet har en genomsnittlig årlig BNP-ökning som är tre gånger större än i länder med slutna politiska system där bl a äganderätten inte respekteras och där marknadens roll i varierande utsträckning övertagits av staten. slutsatsen måste vara att uppbrutna offentliga monopol, avregleringar och sänkta skatter ger förutsättningar för ökad tillväxt också i den svenska ekonomin. Det går inte att hävda att alla skattesänkningar med automatik är direkt tillväxtfrämjande. Det lär inte bli högre tillväxt till följd av en alkoholskattesänkning. Diagrammet visar ändå att det finns ett samband mellan skattetryck och tillväxt. Detta samband må vara en grov approximation men visar ändå hur ett högt skatteuttag och stora skattekilar snedvrider prissignaler och incitamentsstruktur och således skadar ekonomins tillväxtpotential på lång sikt. Den amerikanske ekonomen Paul Krugman, ofta citerad som motståndare till skattesänkningar och förespråkare för en stor och aktiv offentlig sektor, menar i sin bok "The age of dirninished expectations" (1990) att "givet att det största problemet med den amerikanska ekonomin är låg produktivitet, är det svårt att argumentera för skattehöjningar som kan minska incitamenten, även om några skapar sig stora förmögenheter trots ringa motprestation". Den typ av skattehöjningar som genom l l 140 åren gett det höga svenska skattetrycket, torde således enligt Krogmans resonemang inte vara aktuell ens i USA, med 30 procents skattetryck. Med hänsyn till de svenska skatterna, den låga produktiviteten, den offentliga sektoms storlek och den snedvridning i incitamentsstrukturen detta för med sig torde Krugmans resonemang istället ge argument för rejäla skattesänkningar i Sverige. En liberal revolution Den utvecklingskraft som under perioden 1870 till 1970 ledde till att Sverige hade världens starkaste tillväxt per capita, näst Japan, måste återskapas. Det kräver att gränserna för offentlig verksamhet tydligare klargörs. Staten och det offentliga skall i princip inte göra sådant som det fria samhället kan göra bättre eller lika väl. Det gäller industriproduktion såväl som barnomsorg, sjukvård och utbildning. Med svenska mått mätt innebär en sådan ändring av politikens inriktning en, i ordets verkliga bemärkelse, liberal revolution. Under hösten har regeringen inlett denna process. I det budgetförslag som regeringen presenterade i början av januari i år redovisas strukturförändringar i de offentliga systemen som också ger besparingar för helåret 1993 på hela 27 miljarder kronor - något som hittills aldrig inträffat i ett land där de offentliga utgifterna ökat nära nog slentrianmässigt. Jämfört med 1991 har skattesänkningar på 15-17 miljarder kronor genomförts 1992 och just nu planeras för de skattesänkningar som skall genomföras de kommande åren. I årets finansplan anges utrymmet till ca 10 miljarder per år fram till mitten av 1990-talet. I första hand måste de skatter som skadar tillväxten sänkas eller tas bort. Därnäst gäller det att svara upp mot de krav på den svenska skattelagstiftningen som ställs med anledning av den ekonomiska integrationen i Europa. På en rad områ- den blir sänkningar av skattema nödvändiga. Det gäller flera indirekta skatter; mervärdesskatten måste sänkas, kilometerskatten måste slopas och energibeskattningen måste (med hänsyn till miljö- effekter) anpassas till konkurrensen från andra länder. Uppbrutna offentliga monopol, avregleringar och sänkta skatter ger förutsättningar för ökad tillväxt. I takt med att ekonomin förbättras under 90-talet, blir det möjligt att genomföra ytterligare generella skattesänkningar som ökar medborgarnas valfrihet. Under mars månad presenterades två viktigare rapporter som visar behovet av skattesänkningar inför EG-medlemskapet. slutsatserna i båda rapporterna, liksom i SNS-rapporten från januari, är klar. Såväl de indirekta skattema som kapitalinkomtstska~ema måste sänkas om vi skall kunna ta tillvara de möjligheter som ett framtida EG-medlemskap erbjuder. Oansvarig oppositionspolitik Mot bakgrund av det ekonomiska läget och behovet att gå till grunden med strukturproblemen i svensk ekonomi; framstår den socialdemokratiska motbudgeten som ett tydligt exempel på en oansvarig oppositionspolitik. Socialdemokraterna återgår till gammal retorik om orättfårdig skattepolitik och orättvisa fördelningseffekter utan hänsyn till att fördelning förutsätter att det finns något att fördela. Man vill fortsätta den socialdemokratiska politik som drivit riskvilligt kapital och idoga entreprenörer ur landet. Genom den socialdemokratiska skattemotionen skulle skattetrycket komma att hö- jas med nästan 10 miljarder kronor. Den politiken är det verkliga hotet mot välfärden. Förmögenhetsskatten vill socialdemokraterna återinföra eftersom ett avskaffande skulle innebära "ett omotiverat gynnande av ägare av stora förmögenheter" och "ett fördelningspolitiskt oacceptabelt gynnande av personer med stora förmögenheter och därmed stor skattebetalningsförmåga". Däremot vill man reformera förmö- genhetsskatten genom en omfattande breddning av skattebasen och sänkta skattesatser enligt ett gammalt förslag som finns redovisat mera grundligt i en departementspromemoria från 1990. Kort sagt skulle förslaget öka skatten på arbetanqe kapital och minska den på placeringskapital. Detta är givetvis fullkomligt fel medicin för Sverige. Enligt ekon dr Hans Lindkvists undersökningar (Ekonomisk debatt 7/91) skulle detta förslag verka menligt på skatteintäkterna och samhällsekonomin "dels genom att förmögenhetsskatteintäkterna långsiktigt skulle minskas, dels genom att många av dem som visat sig kapabla att skapa sysselsättning och tillväxt i samhället skulle lämna landet". Det skulle vara intressant att någon gång få höra Allan Larsson, Ingvar Carlsson eller Mona Sahlin förklara på vilket sätt en skatt som driver företagande och 141 sysselsättning ur landet är mera fördelningspolitiskt acceptabel än en politik som syftar till tillväxt, valfrihet och nya arbetstillfållen. Lindkvists undersökningar visar att nuvärdet av skattebortfallet uppgår till minst 75 procent av nuvärdet av statens totala förmögenhets- och arvsskatteintäkter. Till detta skallläggas de samhällsekonomiska kostnaderna för den "brain drain" som uppstår när dugliga entreprenörer lämnar landet och tar sina ideer, sitt kapital och sina arbetstillfållen med sig. Flera andra skattehöjningar som socialdemokraterna föreslår skulle få liknande konsekvenser. Så vill man omedelbart återinföra skatt på arbetande kapital och menar att arvsskatten liksom kapitalinkomstbeskattningen borde återgå till det som gällde tidigare. Attraktivt för utländska investerare Den svenska kapitalinkomstbeskattningen har ur internationell synvinkel länge varit för hög. Detta har tillsammans med annan beskattning av kapital bidragit till att göra Sverige mindre attraktivt för såväl inhemskt som utländskt kapital. Dessutom försvårar och hämmar en hög beskattning på detta område hushållssparandet - något som är avgörande för såväl tillväxten som den enskildes personliga trygghet och valfrihet. Genom att sänka kapitalinkomstskatten från 30 procent ner till25 procent fr o m 1993 stimulerar regeringen sparandet, samtidigt som låntagande motverkas. Det förbättrar möjligheterna att hålla nere räntenivån genom att kapitaltillgången ökar. Därmed förbättras investeringsförutsättningama. Det gör det också mera intressant för utländska investerare att söka sig till Sverige. 142 Den svenska bolagsskatten är numera mycket konkurrenskraftig. En nyligen publicerad OECD-rapport, "Taxing Profits in a Global Economy", OECD, december 1991, visar Sveriges attraktiva fö- retagsbeskattning. Det är för oss en extra poäng att konstatera att den nuvarande bredbasiga bolagsbeskattningen med låga formella skattesatser överensstämmer med en moderat riksdagsmotion från 1985. Tabellen visar genomsnittliga skattekilar för internationella direktinvesteringar till olika OECD-länder. (Ovägda genomsnitt. Gemensam inflationstakt, tillgångsstruktur och genomsnittlig finansieringsmix. Realränta = 5 %. Enbart bolagsskatt. Procentenheter.) Australien 3,2 Österrike 2,1 Belgien 1,8 Kanada 3,4 Danmark 2,2 Finland 2,3 Frankrike 2,9 TYskland 1,4 Grekland 2,5 Island 4,2 Irland 1,8 Italien 2,2 Japan 3,1 Luxemburg 2,5 Nederländerna 2,1 NyaZeeland 4,7 Norge 1,6 Portugal 2,9 Spanien 3,1 Sverige 1,4 Schweiz 2,0 lnurkiet 3,2 Storbritannien 2,0 USA 2,5 Genomsnitt 2,5 Som framgår av tabellen har Sverige mycket förmånliga skattevillkor för internationella direktinvesteringar. Med beaktande av svensk bolagsskatt, utländska bolagsskatter och dubbelbeskattningsavtalen är Sverige, vid sidan av Tyskland, det mest förmånliga landet för utlandsinvesteringar. Den svenska bolagsskattestrukturen är den dominerande faktorn bakom detta. Vägs även ägarskattema in i resonemanget blir Sveriges situation en annan och sämre. På grund av våra jämförelsevis höga kapitalinkomstskatter försvåras riskkapitalbildningen och därmed förloras många chanser till investerinag i ett annars alltmer konkurrenskraftigt företagsklimat Genom den socialdemokratis skattemotionen skulle skattetrycke komma att höfas med nästan l miljarder. Den politiken är det verk liga hotet mot välfärden. Systemskiftet har inletts Den nya regeringens skattepolitik är e kraftfull signal om att ett ekonomiskt-po litiskt systemskifte inletts i Sverige. I dett är strategiska skattesänkningar både m· ochmedeL skattesänkningarna är medel för at skapa förutsättningar för tillväxt. Skatte sänkningar är också nödvändiga om v skall kunna utnyttja de fördelar som et framtida EG-medlemskap ger oss fullt ut skattesänkningarna är också ett mål i si för en politik som syftar till att mänDisko skall ha rätten att bestämma över en s stor del som möjligt av sina egna arbetsin komster. När vi så småningom har sänkt skatte som syftar till tillväxt och förutsätts a EG-medlemskapet, kommer det att upp stå en allt starkare ideologisk debatt i Sve rige om skattema och friheten - om med borgamas rätt att själva besluta över sin inkomster. I den debatten måste vi mode rater stå väl förberedda som det liberal alternativet i svensk skattepolitik.