PER ERICSON: Marknaden för miljö U c Mullem-Aspegrens bok "Miln som konkurrensmedel" är rsedd med en passande omslagsteckning av Michael Östlund. En man håller en ros i munnen. Texten intill lyder: "Hon tar honom inte för blommorna. Men dom stärker konkurrenskraften." Ulric Mullem-Aspegren: Miljön som konkurrensmedel. Konsultförlaget 1992 Just det. "Det är med miljön som med annan kvalitet", konstaterar författaren. "Om ditt företag hanterar miljöfrågan ansvarsfullt får ni miljökvalitet som hjälper till att sälja på samma sätt som annan kvalitet." Finns det en efterfrågan finns det normalt också ett sätt att tjäna pengar på den. Det gäller naturligtvis också när människor efterfrågar miljömedvetande. Många företag har stirrat sig blinda på kostnadssidan i miljöfrågan. MullemAspegren visar att det faktiskt också går att hitta en intäktssida. Det upptäckte exempelvis bensinstationen som satsade på så kallade muffar. "Jag har alltid tyckt illa om spill", säger ägaren till stationen. "Därför blev jag genast intresserad när jag fick höra talas om ett återvinningssystem för bensinångor." Med hjälp av muffarna kunde 95 procent av bensinångorna återvinnas och företaget fick massor av positiv uppmärksamhet som ökade dess marknadsandelar. Ulric Mullem-Aspegren har skrivit en bok för affärsmän om hur man tjänru pengar på den gröna vågen. Det är utmärkt. Förhoppningsvis kan den fungera som en praktisk handledning för denna målgrupp. Men boken förtjänar också att läsas ur ett annat perspektiv - nämligen som en illustration av hur miljöengagerade människor har stora möjligheter att påverka omgivningen i sin egenskap av medvetna konsumenter. Mycket talar för att det är framtidens melodi. En amerikansk Gallupundersökning visade nyligen att 28 procent av de tillfrå- gade hade bojkottat företag med dåligt miljörykte. Nästan 49 procent hade undvikit någon produkt av miljöskäl. Kosmetikakedjan Body Shop har nått stora försäljningsframgångar genom att satsa på en tydlig miljöprofil "Gröna aktier" på New York-börsen har varit en succe, konstaterar Ulric Miillem-Aspegren. Och så vidare. Efter kommunismens sammanbrott i öst har det blivit svårt för vänstern att som fordom använda miljön som ett slagträ mot kapitalism och vinstintresse. Det finns också en gryende insikt om politikens otillräcklighet även inom detta område. Politik är en tidsödande process, som inte alltid når fram till målet. På marknaden kan man "rösta" genom sitt köpval flera gånger om dagen om man så vill, och resultaten låter sällan vänta på sig. Kunden har som bekant alltid rätt. Morgondagens miljökämpe kommer förhoppningsvis inte att slösa sin tid på att -iklädd fula växtfärgade kläder- uppvakta politiker eller uppträda i demonstrationståg. Nej, i stället frågar han eller hon efter miljövänligt tvättmedel i snabbköpet och klär sig smakfullt i dyra plagg av bomull som odlats på ett ekologiskt tillfredsställande sätt.