extraargument för moderaternas linje: De sämst ställda grupperna skulle tjäna på en ökad frihet inom offentlig sektor. För man samman de olika högerledarnas argumentation, och rensar bort det som inte är speciellt gångbart i dagens läge, kan man säkert få en kraftfull argumentering för en till demokratin konstruktiv skepticism. Den uppgiften tillhör emellertid de nu verksamma politikernas arbetsområde, ty Aronson har bara levererat grundmaterialet. Torbjörn Aronson har således begått en intressant och tankeväckande avhandling. Aronson är bara en av flera forskare som ägnar sig åt högern. Tidigare har Per CHRISTIAN BRAW: 61 Albinson skrivit om förändringar inom högerns riksorganisation och Lisbeth Lundahl om högerns skolpolitik. Och fler avhandlingar är att vänta. Priset för Aronsons avhandling är skyhögt, vilket kan synas tvivelaktigt med tanke på den synnerligen dåliga korrekturläsning som Norstedts presterat. Men samtidigt är priset antagligen så högt, därför att förlaget insett hur oundgänglig boken är för dem som verkligen önskar sätta sig in i högerns och konservatismens ideväl'ld. Dessutom är boken vackert inbunden och torde tjäna som en given present till partiets trogna tjänare. Två böcker av Vaclav Havel D et finns ingen enskild människa, som tydligar~_förkroppsligar omvälvningen i Osteuropa än Vaclav Havel, straffången, som blev president. Under sin kamp för friheten har han många gånger blivit gripen och straffad, senast 1979-1985. Hans brev från den tiden i fängelset trycktes 1984 i Tyskland och föreligger nu i svensk översättning av Eva Strömberg Krantz. Översättningen är ledig och lättillgänglig, även om det inte har lyckats med svenskan överallt - det heter t ex inte husundersökning på svenska utan husrannsakan. Vaclav Havel: Breven till Olga. Pegas 1990 Breven till Olga, Vaclav Havels hustru, är skrivna under stora yttre svårigheter. Breven är censurerade, de fick inte innehålla underrättelser om hälsotillståndet, om livet i fängelset, naturligtvis fick de inte behandla politik eller ens allmänna ämnen som fysik och biologi. Det är gripande att följa Havels kamp för att hålla modet uppe och behålla kontakten med världen utanför- en kontakt som avbröts av fängelsemyndigheterna så snart han försökte meddela något utanför deras snävt utmätta ramar. Hela tiden måste han ha varit medveten om, att han genom att göra avbön mycket snart skulle kunnat komrna ut ur fängelset. Vad var det då som gjorde, att l 1 62 han förblev ståndaktig? Redan från häktet skriver han: "Jag är nu trygg i min sanning och ångrar därför inget." Från fängelset skriver han senare: ". . . världen här rymmer långt mer av sanning än världen därute. Ting och människor visar sig i sin rätta gestalt. Lögn och hyckleri försvinner." Dessa ord gestaltar centralbegreppet i V;iclav Havels diktning och politiska insats och det är: Livet i sanning. Det är aiJtså inte längre progressiviteten, utvecklingen, järnlikheten eiJer några andra av tidens modeord som är huvudsaken utan - sanningen. Därmed gör Havel en revolution, som är lika radikal i öst som i väst. Livet i sanning betyder att sanningen för dess egen skull är huvudsaken i allt, alldeles oberoende av om sanningen är behaglig eller obehaglig, progressiv eller reaktionär. AIJa etiketter är i själva verket oväsentliga, det enda viktiga är sanningen själv. V;iclav Havel står här i en stor tradition av östeuropeiska dissidenter, och främst bland dem är Aleksander Solsjenitsyn. Dennes omvälvning av historiesynen betecknas av att han lämnat bakom sig historiens "varför" - i stäHet är det historiens "hur" som behärskar hans verk. Han sö- ker inte förklara vmför Gulag kom till, hans enda strävan är att beskriva den historiska sanningen om Gulag. Men livet i sanning innebär för V;iclav Havel mer än att veta, det innebär också att handla i enlighet med sin insikt och sitt samvete. Han skriver: "Vi har haft tur som hamnat i en position som tillåter oss inte bara att iaktta allt detta med överseende utan också att då och då ingripa på det sätt som vårt samvete bjuder." Livet i sanning är att handla sanningsenligt, att tala och skriva sanningsenligt, i enlighet med samvetet. Det är det enda sättet "att överleva på ett värdigt sätt, utan att ta skada till kropp och själ". Den konsekventa lögnaktigheten i det kommunistiska samhället är egentligen mycket värre än dess industriella misslyckanden. Med sin industri förgiftar det kommunistiska samhället naturen, med sitt förtryck förgiftar den människosjälarna, därför att den tvingar dem till ett liv i lögn, där de inte kan eller inte vågar tala sanning, handla sanningsenligt och följa sitt samvete. Men - är det bara i det kommunistiska samhället det förhåller sig så? Själva livet i lögn ute i samhället gör att Havel på sätt och vis kan uppfatta fängelset som ett andningshål. Han skriver:"Det tycks vara en kvävande atmosfär i världen därute." Och därför hoppas han att kunna Jämna fängelset utan att vara märkt men tvärtom berikad. Men han känner också bitterhetens och resignationens fara: "Jag vill förbli öppen mot världen, inte utestänga mig själv från den, jag vill bevara intresset för mina medmänniskor och kärleken till dem. Jag har skilda uppfattningar om olika människor, men jag kan inte påstå att jag hatar någon människa på jorden. I det avseendet tänker jag inte ändra mig. Om jag gjorde det skulle det betyda att jag var förlorad." Fängelsebreven ger en viktig nyckel tiiJ V;iclav Havels diktning. Han skriver: "AHa mina skådespel sysslar - som jag flera gånger skrivit - på ett eller annat sätt med människans identitet och dess kris." Det tema han ser som det viktigaste av aHa är frågan om identitet och odödlighet. Ur en annan synpunkt kan det uttryckas så: det mänskliga ansvarets metafysiska rötter. Vi kan nämligen inte tala om ett mänskligt ansvar på annat sätt än att tala om att vi har att svara inför Någon eller Något utanför vår egen värld, Något som står över oss.Och frågan om ansvaret är nyckeln till frågan om den mänskliga värdigheten. Havels fångenskapsbrev är skrivna fö- re den stora omvälvningen i Öst, men de tillhör dess förrustoria. Tankarna i dessa brev har fött en revolution. Och de kan fö- da ännu en, när det bHr glasnost också i Väst. Men den omvälvrungens ornfattrung är omöjlig att nu förutse, för den innebär att allt vad vi nu talar om blir andraplansfrågor, och att det enda viktiga bHr sanilingen själv - och Hvet i sanning. I fängelsebreven nådde Vaclav Havel bara fram med sitt budskap på de punkter och vid de tillfällen han lyckades få sina brev genom en högst irritabel fängelsecensur. Med tanke på det är det förbluffande hur mycket han ändå lyckades säga. Men vill man få hela hans sätt att tänka och handla i dess fulla bredd och styrka, så skall man gå till volymen En dåre i Prag. Det är en samling brev, tal ochandra texter från åren 1975-1989. Urvalet har gjorts av Peter Larsson, Karin Massdal är översättare. Vaclav Havel: En dåre i Prag. Symposion 1990 Man kan givetvis vara tveksam till själva projektet att som bok ge ut en samling texter, som från början inte varit avsedda att bilda en helhet. Men själva den inre styrkan i vad Havel skriver är så övertygande, att alla invändrungar faller. Den viktigaste lärdom man kan dra av En dåre i Prag är att vi i Väst - som vanligt- inte förstått vad som händer på andra håll, inte ens i vår omedelbara närhet. ------ . - -~---- ~ 63 Det beror på vår principiella oförmåga att uppfatta något annat än kvantiteter. Därför tror man i Väst, att vad det handlade om i Öst under omvälvningens år 1989 var- pengar.I själva verket spelar ekonomin en andrarangsroll i den östeuropeiska omvälvningen. Den är i stället i första hand moralisk, den är en resning mot lögnen, en väldig folkens bekännelse till sanrungen. Vad det handlar om är- som Havel skriver - "samhällets moraliska och andliga förnyelse ... de verkligt mänskliga dimensionerna av livet . . . höjandet av mänruskan till en värdighet av högre ruvå". Det är en uppgörelse med ett system, som "har gynnat mänruskor som är villiga att bekänna sig till vad som helst när som helst, bara de kan dra nytta av det, som av maktlystnad och för personHg vinnings skull är beredda att göra vad som helst". Följden är, att samhället har förlorat hoppet om framtiden. Livet tynar bort under lögnens välde. I denna situation vägrade Havel att acceptera "hyckleriet som basen för sin existens", han tillät sig tvivla på "värdet av ett självförverkligande som betalas med främlingskap inför sig själv". De makthavande har till sist bara ett syfte: att bevara och befästa sin makt: "Allt vittnar om att samhällsmakten här förhåller sig på ett sätt som är adekvat för ett väsen vars enda mål är självbevarelse." Man·drar andan när man läser Vaclav Havel. Egentligen är det ju Sverige han skriver om. Nästan allt stämmer in utom - möjligen - hemliga polisens roll. Den kamp för ett Hv i sanning som förde Vaclav Havel till fängelset och sedan till presidentpalat~et har minst lika stor aktuaHtet i Sverige som i Prag. Vaclav Havel har med många år i hårt 64 fängelse betalat för sin kamp för sanningen som samhällsprincip. Han vet av egen erfarenhet vilken omstörtande verkan det har på ett samhälle, när sanningen blir huvudsaken för några, om än mycket få människor: "Man vet nämligen aldrig, när en omärklig liten eld av insikt, tänd i en krets av några små celler som på något sätt är specialiserade på att medvetandegöra organismen lyser upp vägen för ett helt samhälle, utan att detta kanske nå- gonsin får reda på hur det kunde se denna väg." Vaclav Havel visar här att han ser på samhället som en kollektivpersonlighet, inte som en tillfällig samling av individer på samma plats. I denna kollektiva personlighet som är folket, är vi alla insatta som celler, organ eller lemmar - vilket man vill. Och dissidenterna eller sanningssökarna kan, trots att de är mycket få, för hela samhället betyda lika mycket som näthinnans celler för hela kroppen. Ett annat tema, som Havel flera gånger återkommer till är kritiken av det genomorganiserade samhället. Det socialistiska samhället strävar ju efter att förutse allt, organisera allt, utjämna allt, från konjunktursvängningarna till familjelivet. Det är det fullständigt rationella samhället. Och alla samhällen som strävat mot det målet, har stagnerat i samma mån som de närmat sig vad de kämpar för. Vaclav Havel säger: "Livet uppreser sig mot all uniformitet och enhetlighet; det strävar inte mot likformighet utan mot differentiering; det är en transcendensens oro, ett nyhetens äventyr, ett motstånd mot status quo; den -~----- ----- fundamentala dimensionen i dess utveckling är det hemlighetsfulla som ständigt aktualiseras." Men i de samhällssystem som vill genomorganisera tillvaron finns det inget hemlighetsfullt. Vill människan skapa ett samhälle där allt är förutsett når hon endast att själva livet försvinner. Det hemlighetsfulla får aldrig tillfälle att växa upp och utvecklas. Den dom Havel fäller över det socialistiska Tjeckoslovakien gäller förvisso inte bara där: "Ja, här råder ordning: en byråkratisk ordning av grå uniformitet som dödar allt unikt; en maskinmässig mekaniskhet som förkväver det oupprepbara; unken orörlighet som utesluter transcendens. Det är en ordning utan liv." Det är själva det förhållande att det hemlighetsfulla aktualiseras, att det unika och oupprepbara får livsrum - det är detta som skapar historia. Det händer något. I det genomorganiserade samhället står tiden stilla, "livet har försänkts i dvala". Tiden har på visst sätt upphört, eftersom allt är förutsägbart. I ett samhälle, som förvisat det unika, det oväntade och hemlighetsfulla försvinner till sist själva livet. Och därigenom kväver faktiskt det genomorganiserade samhället till sist sig själv. 1975 skrev Vaclav Havel till den dåvarande presidenten, Dr Gustav Husak: "Genom att förlama livet förlamar alltså samhället även sig själv - och berö- var sig slutligen även sin förmåga att förlama livet." 1989, det år Vaclav Havel själv blev president, blev det uppenbart att han hade rätt. Det var just så det gick till där. Men hur kommer det att gå till här?