Ui lERATUR BENGT JOHANSSON: Hasch - himmel och helvete V är väl medvetna om att våld, kriminalitet, asocialitet eller flummig ansvarslöshet har samband med användning av sprit eller droger. Den etablerade uppfattningen vill göra gällande att det är den sociala bakgrunden som utlöser dessa reaktioner och att drogbruket är en följd därav. Trots att denna uppfattning varit förhärskande under decennier har den inte förmått att skapa tillfredsställande motåtgärder. Det meningslösa våldet tilltar, drogmissbruk förekommer i välsituerade kretsar och mystiska rörelser griper omkring sig. Även om det förvisso finns väsentliga komponenter i den etablerade uppfattningen är den inte tillräcklig för att skapa ett konstruktivt handlingsprogram mot denna samhällsutveckling. Allan Rubin: Hasch - Himmel och Helvete. Sober förlag 1986 Iföreliggande bok redogör författaren för sina iakttagelser och frågar om inte själva drogbruket, och då främst hasch, är orsaken till och inte följd av den problematiska samhällsutvecklingen. Många har bibringats uppfattningen att hasch är ett relativt harmlöst knark. Man anses bli lite snäll och flummig och kunna sluta med bruket när som helst. Det finns föresprå- kare för att hasch är att föredra framför alkohol. Hasch är dock ett medel som griper mycket djupt in i personligheten genom sin s k hallucinogena verkan. Arten av ruset är därvid något helt annat än den man får av alkohol och kan inte på något sätt liknas vid alkoholrus. En hallucination innebär, att hjärnan själv skapar bilder, röster eller upplevelser som inte finns i sinnevärlden. Det kan liknas vid kraftiga drömmar i vaket tillstånd och inte sällan ha en mycket intensivt styrande påverkan på personligheten. Hallucinationerna kan vara mjuka, varma, skönhetsupplevelser med sfärisk harmoni och inge känsla av frid och stillhet, men de kan också vara våldsamma och hotfulla med blod, döda reptiler och demoner som starkt styr och påverkar den förgiftade individen. Särskilt för yngre och mer oerfarna personer kan dessa hallucinationer bli mycket genomgripande upplevelser som i grunden påverkar personligheten och dess utformning. Den inblick i en ny värld som drogbrukaren tycker sig få är en mycket stark upplevelse som är i paritet med extas och frälsning. Den är så klar och kraftfull att man anser sig få en sann inblick i sitt inre själsliv eller att en vidgad värld blottar sig. Dess existens kan ej förnekas av brukarna, utan denne blir en övertygad förkunnare av sina upplevelser till en omvärld, som inte förstår budskapet och som i stället betraktar yttringarna något roat men osäkert. Hallucinogener (exv hasch, meskalin och i senare tid det syntetiserade LSD) har använts av medicinmän, schamaner, gurun och andra fördansare som upprätthållit kontakten med andevärlden hos folkstammen. Vad som nu håller på att ske är att ungdomar kommer in i denna hallucinatoriska värld utan att kunna hantera upplevelserna i densamma. Behovet av andliga ledare blir därför stort hos dessa unga. En del finner ledarna i popartisters framtoning, andra i hårdförda djävulsdyrkares, andra åter söker sin ledning i någon mystisk sekt, vanligen förankrad i Indien, med en haschrökande guru som samlande figur. 136 Författaren framför i boken en mängd frågor om hans iakttagelser och synsätt kan vara relevanta. Man förstår hans osäkerhet att ta ståndpunkt inom området då han till professionen är arkitekt, men hans beläsenhet och analysförmåga ger honom dock rätt att forma sina hypoteser med stor självaktning. Med exempel tagna från 60-talets studentuppror i Berkeley där haschångorna låg täta, från Köpenhamns Christianiaträsk med blanddroger och förfall, går författaren in på hur detta kan ha varit grund för viss del av terrorism, rasism, fascism, djävulsdyrkan och utslagenhet Han vill särskilt stryka under att vi skall ta dessa drogade gruppers uttalanden på allvar. När ondskans prästerskap säger "sympati för Djävulen" är detta inte ord som skall verka chockerande, i stället skall det tas som blodigt allvar i ordens egentliga betydelse från en grupp som under hallucinatoriska upplevelser upplevt något vi andra inte kan förstå. Detta antagande får stöd då man märker hur ungdomar dyrkar makabra situationer, meningslöst våld, sexuell grymhet i grupp eller i avskilda sekter. Dessa senare kan ha en gemensam kraft av sådan karaktär att den ödelägger sig själv i rituella självmord. I boken får den mindre väl bevandrade läsaren en inblick i drogkulturen med många upplysningar och exempel på symboler som omgärdar drogkulturen, anarkitecknen, haschavbildningar m m. Artisters och gruppers drogbruk belyses, ibland med exempel på fortlöpande förfall till rena häx- och satansriter. Boken är mycket rikt och unikt illustrerad. Blandat med rena skräckbilder finner man tillsynes gulliga bilder, men där mstgnier visar anknytning till drogkulturen på ett sätt som skapar olust för den unges framtid. Vad som synes vara välmenad mjukhet är inte sällan inledning till ett begynnande drogmissbruk och inre förfall. Bokens budskap att man inte fattar vidden av allvaret i denna omfattande kultur om man inte inser hallucinationens betydelse illustreras föredömligt. Det här är en mycket angelägen bok som tack och lov vänder upp och ner på ett och annat vedertaget, men som för ovanlighetens skull även kommer med nya konstruktiva bidrag. Den fyller en mycket stor funktion för dem som i sin vardag har att göra med barn och ungdom ända upp i arbetslivet. För människor som söker nya infallsvinklar och känner sig frågande inför samhällsutvecklingen är boken berikande.